SkaneErik skrev:
eluttag bredvid strömbrytaren för dammsugaren! fattar inte varför det inte är standard!
Det är standard! 8)
 
Infällda spottar ovan fönstrena... men det kanske varken är särskilt roligt eller orginellt..?

Australiensiska uttag var ju annars en EXTREMT ROLIG idé!
 
En verkligt kul (?) och fantastiskt bra grej som jag har gjort är en laddningscentral. Jag har monterat ett antal uttag/brytare i dubbelramar med en monterad kontrollampa i varje ram så att man ser om spänningen är på eller ej?
Dessa är monterade på rad i ett skåp. I uttagen sitter laddare till mobil, rakapparat, kameror, tandborstar etc.
När man skall ladda så är det bara att plugga in t.ex. mobilen och slå på brytaren. Fördelen med detta är att man har alla laddare samlat på ett ställe. Man har inte laddarna på "tomgång" som man oftast annars har. Vi letade ständigt efter laddarna tidigare men numera vet vi alltid var dom är och att dom inte står på för jämnan. Dessutom är imponeringsfaktorn på vänner och bekanta betydande vilket inte skall underskattas!
 
uffe59 skrev:
En verkligt kul (?) och fantastiskt bra grej som jag har gjort är en laddningscentral. Jag har monterat ett antal uttag/brytare i dubbelramar med en monterad kontrollampa i varje ram så att man ser om spänningen är på eller ej?
Dessa är monterade på rad i ett skåp. I uttagen sitter laddare till mobil, rakapparat, kameror, tandborstar etc.
När man skall ladda så är det bara att plugga in t.ex. mobilen och slå på brytaren. Fördelen med detta är att man har alla laddare samlat på ett ställe. Man har inte laddarna på "tomgång" som man oftast annars har. Vi letade ständigt efter laddarna tidigare men numera vet vi alltid var dom är och att dom inte står på för jämnan. Dessutom är imponeringsfaktorn på vänner och bekanta betydande vilket inte skall underskattas!
Om inte detta är ett aprilskämt så måste du posta en bild! ;)
 
RilleRock
SkaneErik skrev:
eluttag bredvid strömbrytaren för dammsugaren! fattar inte varför det inte är standard!
Då undrar jag följande:
Drar du ut stickkontakten till dammsugaren när du lämnar ett rum åssen sätter du in den i uttaget i rummet bredvid när du skall dammsuga det? ::)
Personligen så kopplar jag in dammsugaren i ett uttag mitt i huset åssen har ja lång ladd.
Känns inte befogat med såkallade städuttag.
 
Om man har runt en 100k att "leka" med när det gäller elinstallation.
Vad skall man köra på då?

Har redan kommit fram till att det skall vara Jung liknande strömbrytare så där rök en del..


Mats
 
mats99 skrev:
Om man har runt en 100k att "leka" med när det gäller elinstallation.
Vad skall man köra på då?

Har redan kommit fram till att det skall vara Jung liknande strömbrytare så där rök en del..


Mats
Inte så roligt kanske, men jag hade satt personskyddsautomater (jordfelsbrytare och säkring i samma apparat) på varje grupp.
Naturligtvis installerat bra överspänningsskydd på elen och på telen.
 
En intressant tanke, är det inte rimligt att tänka sig att det är mot personskyddsautomater utvecklingen går. Om alla gjorde så så borde ju priset på dom komma ner ganska ordentligt.

Eller finns det någon nackdel mer än priset med en sådan lösning?
 
??? Personskyddsautomater??

Och medans man ändå är inne.. Vem säljer mertens förutom elbutik.se??

Kanske är värt att köra Jungs och deras radiosystem??

/mats
 
RilleRock
mats99 skrev:
??? Personskyddsautomater??
/mats
Både säkring- och jordfelsbrytarfunktion i samma
 
hempularen skrev:
En intressant tanke, är det inte rimligt att tänka sig att det är mot personskyddsautomater utvecklingen går. Om alla gjorde så så borde ju priset på dom komma ner ganska ordentligt.

Eller finns det någon nackdel mer än priset med en sådan lösning?
Dom tar större plats i centralen, 2 moduler istället för 1 samt att dom inte finns i 3-fas utförande (inte vad jag har sett!)
 
hörru RilleRock!
kan ju vara bra att följa standard med ett envägsuttag i varje rum vid brytaren, om inte annat när dom som flyttat in upptäcker att sladden till dammsugaren inte räcker till och man måste dit o komplettera, fast man kan ju ge dom en skarvsladd till dammsugaren. en del dammsugare har inte så lång sladd, annars så får dom väl bygga ett mindre hus så sladden räcker från ett uttag till alla rum
 
sverre skrev:
Dom tar större plats i centralen, 2 moduler istället för 1 samt att dom inte finns i 3-fas utförande (inte vad jag har sett!)
Legrand har 4-poliga personskyddsautomater upp till 32A.
http://www.legrand.se/inter/liblocal/26.pdf
 
Ok, det kan ju vara smart att ha det i samma.

Ni som har lite mera koll än jag.
Om man vill ha alulook eller liknande - Bara inte vitt.
Vad skall man välja då för att få maximal desig/funktion mot kostnad.
Har surfat runt lite på olika sidor och upptäckt det är svårt med priser för de flesta.

/Mats
 
Lexel Senso t.ex Vit_alu.jpg finns hos elbutik.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.