Hej,

Jag är på väg att renovera min lägenhet och har en idé ang. listerna jag ska använda samt en fråga kopplat till detta. Jag hade tänkt använda mig utav plastlister som är anpassade för att dra kabel i, för att få bort så många kablar som möjligt.

Nu är det så att lägenheten är, i praktiken, uteslutande bestående av betongväggar. Mitt problem är att för att fästa dessa lister ska man fästa fästen med 30 cm mellanrum som man sedan sätter fast själva listen i (fästena är även de tillverkade i plast). Men ska jag borra i betong och plugga med 30 cm mellanrum i hela lägenheten måste vi nästa flytta ut under tiden, och det är inget alternativ. Mitt idé är då att man kanske kan limma dessa fästen istället. Och nu till min fråga, är det någon som har ett tips på ett starkt lim man kan använda så fästena inte lossnar? Fungerar det med vanligt konstruktionslim eller behöver man starka grejer och i så fall tips på dessa?

Tacksam för alla svar!

Konstruktionslim typ pl 600 borde funka. Men om du någon gång har tänkt att kunna ta bort den så är silicon inte dumt alls. Det är ett underskattat lim, speciellt när man vill limma plast.

Tänker direkt på PL400 som jag sälv använt, PL600 känner jag inte tilloch vet ej vad som skiljer dom åt.

Thomas59
PL400/600 funkar bra men annars är det inga som helst problem att borra i betong om du har en riktig borrhammare. Med en vanlig borrmaskin med slagfunktion blir det dock jobbigt.

PL400 är lösningsbaserat och luktar ett tag. Sitter som berget.
PL600 är vattenbaserat och luktar kanske lite (om ens alls?). Håller mycket bra, men inte som berget.
Silikon har jag aldrig provat att limma plastlister med...

Spontant skulle jag prova med PL600 på en list, sitter det inte bra så tar man PL400 och då håller det en livstid... :D

Och de här två konstruktionslimmen fungerar bra även på små ytor? Då det inte är listerna som ska limmas fast utan själva fästena man sedan fäster listerna på.

jodå, iaf PL400...

Tyresö
Har bara erfarenhet av PL400, och det limmet "fäster på allt" och när det har härdat - då får du ingen andra chans! Limmar du ihop 2 reglar och efter härdtiden slår isär reglarna med en slägga, så är det inte limfogen du slår isär.

Tec7 finns det ett som heter...limmar allt och sitter som berget!

Tyresö skrev:
Har bara erfarenhet av PL400, och det limmet "fäster på allt" och när det har härdat - då får du ingen andra chans! Limmar du ihop 2 reglar och efter härdtiden slår isär reglarna med en slägga, så är det inte limfogen du slår isär.
Känns som att man kanske ska börja och prova med PL600 och se hur det duger :P

Split-picka tänker jag. Har använt det på en del Telia-jobb.

Man kan ju annars använda sig av en dammsugare när man borrar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.