Batteridrivet är ju smutt men jäkligt tråkigt när batterierna dör innan maskinen gjort sitt så att säga....
Ullberg: Säger du Roybi eller BD kommer det krävas någon sorts skampåle för att få rätsida på detta.
Ullberg: Säger du Roybi eller BD kommer det krävas någon sorts skampåle för att få rätsida på detta.
Har nog glömt att säga att jag är högerhänt, och väldigt mycket dessutom. Finns det något jag klarar med vänster!?
Det som är riktigt kul med det här forumet (Verktyg, maskiner & fordon) är att man aldrig saknar svar!!
Saknar 150an den där extra styrningen som ger raka snitt eller inte?
Det som är riktigt kul med det här forumet (Verktyg, maskiner & fordon) är att man aldrig saknar svar!!
Saknar 150an den där extra styrningen som ger raka snitt eller inte?
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Jag köpte för några år sedan en sticksåg på Biltema. Just den modellen var den enda på marknaden då med snabbfäste för bladet, i lågprissegmentet.
Det var nog den mest värdelösa verktygsinvestering jag någonsin gjort. Om man försökte följa en linje så var man tvungen att vrida maskinen 20 - 25 grader snett mot linjen. Men då skar bladet istället snett genom materialet i vertikalled. Så sågade man en 22mm planka så diffade det nästan 10mm i längd beroende på om man mätte på över eller undersida.
Och snabbfästet för blad var hopplöst. Vred man på spaken så blev bladet löst. Men det betyder inte att det gick att få ut det. Man fick dra med en hovtång för att få ut det. Nya bladet var dock lätt att få i.
Den sågade sitt sista snitt (av typ 10 i hela sitt liv), en midsommardag, jag var tvungen att göra en grej över helgen. Och bladet gick av. Och det gick inte att komma åt med hovtången.
Nyinköpet styrdes av att endast Bauhaus hade öppet på midsommardagen, det blev en Makita, de säljer inte blåa bosch, iallafall inte då.
Makitan är helt underbar, den sågar rakt, och vill man följa en kurvlinje så känns det nästan som om den själv följer linjen.
Det var nog den mest värdelösa verktygsinvestering jag någonsin gjort. Om man försökte följa en linje så var man tvungen att vrida maskinen 20 - 25 grader snett mot linjen. Men då skar bladet istället snett genom materialet i vertikalled. Så sågade man en 22mm planka så diffade det nästan 10mm i längd beroende på om man mätte på över eller undersida.
Och snabbfästet för blad var hopplöst. Vred man på spaken så blev bladet löst. Men det betyder inte att det gick att få ut det. Man fick dra med en hovtång för att få ut det. Nya bladet var dock lätt att få i.
Den sågade sitt sista snitt (av typ 10 i hela sitt liv), en midsommardag, jag var tvungen att göra en grej över helgen. Och bladet gick av. Och det gick inte att komma åt med hovtången.
Nyinköpet styrdes av att endast Bauhaus hade öppet på midsommardagen, det blev en Makita, de säljer inte blåa bosch, iallafall inte då.
Makitan är helt underbar, den sågar rakt, och vill man följa en kurvlinje så känns det nästan som om den själv följer linjen.
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Den har inte den mest påkostade bladstyrningen, hur mycket det påverkar resultatet låter jag vara osagt.Mogg skrev:
Bekymra dig inte så mycket om exakt rätt modell. Köp inte det billigaste och träna sen mycket. En sticksåg kräver träning på ett helt anna sätt än tex en sänksåg. Bra blad är också viktigt.
Bosch 135 är en riktigt bra maskin (finns bara begagnad numera). Festool ps300 minst lika bra (och numera billigare än tidigare efter att festool släppt 400 samt 420).
Bosch 135 är en riktigt bra maskin (finns bara begagnad numera). Festool ps300 minst lika bra (och numera billigare än tidigare efter att festool släppt 400 samt 420).
Ok, tack för tipset! Då är inte 150an aktuell för min del.. Vilken/vilka Bosch har bra (=gärna ruggigt bra) bladstyrning? Kofångare eller limpa, har inte klämt på dem änFredrikR skrev:
Känner annars förtroende för blå Bosch och Makita. Festool är förmodligen lite för mycket pengar utifrån det jag tänkt.
160 är den modellen som säljs nu, de andra du nämner är utgångna eller på väg ut.Mogg skrev:Ok, tack för tipset! Då är inte 150an aktuell för min del.. Vilken/vilka Bosch har bra (=gärna ruggigt bra) bladstyrning? Kofångare eller limpa, har inte klämt på dem änMen det är 135, 140 och 160 som gäller i sådana fall?
Känner annars förtroende för blå Bosch och Makita. Festool är förmodligen lite för mycket pengar utifrån det jag tänkt.
135 kom med precision control styrklackar, sen kom 140'n som hade en typ av dubbelrulle som jag antar 160n fprtsätterr med.
Gissar att ps300 ligger ungefär som Bosch 160. Ps300 saknar dock ledljus, vilket 160 har.Mogg skrev:Ok, tack för tipset! Då är inte 150an aktuell för min del.. Vilken/vilka Bosch har bra (=gärna ruggigt bra) bladstyrning? Kofångare eller limpa, har inte klämt på dem änMen det är 135, 140 och 160 som gäller i sådana fall?
Men det är kul att diskutera, fundera och sedan hitta "rätt" maskin..Daniel_N skrev:
Jag var på Båtmässan i Göteborg igår och där i avdelningen för veteranbåtar fanns en yngre grabb som använde sticksåg i arbetet med en båt. Han använde den dessutom upp och ner när han sågade till trälisterna som skulle utgöra ytan på båten. Vad är bäst för att såga upp och ner; handväska eller limpa??
Och jag vill förmodligen inte ha den för grövre grejer
Redigerat:
LimpaMogg skrev:Jag var på Båtmässan i Göteborg igår och där i avdelningen för veteranbåtar fanns en yngre grabb som använde sticksåg i arbetet med en båt. Han använde den dessutom upp och ner när han sågade till trälisterna som skulle utgöra ytan på båten.
Vad är bäst för att såga upp och ner; handväska eller limpa??
Handla här då kanske: http://www.mounaco.de/product_info.php?products_id=157
Kan ju vara risk att den inte kommer in på lager igen iom på väg ut.Mogg skrev:
Men, kolla in denna: http://www.mounaco.de/product_info.php?products_id=387
Knappa 200:- mer för en 160CE.
Redigerat:
Jag har en GST 150 CE. Den är robust och kraftfull och snabbjobbad.
Jag har bland annat sågat dörrkarmar på längden med den, på grund av ojämna väggar. Kraftmässigt klarar den grovt material bra, men efter en viss sträcka vill snittet gärna bli lite snett en bit ner i materialet på grund av att bladet böjer sig. Jag är nyfiken på hur mycket rakare snittet skulle bli med bladstyrning - skulle gissa att det blir rakare men fortfarande inte helt rakt. Sedan kanske det blir rakare också om man sågar med större skicklighet än vad jag gör. I skivor och annat har jag inte upplevt något problem med sneda snitt.
Med sina 2,6 kg är det en ganska stadig maskin och den känns inte helt ändamålsenlig vid finsnickerier.
Jag har bland annat sågat dörrkarmar på längden med den, på grund av ojämna väggar. Kraftmässigt klarar den grovt material bra, men efter en viss sträcka vill snittet gärna bli lite snett en bit ner i materialet på grund av att bladet böjer sig. Jag är nyfiken på hur mycket rakare snittet skulle bli med bladstyrning - skulle gissa att det blir rakare men fortfarande inte helt rakt. Sedan kanske det blir rakare också om man sågar med större skicklighet än vad jag gör. I skivor och annat har jag inte upplevt något problem med sneda snitt.
Med sina 2,6 kg är det en ganska stadig maskin och den känns inte helt ändamålsenlig vid finsnickerier.