Jag gillar att nörda ner mig i vissa saker och är just nu inne på "smarta hem"-funktioner.
Kör med google home för att styra lite belysning, musiken och tv'n.

Mrn jag är även på jakt efter någon typ av enkel sensor för att mäta temperaturer, både inne och ute, men jag hittar inget som känns rätt.

Någon här som har tips på någon variant?
Kom också gärna med roliga saker/idéer ni kör med där hemma.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Inte direkt några spännande eller roliga prylar men jag har fem av dessa tillsammans med Tellstick Net och Znet. Funkar utmärkt för att hålla koll på temperatur och RF på alla husets våningar och temperatur utomhus. Kan dessutom skapa åtgärder, t.ex. slå på/av grejer eller meddela mig om RF på vinden går över en viss nivå, eller om det är för varmt/kallt någonstans.

Så inte så sexigt - men funkar bra och batterierna håller i åratal. Den verkar utgången nu, men det finns massor av liknande att köpa.

https://www.clasohlson.com/se/Temperaturgivare-hygrometer/p/Pr361797000

9675188600862.jpg

E Emilj92 skrev:
Jag gillar att nörda ner mig i vissa saker och är just nu inne på "smarta hem"-funktioner.
Kör med google home för att styra lite belysning, musiken och tv'n.

Mrn jag är även på jakt efter någon typ av enkel sensor för att mäta temperaturer, både inne och ute, men jag hittar inget som känns rätt.

Någon här som har tips på någon variant?
Kom också gärna med roliga saker/idéer ni kör med där hemma.
Samma här, bra tråd!

Jag har nyligen införskaffat Xiamois smarta vattenkokare. Är faktiskt väldigt nöjd!
https://www.komplett.se/product/117...f48tu_CwPPygu0K5cKhoC1CwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

1175936.jpg

Den finns i två varianter, en Pro som är lite dyrare med en LED-display och den som jag köpte som går att hitta kring 300-400kr. Den är inte så där super "smart", men man kan ställa temperaturen vilket är behändigt för en baknörd som mig själv, dvs. man får vattnet till perfekta 37 grader. Den stora nackdelen är att det inte går att sätta på den i appen, utan man ändrar bara inställningarna i appen och så tillämpas de i kannan. De verkar ha fegat ur här på grund av brandrisk eller något, är precis som de droppat den möjligheten precis innan launch...

Men själva vattenkokaren är väldigt gedigen. Blir mycket snabbt varm. Hela insidan är rostfritt stål och även om jag inte tittat på det, så anges det att det ska vara smidigt att värma mjölk i den och jag kan inte se varför det inte skulle fungera, är ju helt slät inuti och bör vara väldigt lätt att diska ur för hand. Det skulle också vara väldigt tacksamt om man gör en bechamel m.m.

Man blir lite nöjd, möjligtvis var den 100-200kr dyrare än vad man fått betala för att få något "skräp" från typ OBH Nordica. Men oerhört mycket bättre. Säkert 2-3x så snabb, håller värmen nästan som en termos, ser high-end ut, och lite roliga finesser som verkligen hjälper än om man som mig ofta har riktigt bråttom i köket och snabbt måste kunna ställa mat på bordet för tre ungar för att inte bli lynchad.

Har också beställt Mi Plant (finns lite olika namn), kommer strax!

Redigerat:
  • Gilla
Emilj92
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.