Ge mig era bästa tips på hur jag kan klä undersidan på något snygg sätt som gör altanen mysigare.
Materialet får inte väga för mycket men 50 kg är inget problem.
Jag tänkte först sätta staketribbor på tvären med luft mellan men inser att det kommer väga c:a 200 kg vilket kanske påverkar infästningen i husvägg eller andra delar av konstruktionen som är 20 år gammal.
Jag tänkte först sätta staketribbor på tvären med luft mellan men inser att det kommer väga c:a 200 kg vilket kanske påverkar infästningen i husvägg eller andra delar av konstruktionen som är 20 år gammal.
Tack för svar! Ibland skriver man någon fråga här och får inte ett svar.
Har du möjligen någon bild på glasfiberväven?
Blev lite det av "Japans" känsla?
Om jag hittar en bra väv och kan rama in med täckande träribbor kan det säkert bli helt okej, men viktigt att duken inte börjar bukta in efter ett tag.
En annan variant är väl att försöka hitta någon lämplig platta eller kanske helt enkelt något som är tänkt som tak som ser schysst ut.
Har du möjligen någon bild på glasfiberväven?
Blev lite det av "Japans" känsla?
Om jag hittar en bra väv och kan rama in med täckande träribbor kan det säkert bli helt okej, men viktigt att duken inte börjar bukta in efter ett tag.
En annan variant är väl att försöka hitta någon lämplig platta eller kanske helt enkelt något som är tänkt som tak som ser schysst ut.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Segelduk som du spänner fast skulle kunna vara ett alternativ.H HemmaByggareTudor skrev:Ge mig era bästa tips på hur jag kan klä undersidan på något snygg sätt som gör altanen mysigare.
Men det första jag skulle gjort är att gå upp och tvätta av taket med vatten, såpa och en borste.
Japp det är nog dags för det. Kanske får skaffa en borsta med teleskopskaft så jag inte behöver gå på taket då det säkerligen kan spricka om 80 kg Tudor beträder det.Ossian K Olsson skrev:
Segelduk kan absolut vara ett alternativ. Tackar.
Har hittat en uppsjö av olika varianter på amazon.Ossian K Olsson skrev:
https://www.amazon.se/Trädgård-Skug...3845031&rnid=20693835031&s=garden&sr=1-1&th=1
https://www.amazon.se/UV-beständigt...980031&rnid=20692911031&s=garden&sr=1-78&th=1
https://www.amazon.se/Skuggduk-ölje...3845031&rnid=20693835031&s=garden&sr=1-2&th=1
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Tyvärr inga bilder, dom bor i fel landskap
Stora skillnaden mellan skivor och väv är hur ljust du vill ha på altanen.
Segelduk i all ära. men kan det vara större risk för mögel?
Om Du monterar väven på träramar blir det lättare att få den lagom spänd tänker jag
Det finns flera varianter på struktur, och ofta är dom breda, byggmax har en som är 110 cm
Å andra sidan kan man slå i öljetter i segelduk och låta den löpa på vajrar, klassiskt solskydd på altaner
ledsen att det inte blev några svar, bara fler frågor.....
Om Du monterar väven på träramar blir det lättare att få den lagom spänd tänker jag
Det finns flera varianter på struktur, och ofta är dom breda, byggmax har en som är 110 cm
Å andra sidan kan man slå i öljetter i segelduk och låta den löpa på vajrar, klassiskt solskydd på altaner
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Bambu, finns ihopknåpplade sjok som säljs som insynsskydd/vindskydd. Det blir riktigt fint.
Det blev denna produkt efter överläggning med fruganÅkeSun skrev:
Tyvärr inga bilder, dom bor i fel landskap
https://www.amazon.se/dp/B0C15FL71R/ref=pe_24982401_506182521_TE_item
Jag kommer ha reglar med cc-avstånd 60 cm ungefär som löper ut från husväggen mot borta långsida.
Tänkte börja att fästa duken i mittenregeln och täcka med en staketribba (28x45 mm).
Sen arbetar jag mig ut mot kortsidorna regel för regel.
Sist blir det täckande staketribbor på långsidorna.
Tror det bör bli ganska bra och då rinner eventuellt kondensvatten från taket på duken och bort från trädäcket.
Tack för förslagen
Klicka här för att svara