kimmo_thn skrev:
Jag köpte en Skoda Felicia till tjejen i somras. årsmodell 2001, ny besiktad som gått ca 13 000mil

denna kosta 13000kr. jätte billig och försäkra.. 2100kr hel / helår

Vart lite skeptisk till dessa små bilar.. men denna lilla maskin bara går o går. billigt som tusan också. Det sitter en 1,3 bensinare i denna. Hade denna bilen 50 mils resa här omdagen på E6. 110-120km/h inga problem. det var nog först närmare 120 den börja jobba lite tyngre.

tjejen säger att hon kommer ca 70mil på (400-420kr). snitt ptiset idag är väl runt 14kr/liter

400kr/14kr/L = 28,5liter

28,5L / 70mil = 0,4 liter/milen

då kör hon 50% 70väg på landsbygden och 50% 110väg E6 till jobbet och tillbaka.
Har hört med så många andra om denna bil modellen och den ska visst vara riktigt hållbar. Man hittar mycket reservbilar/delar för små pengar. sen passar delarna från både skoda pickup och vw caddy från viss årsmodell
Jag har kört några tusen mil med en sådan skitbil...kan säga att 0.4 är tyvärr helt omöjligt att komma ner i med en 1.3 bensinare, 0.6 i lägre farter (50-70) 0.7-0.75 i högre farter.
Sen så rostar dom något kopiöst och har förmodligen den sämsta krocksäkerheten av alla bilar från 2000talet
Min står snart där den hör hemma, på skrotend^_^b

Det låter ju som att en Lupo skulle passa TS perfekt. Men angående det där med säkerhet så är det ju lika viktigt att undvika smällen som att överleva den, och just undvikandet går att förbättra relativt billigt.

Belysningen är viktig. Jag har redan nämnt att man kan byta till lampor med högt ljusflöde, som t.ex. Osram Night Breaker eller Philips Nightguide. Dessa kostar avsevärt mer än standardlampor men det är ändå en liten kostnad i bilsammanhang. En ljusramp är bra för att undvika viltolyckor. Ljusrampen ger kort och brett ljus, vilket gör att man har en god chans att se djur i terrängen när man kör i mörker. Med ljusrampen kan man också vänta längre innan man bländar av, jämfört med vanliga extraljus.

Bra däck är också relativt billigt, och smala däck är oftast säkrare när det gäller. Smala däck är mindre känsliga för vattenplaning, och smala vinterdäck har mindre risk att glida ovanpå snö.

Glöm inte solglasögonen i bilen. Och en bra personskadeförsäkring. Blir man en grönsak är det ju skönt att ha råd att handikappanpassa nybygget :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.