11 842 läst ·
31 svar
12k läst
31 svar
Tips på roliga elinstallationer!?
Sida 1 av 3
Roligt och roligt.... men några smågrejor kan jag väl komma med:
"Släck alla lysen i huset"-strömbrytare nära sängen.
Motorvärmartimer i hallen.
Rörelse- och tidstyrd utebelysning.
Eluttag och strömbrytare i fönstersmygen för cozybelysningen.
Sen kan man alltid växla upp till semi-intelligenta system där du bygger scenarior och kan programmera hela elsystemet...sånt lade jag ifrån mej på tidigt stadie. Orkade inte engagera mej.
"Släck alla lysen i huset"-strömbrytare nära sängen.
Motorvärmartimer i hallen.
Rörelse- och tidstyrd utebelysning.
Eluttag och strömbrytare i fönstersmygen för cozybelysningen.
Sen kan man alltid växla upp till semi-intelligenta system där du bygger scenarior och kan programmera hela elsystemet...sånt lade jag ifrån mej på tidigt stadie. Orkade inte engagera mej.
I vårt hus sitter uttag i fönsterhöjd vid fönstren, "så dumt" tänkte jag när vi flyttade in... Men efter att ha bott ett tag så säger jag numera "vad smart!"..
Uttagen döljs av gardinerna så man ser dom inte och dom är väldigt lätta att komma åt när man behöver koppla in något..
Inget krypande bakom möbler, eller hängande bakom soffan för att komma åt inte... Väldigt praktiskt..
Hittade ingen bra bild, men på den här bilden från köksrenoveringen syns uttagen vid fönstren.
http://www.zmurfan.hem.net/albums/huset/DSCF0045.jpg
Edit: I hallen sitter ett uttag i "normal" höjd, och när man vant sig vid uttag i arbetshöjd så är det alltid lika drygt att behöva böja sig ner för att stoppa i kontakten till damsugarn... ;D
Uttagen döljs av gardinerna så man ser dom inte och dom är väldigt lätta att komma åt när man behöver koppla in något..
Inget krypande bakom möbler, eller hängande bakom soffan för att komma åt inte... Väldigt praktiskt..
Hittade ingen bra bild, men på den här bilden från köksrenoveringen syns uttagen vid fönstren.
http://www.zmurfan.hem.net/albums/huset/DSCF0045.jpg
Edit: I hallen sitter ett uttag i "normal" höjd, och när man vant sig vid uttag i arbetshöjd så är det alltid lika drygt att behöva böja sig ner för att stoppa i kontakten till damsugarn... ;D
Hur menar du att "släckaallbelysningihusetvidsängenknappen" skulle fungera. Funkar ju med ett IHC styrsystem, men annars..?Fasting65 skrev:Roligt och roligt.... men några smågrejor kan jag väl komma med:
"Släck alla lysen i huset"-strömbrytare nära sängen.
Motorvärmartimer i hallen.
Rörelse- och tidstyrd utebelysning.
Eluttag och strömbrytare i fönstersmygen för cozybelysningen.
Sen kan man alltid växla upp till semi-intelligenta system där du bygger scenarior och kan programmera hela elsystemet...sånt lade jag ifrån mej på tidigt stadie. Orkade inte engagera mej.
en annan praktisk sak är att dela belysningen och uttagen på olika grupper. Lagom kul annars när damsugarn skjuter säkringen, när det händer så är det alltid säkringen som drev belysningen vid centralen som löser 
Jo. Kanske praktiskt, men inte så snyggt om du frågar mig!SkaneErik skrev:
Speciellt inte efter ett tag när det har kommit lite skit i uttaget. Kommer nog att sätta mina uttag i golvhöjd när den dagen kommer. Vill inte ha dom i ögonhöjd när jag stter i soffan ;D
Det är därför man har dom vid fönstren så att gardinerna skymmer dom.fredwel skrev:
Det är ju också lösbart med "Konventionell" teknik, det går bara åt lite mer rör, tråd och beroende på hur mycket belysning ett antal kontaktorer.
Men då börjar lösningen bli dyr och jag hade istället satsat på EIB eller en PLC och fått en helt annan flexibilitet!
Men då börjar lösningen bli dyr och jag hade istället satsat på EIB eller en PLC och fått en helt annan flexibilitet!