Bosch blåa sticksågar har gott rykte. Robusta med bra bladfäste och styrning. Jag har en bra erfarenhet av GST90 och framför allt GST135.
GST160 verkar minst lika bra som 135:an och att köpa något annat märke i samma prisklass verkar vara en onödig chansning :)

nanowire nanowire skrev:
Bosch blåa sticksågar har gott rykte. Robusta med bra bladfäste och styrning. Jag har en bra erfarenhet av GST90 och framför allt GST135.
GST160 verkar minst lika bra som 135:an och att köpa något annat märke i samma prisklass verkar vara en onödig chansning :)
Rykte räcker inte. Konkreta erfarenheter är intressantare. Det finns bra och dåliga blåa modeller från Bosch. Jag har en GST90E som är rena skiten och anledningen till att jag startade tråden. Däremot lånade jag typ en gammal GST85, som jag tyckte var fantastisk!

Som sagt, om du gillar 85an så kommer du ha 160in i sängen och mysa med den. MYCKET bättre bladstyrning.

Enda nackdelen med den är att den blir lite varm i växelhuset.

...
MathiasS MathiasS skrev:
Som sagt, om du gillar 85an så kommer du ha 160in i sängen och mysa med den. MYCKET bättre bladstyrning.

Enda nackdelen med den är att den blir lite varm i växelhuset.
...och att den är tusen spänn över min budget ;-)

V VW Transporter skrev:
...

...och att den är tusen spänn över min budget ;-)
Nänä - du sa ju 1000-2000kr och denna kostar 230EUR + 100sek i frakt. Det måste vara att betrakta som inom budget! Det är ju verktyg vi pratar om, sådant kan aldrig förväntas hålla budget.

• Gilla
Viktor Halvars och 2 till
  • Laddar…
Ö
MathiasS MathiasS skrev:
Nänä - du sa ju 1000-2000kr och denna kostar 230EUR + 100sek i frakt. Det måste vara att betrakta som inom budget! Det är ju verktyg vi pratar om, sådant kan aldrig förväntas hålla budget.
Min varukorg slutar över €250 så det är ett solklart övertramp. Tycker för den delen redan att jag gett Bosch en chans...

Den går att hitta för 210+ shipping på andra ställen. Men, vill du inte ha en blå så spelar ju inte det någon roll...:)

V VW Transporter skrev:
Rykte räcker inte. Konkreta erfarenheter är intressantare. Det finns bra och dåliga blåa modeller från Bosch. Jag har en GST90E som är rena skiten och anledningen till att jag startade tråden. Däremot lånade jag typ en gammal GST85, som jag tyckte var fantastisk!
Jag har bara sågat lite med en GST90 men 135:an har jag använt i tio år utan problem. Har inte läst om att andra haft några problem med den heller

Har en Bosch GST 160 — om den packade ihop imorgon bortom reparation skulle jag omgående köpa en ny!

Har sågat (lite) med en Festool PS300 Trion tror jag den heter; inte nog för att utvärdera den men jag upplevde den inte som särskilt märkvärdig heller.

Jag kan inte låta bli att undra om du har satt ditt budgettak lite godtyckligt, bra maskiner är ju lite dyrare än sämre/enklare.
//Ronnie

Var inte budget 2000+moms? ;)

• Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
Jag lyckades köpa min Festool för en del år sedan för en Selma mindre än 1500:-, så med lite tur så...

P
Kapar väl den här tråden istället för att starta en ny. Behöver en bra sticksåg, och det blir mycket sågande utvändigt på stege. Överväger därför sladdlöst. Jag har en massa Dewaltmaskiner (inte haft problem med några av dom) och därmed deras batterier, så sladdlöst av något annat märke lär det inte bli pga batterikostnaderna. För 2200 får man deras limpmodell.

Men om det verkligen är värt att ha sladd kan jag tänka mig t.ex. Bosch också. Såg att man kunde få den idogt hyllade 90E för 1100 inkl frakt, vilket den uppmärksamme läsaren ser är halva pengen jämfört med Dewalts trådlösa alternativ. Att betala 2600 för en trådbunden 160 känns inte jätteroligt och kräver mycket goda argument.

Precision vill jag väl ha, främst då att bladet går med på att göra framsida och baksida ungefär lika, istället för fruktansvärt lutande kanter som jag är van med att sticksågar gör. Men skalan för mina byggen är hus, inte möbler och liknande finsnickeri.

Åsikter om det?

Jag började min sticksågskarriär med en 90E. Tycker den är ganska medelmåttig och har inte någon vidare bladstyrning. Väljer du ändå den så finns den ännu billigare på Bauhaus (utan L-boxx men en annan låda vilket jag inte vet om det var i ditt pris)

Senare köpte jag en Bosch batterimaskin som är i samma prisklass som Dewalten och den är hästlängder bättre i bladstyrningen. Väldigt skönt med batteri då det är en maskin som tenderar att följa med lite överallt och upp på ställning etc. Kör den med ett 3 Ah batteri och är imponerad av hur mycket man kan såga på en laddning.

Så jag skulle satsa på batterimaskinen!

P
Ja jag misstänker också att jag kommer bli mycket missnöjd med att ha sladd och tjäna in mellanskillnaden i tandagnisslan redan närmaste veckan när jag ska klänga på andra våningen med 40 meter till närmaste vägguttag.

Bra med ditt svar! Tänkte om 90E var sänd från ovan så hade jag kunnat nöja mig med den. Det här priset är faktiskt Bauhaus, typ 980 kostar den och så hemleverans 99. Säljs bara i Stockholm vad det verkar, är utgående i deras sortiment.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.