image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Söker tips på sockellist. Som ni ser på bilden har jag starkström kabel som leder till el-element i stort sätt varenda rum (12mm kabel). Jag har tänkt att dölja denna med D-line kabelränna.

Men för att göra det enkelt för sig bör man välja en list som är lägre än kabeln på bilden? Då slipper man göra hål på själva listen antar jag.
 
Varför inte välja en golvsockel du tycker är snygg, och så anpassa kabeldragningen efter det.
Det borde ju gå att lösa.

(Fast den där kabeldragningen luktar allt lite hempuleri :p Är den gjord på rätt sätt?)
 
Föreningen har som avsikt att gå över till varmvatten element.

Jag vet inte vad dom är snyggt?! Jag var inne på almoge ett tag men jag är osäker på det nu.

Tänkte mest om det fanns praktiska tips.
 
ta dom listerna du tycker är fina sen fräser du på baksidan så du får upp kabeln på ovansidan sen klamrar du kabeln hela vägen fram på ovansidan av listen.
 
Lutte skrev:
ta dom listerna du tycker är fina sen fräser du på baksidan så du får upp kabeln på ovansidan sen klamrar du kabeln hela vägen fram på ovansidan av listen.
Kabeln kommer alltså vara delvis synlig? Vilken firma kan fräsa på baksidan åt mig? Har själv inte tillgång till ett snickeri.

Ingen som har tips på en guide som ger tips vid val av sockellist?
 
Jag har googlat o googlat. Jag kan inte bestämma mig.

För att göra livet enkelt lutar det mot låg vit furu list tillsammans med kabelkanal i plast. Tror det blir för mycket krimskrams med almoge och kabelkanal.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom där kabelkanalerna tycker jag drar åt sig damm nå så innerligt.... Nja, en lite tjockare golvsockel och en billig handöverfräs från Jula för att fräsa in ett spår för kabeln kanske skulle vara något!?
 
Sätt dubbla lister där det behövs(där kabeln går).
Lyft upp den inre listen och sätt kablen under den och sen en till ovanpå.
 
Kicken skrev:
Sätt dubbla lister där det behövs(där kabeln går).
Lyft upp den inre listen och sätt kablen under den och sen en till ovanpå.
3 lister totalt? Hur höga är listerna du har i åtanke.

Fyi, denna kabel finns i stort sätt varje rum då det finns element i varje rum (el-element). Rör sig om 5 rum totalt.
 
slacker skrev:
Dom där kabelkanalerna tycker jag drar åt sig damm nå så innerligt.... Nja, en lite tjockare golvsockel och en billig handöverfräs från Jula för att fräsa in ett spår för kabeln kanske skulle vara något!?
Det är precis sånt man inte tänker på i början, med ref till damm och kabelkanal.

Ang fräsa ett spår i listen, kommer inte det samla damm?!
 
Mikael_Swe skrev:
3 lister totalt? Hur höga är listerna du har i åtanke.

Fyi, denna kabel finns i stort sätt varje rum då det finns element i varje rum (el-element). Rör sig om 5 rum totalt.
Tänkte bara två lister
Den inre lyfts upp så att kabeln har plats mellan list och golv, och sen en yttre som täcker kabeln.

Men ofta är golvlister inte släta på baksidan så man måste se till så den yttre listen har stöd på rätt ställen.
 
Kicken skrev:
Tänkte bara två lister
Den inre lyfts upp så att kabeln har plats mellan list och golv, och sen en yttre som täcker kabeln.

Men ofta är golvlister inte släta på baksidan så man måste se till så den yttre listen har stöd på rätt ställen.
photo.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typ så?
 
Japp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.