Saknar ibland extra belysning på vår garageuppfart och har funderat på att montera en LED-strålkastare på garaget.

Det finns ju alternativ för nån hundring till hur mycket som helst så nu funderar jag på om ni har några tips?

Hur många watt ska man välja för att lysa upp en garageuppfart för 2st bilar och hur mycket pengar ska man lägga för att få en kvalité så den håller några år?

LED-strålkastare för montering på garage, lämplig för upplysning av uppfarter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker det ser trist ut med det starka bländande ljuset från en sån lampa vid garageporten, ett ljus som bländar besökare och ibland även lyser upp grannens hus på andra sidan gatan. Jag hade själv valt lyktor på stolpar eller pollare på ena sidan av uppfarten. Men det är förstås mycket dyrare och jobbigare att sätta upp.

G gbgustaf skrev:
Jag tycker det ser trist ut med det starka bländande ljuset från en sån lampa vid garageporten, ett ljus som bländar besökare och ibland även lyser upp grannens hus på andra sidan gatan. Jag hade själv valt lyktor på stolpar eller pollare på ena sidan av uppfarten. Men det är förstås mycket dyrare och jobbigare att sätta upp.
För att förtydliga så är det inte någon dekorationsbelysning för det finns redan en svag allmänbelysning på fasaden.
Jag söker något som endast ska lysa upp framför garaget om man tex behöver fixa något med bilarna.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Så har jag också hemma, men en billig halogenstrålkastare från Biltema. Ser fin ut fortfarande efter 7 år, sitter dock under ett skärmtak.
Används max 5 ggr per år....

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
Just den på bilden är från Biltema och den kändes så pass gedigen så jag köpte en 30W idag så vi får se om några dagar om det var något att ha...

• Gilla
optimum
  • Laddar…
30w Led är inte så mycket, hade nog valt 50w, men prova, annars bara att tacka för lånet.

H Husqvarna220Ac skrev:
30w Led är inte så mycket, hade nog valt 50w, men prova, annars bara att tacka för lånet.
Stod i valet mellan 30 och 50W men den sista kändes så stor.
Ska prova kväll har jag tänkte, ska bara se om jag hittar lite energi här i soffan...

Redigerat:
30w räcker nog på en uppfart..

Beror lite på hur stor uppfart man har och hur mycket ljus man behöver. Har en 10w som räcker gott för min 5x15 meter uppfart, men sen pillar jag inte med bilen där så behöver inte jättemycket ljus

Kolla i tråden om led arbetsbelysning från aliexpress.

300w led är lagom.

Nu har jag testat och det är gränsfall så jag byter ut den mot en 50W i morgon...

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nu har jag testat strålkastaren och jag blev riktigt nöjd.

Före så var det så här mörkt:

Mörk bild på en parkerad bil vid en garageuppfart med dimlysta omgivningar före användning av strålkastare.
Skapa konto

...och med strålkastaren tänd så blev det så här:

Nattbild av en röd bil parkerad utanför ett skjul som lyses upp av en nyinstallerad strålkastare.
Skapa konto

Lite svårt att göra det rättvisa men det är ju ett försök i alla fall... ;)

• Gilla
Frogfish och 7 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.