Roligt och roligt.... men några smågrejor kan jag väl komma med:
"Släck alla lysen i huset"-strömbrytare nära sängen.
Motorvärmartimer i hallen.
Rörelse- och tidstyrd utebelysning.
Eluttag och strömbrytare i fönstersmygen för cozybelysningen.

Sen kan man alltid växla upp till semi-intelligenta system där du bygger scenarior och kan programmera hela elsystemet...sånt lade jag ifrån mej på tidigt stadie. Orkade inte engagera mej.

 
I vårt hus sitter uttag i fönsterhöjd vid fönstren, "så dumt" tänkte jag när vi flyttade in... Men efter att ha bott ett tag så säger jag numera "vad smart!"..

Uttagen döljs av gardinerna så man ser dom inte och dom är väldigt lätta att komma åt när man behöver koppla in något..

Inget krypande bakom möbler, eller hängande bakom soffan för att komma åt inte... Väldigt praktiskt..

Hittade ingen bra bild, men på den här bilden från köksrenoveringen syns uttagen vid fönstren.
http://www.zmurfan.hem.net/albums/huset/DSCF0045.jpg

Edit: I hallen sitter ett uttag i "normal" höjd, och när man vant sig vid uttag i arbetshöjd så är det alltid lika drygt att behöva böja sig ner för att stoppa i kontakten till damsugarn... ;D
 
En kul grej är att montera australiensiska uttag i hela huset. Då sticker man ut lite i bostadsområdet och känner sig lite internationell.
 
uffe59 skrev:
En kul grej är att montera australiensiska uttag i hela huset. Då sticker man ut lite i bostadsområdet och känner sig lite internationell.
Australiensiska uttag? ???
 
eluttag bredvid strömbrytaren för dammsugaren! fattar inte varför det inte är standard!
 
Fasting65 skrev:
Roligt och roligt.... men några smågrejor kan jag väl komma med:
"Släck alla lysen i huset"-strömbrytare nära sängen.
Motorvärmartimer i hallen.
Rörelse- och tidstyrd utebelysning.
Eluttag och strömbrytare i fönstersmygen för cozybelysningen.

Sen kan man alltid växla upp till semi-intelligenta system där du bygger scenarior och kan programmera hela elsystemet...sånt lade jag ifrån mej på tidigt stadie. Orkade inte engagera mej.
Hur menar du att "släckaallbelysningihusetvidsängenknappen" skulle fungera. Funkar ju med ett IHC styrsystem, men annars..?
 
Lägg all belysning på egna grupper, sedan styr du en kontaktor som släcker alla belysningsgrupper!
 
en annan praktisk sak är att dela belysningen och uttagen på olika grupper. Lagom kul annars när damsugarn skjuter säkringen, när det händer så är det alltid säkringen som drev belysningen vid centralen som löser ;)
 
mats_o skrev:
en annan praktisk sak är att dela belysningen och uttagen på olika grupper. Lagom kul annars när damsugarn skjuter säkringen, när det händer så är det alltid säkringen som drev belysningen vid centralen som löser  ;)
Blir ju automatiskt effekten om man lägger belysningen på egna grupper!
 
SkaneErik skrev:
eluttag bredvid strömbrytaren för dammsugaren! fattar inte varför det inte är standard!
Jo. Kanske praktiskt, men inte så snyggt om du frågar mig! ;)

Speciellt inte efter ett tag när det har kommit lite skit i uttaget. Kommer nog att sätta mina uttag i golvhöjd när den dagen kommer. Vill inte ha dom i ögonhöjd när jag stter i soffan ;D
 
fredwel skrev:
Jo. Kanske praktiskt, men inte så snyggt om du frågar mig! ;)

Speciellt inte efter ett tag när det har kommit lite skit i uttaget. Kommer nog att sätta mina uttag i golvhöjd när den dagen kommer. Vill inte ha dom i ögonhöjd när jag stter i soffan ;D
Det är därför man har dom vid fönstren så att gardinerna skymmer dom.
 
H.äg Smurf skrev:
Det är därför man har dom vid fönstren så att gardinerna skymmer dom.
Ja, det kan jag köpa, verkar praktiskt, i alla fall om man vill ha gardiner :)

Det jag opponerar mig mot är de uttag som sitter i en ram tillsammans med strömbrytaren.

/Fredrik
 
Rörelsedetektorer styr belysningen, ger en mycket lyxig känsla + att man inte glömmer lamporna på!
 
Sverre

Mja mjo. men jag ville separera bort panna värmepump, golvvärme, ev elvärme osv .....

Skulle också ha skrivit resten av vad jag menade, uttag i ettt rum = en säkring
 
Det är ju också lösbart med "Konventionell" teknik, det går bara åt lite mer rör, tråd och beroende på hur mycket belysning ett antal kontaktorer.
Men då börjar lösningen bli dyr och jag hade istället satsat på EIB eller en PLC och fått en helt annan flexibilitet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.