610 läst ·
20 svar
610 läst
20 svar
Tips på spärr förr golvläggning
Sida 1 av 2
Husägare
· Karlskrona
· 55 inlägg
Hej! Ska lägga parkettgolv över plastmatta, min sambo är orolig över pthalater och andra liknande gifter som en gammal plastmatta kan släppa ut, finns det någon typ av spärr att lägga över plastmattan innan man går på med grålumppappen och sen golvet? Vi kan inte rycka plastmattan då det är konstaterad asbest under.
Mvh
Okunnig
Mvh
Okunnig
Husägare
· Karlskrona
· 55 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 118 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 118 inlägg
Om ni använder andningsskydd och städar ordentligt efteråt så kan ni absolut ta bort mattan. Sen kan ni lägga lumppapp och golv ovanpå. Svartlimmet avger ingen asbest när det ligger där det ligger.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 118 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 118 inlägg
Är det inte så att ftalater är skadliga därför att man får i sig dem genom maten eller via huden?
Det verkar vara svårt att få i sig ftalaterna den vägen från en plastmatta som ligger under parketten.
Om man är rädd att det ska utsöndras av sig själv i luften så bör ju då den risken vara betydligt lägre med en gammal plastmatta där det mesta redan släppt från mattan.
Det verkar vara svårt att få i sig ftalaterna den vägen från en plastmatta som ligger under parketten.
Om man är rädd att det ska utsöndras av sig själv i luften så bör ju då den risken vara betydligt lägre med en gammal plastmatta där det mesta redan släppt från mattan.
Husägare
· Karlskrona
· 55 inlägg
Tydligen kan man ha upp det genom huden och genom andning osv, och gamla mattor utsöndrar pthalater och annat skit lång tid.. (enligt min sambo som läst på)BirgitS skrev:
Är det inte så att ftalater är skadliga därför att man får i sig dem genom maten eller via huden?
Husägare
· Karlskrona
· 55 inlägg
Har funderar på att rycka den men har kommit fram till att jag inte vågar IFALL det är så att det dammar, annars hade det ju varit det bästa alternativet.Düsseldorff skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 118 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 118 inlägg
Det finns ftalater i utomhusluften också, särskilt i städer, så frågan är om det verkligen kommer ut så mycket i luften genom lumppapp och parkettgolv att det spelar någon roll. Men det finns ångspärrar (plastfolie) som är till för att stoppa vattenånga från en fuktig betongplatta och jag tycker att de då även borde stoppa molekyler, som ftalater, som är större än vattenmolekyler.rasmusandersson4 skrev:
Husägare
· Karlskrona
· 55 inlägg
Det låter inte alls fel det du skriver, men går det bra att lägga ångspärr på plastmatta? Eller är det fel gjort, tänker i så fall ångspärr, lumppapp och sen golvet då. Golvet vi ska lägga är inte ett nytt parkettgolv så finns inga garantier att ta hänsyn till, bara så att det blir rätt gjort och inte något dåligt kan ske.BirgitS skrev:
Det finns ftalater i utomhusluften också, särskilt i städer, så frågan är om det verkligen kommer ut så mycket i luften genom lumppapp och parkettgolv att det spelar någon roll. Men det finns ångspärrar (plastfolie) som är till för att stoppa vattenånga från en fuktig betongplatta och jag tycker att de då även borde stoppa molekyler, som ftalater, som är större än vattenmolekyler.
Husägare
· Karlskrona
· 55 inlägg
Det kan gå fel om det hamnar organiska ämnen emellan. Men nu ville du ju inte ta bort mattan och då får man chansa en aning. Det skall normalt sett inte komma fukt mellan lagren, så...rasmusandersson4 skrev:
Edit: Men vill du vara ännu säkrare mot diffusion av ftalaterna så är det aluminiumklädd folie som gäller.
Husägare
· Karlskrona
· 55 inlägg
Jag förstår, har det betydelse att det är en övervåning jag ska lägga golvet på? Tänker med fukt ifrån grund/källare osv. Inte lika stor risk om det är en övervåning? Tack för dina svar.pacman42 skrev:
Husägare
· Karlskrona
· 55 inlägg