3 752 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Tips på snygg växt i (stor) kruka
Har lagt singel på framsidan och ska nu sätta ut några stora krukor (knähöga).
Men vad ska jag har i krukorna?
Varit lite inne på Buxbom, några snygga "bollar" och gärna på en liten stamm.
Men vad finns det för alternativ?
Det är norrsida så det blir inte mycket sol där.
Finns det något kaktusliknande man kan ha, kanske nån bambu....ja, alla tips är välkomna!
Men vad ska jag har i krukorna?
Varit lite inne på Buxbom, några snygga "bollar" och gärna på en liten stamm.
Men vad finns det för alternativ?
Det är norrsida så det blir inte mycket sol där.
Finns det något kaktusliknande man kan ha, kanske nån bambu....ja, alla tips är välkomna!
Det beror lite på vad du har för stil i övrigt i trädgården och på huset, var du bor, om du har barn, hur mycket tid du kan tänka dig lägga på skötsel osv.
Så här skulle jag göra:
Modernt hus - buxbom som du var inne på funkar säkert, men är kanske inte så originellt. Bambu kan vara riktigt fint, alternativt någon sorts högt gräs. Finns supersnygga silvergrå sorter (som jag förstås inte vet namnet på just nu). Aloe kan också bli snyggt, men måste då plockas in och förvaras frostfritt på vintern.
Gammeldags - rosor! Kanske en Rosa Floribunda av någon sort, eller varför inte en miniatyrros. Plantera gärna något under rosen, som täcker jorden så ser det extra fylligt ut.
För barnen - amerikanska blåbärsbuskar brukar bli lagoma i storlek. Här finns självfertila sorter som inte behöver pollineras av andra buskar för att få bär. Det finns också pelaräppelträd som skulle kunna funka i en tillräckligt stor kruka.
För den som inte kan bestämma sig - satsa på ett-åriga växter. Då får du nöjet att hitta på något nytt till nästa år. Du slipper dessutom besväret med vinterförvaring och annat vinterskydd som andra växter kanske kräver.
Lycka till!
/Vimsan
Så här skulle jag göra:
Modernt hus - buxbom som du var inne på funkar säkert, men är kanske inte så originellt. Bambu kan vara riktigt fint, alternativt någon sorts högt gräs. Finns supersnygga silvergrå sorter (som jag förstås inte vet namnet på just nu). Aloe kan också bli snyggt, men måste då plockas in och förvaras frostfritt på vintern.
Gammeldags - rosor! Kanske en Rosa Floribunda av någon sort, eller varför inte en miniatyrros. Plantera gärna något under rosen, som täcker jorden så ser det extra fylligt ut.
För barnen - amerikanska blåbärsbuskar brukar bli lagoma i storlek. Här finns självfertila sorter som inte behöver pollineras av andra buskar för att få bär. Det finns också pelaräppelträd som skulle kunna funka i en tillräckligt stor kruka.
För den som inte kan bestämma sig - satsa på ett-åriga växter. Då får du nöjet att hitta på något nytt till nästa år. Du slipper dessutom besväret med vinterförvaring och annat vinterskydd som andra växter kanske kräver.
Lycka till!
/Vimsan
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Tänk bara på att det mesta man planterar i kruka måste skyddas på något sätt på vintern. Det finns ju ingen mark som skyddar runt omkring och växterna fryser ihjäl annars. Annars håller jag med dig; det är toppensnyggt med växter i stora krukor!!
/FlitigaLisa
/FlitigaLisa
Klicka här för att svara