Jag har en NAS, som jag har mkt film på. Min TV kan komma åt NASén via hemmanäterverket, men tv´n klarar inte av att se mp4 filmer via DLNA. (DLNA standard klarar inte det) Jag kan dock så på vissa andra filformat där filmerna har lägre upplösning.

Det fanns en app förut på Sonys tv-apparater som heter Plex, men den fungerar inte längre. I den appen skall man ha kunnat hantera filmer, men om den klarade alla format vet jag ej. Min tv är ganska gammal o jag kan inte söka på appar som VLC osv, utan är mkt begränsad. TV´n hänger sig också ofta när jag försöker använda appar, pga för lite ram-minne i tv´n.

Så, skall jag skaffa en mediabox typ appel-tv? Eller en chrom-cast? Eller finns det någon annan fiffig funktion i en Synology NAS som kan lösa mitt problem?

engs
Kör en apple-tv 4 med appen Infuse för att streama från min stationära burk. (Har ingen NAS).

Fördel är att man behöver ingen serverprogramvara utan bara dela ut och sen peka på mapparna man ska indexera snyggt i appen. Den fixar omslag osv sålänge filnamnet är vettigt. Kan ladda hem textning från appen också.

Annars har jag en kollega som köpt Nvidia Shield TV och tycker den är kanon, klarar säkerligen mer högupplösta filer än apple tv'n.

Edit: https://macworld.idg.se/2.1038/1.64...sida/2/infuse-5--bast-pa-det-plex-inte-klarar

• Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Billigt= Chromecast och Plex eller någon annan app med castning.

Shield = rätt dyr, men funkar förvånade bra, Plex och flera andra film appar.

Annars finns det program som ändrar/skapar filformatet, det tar en stund. men funkar ganska bra.
Så tanken var, att du gör nya kopior på filmerna i något format din TV klarar av.
o detta kostar inget, utom cpu-tid.
Tyvärr går det inte i realtid utan du måste konvertera i PCn innan du tittar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.