8 294 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
Tips på stor tv-möbel?!
Sida 1 av 2
Har en ide om att jag ska skaffa en möbel till tv-rummet.
Kravlista:
Kunna ha en skrivare i den (bakom en dörr)
Kunna ha NAS-en i den (bakom en dörr)
Kunna ha en htpc i den (framtida bruk)
Kunna ha receiver, Bluray (och ev slutsteget) i den
Tv:n hänger jag nog på väggen ovanför eller ev ställer på möbeln.
Maxmått
B: 180cm
D: ca 50cm
H: max 75-80cm
Jag tänker mig att jag själv får borra/såga där jag måste dra sladdar.
Någon som har tips på en möbel som klarar detta?
Kravlista:
Kunna ha en skrivare i den (bakom en dörr)
Kunna ha NAS-en i den (bakom en dörr)
Kunna ha en htpc i den (framtida bruk)
Kunna ha receiver, Bluray (och ev slutsteget) i den
Tv:n hänger jag nog på väggen ovanför eller ev ställer på möbeln.
Maxmått
B: 180cm
D: ca 50cm
H: max 75-80cm
Jag tänker mig att jag själv får borra/såga där jag måste dra sladdar.
Någon som har tips på en möbel som klarar detta?
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 832 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 832 inlägg
Kör själv Bestå Burs från Ikea (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30269129/). På den har jag tagit bort lådorna och gjort luckor av lådfronterna, för värmens skull så borrade jag hål i botten och i ovankant av bakstycket.
I efterhand så hade jag hellre valt att bygga av köksstommar istället för att modda denna.
I efterhand så hade jag hellre valt att bygga av köksstommar istället för att modda denna.
En snabbkoll på Ikeas nya köksstommar senare - ser inte jättebra ut.
Stommarna för underskåpen är mer avancerade nu i Ikeas nya serie Metod. Hittar inte enkla skåp med bara hyllplan, alla har ju lådor och utdragsmekanismer som man inte vill ha i en tv-bänk... Åh vad jobbigt....
Edit: hittade ett enkelt skåp förresten. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89915683/#/S39911475
Stommarna för underskåpen är mer avancerade nu i Ikeas nya serie Metod. Hittar inte enkla skåp med bara hyllplan, alla har ju lådor och utdragsmekanismer som man inte vill ha i en tv-bänk... Åh vad jobbigt....
Edit: hittade ett enkelt skåp förresten. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89915683/#/S39911475
Redigerat:
Jag håller på att dra tomrör från teknikrum till TV-plats. Rören bör vara så pass grova att man kan dra HDMI genom dem. 32mm eller ännu hellre 50 mm. Då kan man köra med IR-förlängare och ha all teknik där den inte syns.
Det finns långa HDMI-kablar, och beställer man från utlandet behöver det inte kosta särskilt mycket.
Ventilation är viktigt. Bara recievern värmer upp mitt teknikrum rejält.
Det finns långa HDMI-kablar, och beställer man från utlandet behöver det inte kosta särskilt mycket.
Ventilation är viktigt. Bara recievern värmer upp mitt teknikrum rejält.
Jag har tänkt använda vanliga IKEA skåp med 40 cm djup (har gamla typen stående) men göra skivan på ovansidan djupare (ca 45 cm djup). Det mellanrum som blir på sidorna av skåpen mot bakväggen har jag tänkt lösa genom att tillverka distanser alt. lister med fräst slits eller hål för värmen.
Just nu lutar det ändå mot IKEAs bänkskåp. Jag hade fattat fel. Dom blir 80cm om ställer dom direkt på golvet utan fot eller sockel. Det är ju en bättre höjd. Är det några nackdelar att ställa skåpen direkt på golvet..? Ska man ev lägga en skiva under för att jämna ut ev ojämnheter i golvet?
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 832 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 832 inlägg
Nån form av distans under är bra så inte luckorna tar i golvet.magda136 skrev: