Jag behöver en sticksåg, men vet inte vad jag ska välja i den otroliga mängd som finns. Vill att den ska vara lätt att arbeta med, smidig och att man ska kunna ställa in så den sågar i valfri vinkel samt att man ska kunna såga i cirkel. Gärna att det finns nyttiga tillbehör som ökar styrning och precision..! Finns det styrskenor till dem?
Ser att det finns olika utföranden med handtagen. Vissa har ett rakt handtag medan andra har en ögla man stoppar in handen i. Vet inte vad som är bäst.
Hittade lite olika modeller hos Axminster;
http://www.axminster.co.uk/power-tools/saws/jigsaws#/power-tools/saws/jigsaws?limit=60
Men vad har ni för tips, idéer och rekommendationer inför ett lyckat val av sticksåg?
Ser att det finns olika utföranden med handtagen. Vissa har ett rakt handtag medan andra har en ögla man stoppar in handen i. Vet inte vad som är bäst.
Hittade lite olika modeller hos Axminster;
http://www.axminster.co.uk/power-tools/saws/jigsaws#/power-tools/saws/jigsaws?limit=60
Men vad har ni för tips, idéer och rekommendationer inför ett lyckat val av sticksåg?
Blå Bosch brukar vara ett säkert val i en vettig prisklass.
De har även en finess med att dom sågar rakt vilket tyvärr många andra sågar inte gör.
Limpa eller handväska är en ren smaksak, därför finns båda varianterna med sina för o nackdelar.
Strunta i tillbehören, speciellt skenor... ska du såga långa raka snitt så är sticksåg fel verktyg, då ska du ha en cirkelsåg eller sänksåg.
De har även en finess med att dom sågar rakt vilket tyvärr många andra sågar inte gör.
Limpa eller handväska är en ren smaksak, därför finns båda varianterna med sina för o nackdelar.
Strunta i tillbehören, speciellt skenor... ska du såga långa raka snitt så är sticksåg fel verktyg, då ska du ha en cirkelsåg eller sänksåg.
Priset är egentligen inte huvudsaken, bara den har det man behöver på en sticksåg samt att den är praktisk att jobba med.thomasx skrev:
Finess som gör att de sågar rakt!? Heter det något specielle och så fungerar inte alia sticksågar?Nimajneb skrev:Blå Bosch brukar vara ett säkert val i en vettig prisklass.
Ska kika på den. Denna sågar rakt med finess?MathiasS skrev:
Den gode Nimajneb va nog lite ironisk.....det finns ingen speciell "Feature" på Bosch för att få raka snitt utan mer att det är bra kvalité till skillnad från "sämre" märken där problem med tex bladstyrningen gör att det ibland/ofta drar snett.....Mogg skrev:
Jag köpte för ett antal år sedan en beggad Bosch GST 100CE och den har funkat bra till mig....
Ja själv är vänsterhänt och hatar limpmodellen, just pga strömbrytaren sitter på "fel" sida för mig, milwaukee har en med strömbrytaren på toppen, inte provat den själv dock men ser fin ut, har själv en blå Bosch limpa, men den ligger bara i lådan, batteri driven Dewalt bygel kör ja alltid med, funkar klockrent
Det fina med handväskan är ju att du reglerar hastigheten steglöst i startknappen när du kör igång och avslutar ett snitt... för mig var det en dealbreaker till handväskans fördel. Handväskan kan även låsa startknappen i intryckt läge både från höger och vänster sida när man sågar underifrån. Inte lika smidigt som limpan för högerhänta.... men det fungerar. (alla mina reflektioner basers utifrån min Bosch 135:a)MathiasS skrev:
Hur var det nu, är 140 finsågen och 150 grovsågen... eller tvärt om?MathiasS skrev:
Jag väljer finsågen alla dagar i veckan. Nu finns det ju även en 160 som jag inte vet hur den är positionerad, man tappar ju liksom intresset för nya sågar när man redan sitter på en utmärkt 135:a.
Vet ej, jag skulle ta den billigaste. Jag kör ju med en gammal 85a som funkar så bra att en uppgradering aldrig kommer på tal. Därför är jag också övertygad om att vilken modernare variant som helst av dessa kommer funka bra.