Ska lägga ett klickgolv i ett källarutrymme med betong på golv och väggar.
För att göra detta har jag förstått att man ska lägga en fuktisoleringsmatta underst och sedan tänkte jag lägga en sån tunn dämpmatta och därefter klickgolvet.

Men, när man lägger klickgolvet, så spar man ju någon centimeter i yttre kanten vid väggarna. Hur gör man för att få en snygg kant mot väggen?
I ett vanligt rum spikar man ju upp en sockel som täcker glappet, men hur gör man i en källare där väggarna är av betong? Finns det något som funkar bättre eller sämre. Eller några tips på vad som kan bli snyggt?

För några år sedan gjorde jag något liknande golv i ett källarutrymme, men då körde jag lite silikon i glappet runt rummet. Där var väggarna så ojämna att det inte skulle bli snyggt med sockel.

Så, kom gärna med tips och råd till en nybörjare. Tänkte lägga golvet inom en vecka eller två.

Om du inte vill sätta sockel så kan du använda kvartsstav som du fäster i nya klickgolvet

Hur fäster man en kvartsstav i klickgolvet? Är det bäst att limma en sådan?

Staffan62 - Vid montage av golvsocklar så använder jag mig av en betongdycket pistol och beroende på innehåll i väggarna anpassad spiklängd. Skadar inte heller med lite PL400/600 för att få dem att sitta riktigt bra.
Jag brukar bara lämna 5-8 millimeter mot var vägg så har man nog med rörelsemån för golvet i mitt tycke.

Kvartstav funkar ju även det om man tycker det är snyggare - Antingen lim, eller så köper man varianten med klisterremsa (Ingen aning hur bra den är) eller så skjuter man fast den med en vanlig dyckertpitsol med anpassad längd på spiken, tex 20mm.

Jag har ingen spikpistol. Funkar det att spika direkt i betongväggen med vanlig hammare? Är det i så fall dyckert man ska köpa eller vilken typ av spik? Har köpt och betsat kvartsstav som ska ligga runt golvet.

Utan pistol skulle jag limma den mot väggen.

Sent from my X10i using Tapatalk

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.