11 842 läst ·
31 svar
12k läst
31 svar
Tips på roliga elinstallationer!?
En verkligt kul (?) och fantastiskt bra grej som jag har gjort är en laddningscentral. Jag har monterat ett antal uttag/brytare i dubbelramar med en monterad kontrollampa i varje ram så att man ser om spänningen är på eller ej?
Dessa är monterade på rad i ett skåp. I uttagen sitter laddare till mobil, rakapparat, kameror, tandborstar etc.
När man skall ladda så är det bara att plugga in t.ex. mobilen och slå på brytaren. Fördelen med detta är att man har alla laddare samlat på ett ställe. Man har inte laddarna på "tomgång" som man oftast annars har. Vi letade ständigt efter laddarna tidigare men numera vet vi alltid var dom är och att dom inte står på för jämnan. Dessutom är imponeringsfaktorn på vänner och bekanta betydande vilket inte skall underskattas!
Dessa är monterade på rad i ett skåp. I uttagen sitter laddare till mobil, rakapparat, kameror, tandborstar etc.
När man skall ladda så är det bara att plugga in t.ex. mobilen och slå på brytaren. Fördelen med detta är att man har alla laddare samlat på ett ställe. Man har inte laddarna på "tomgång" som man oftast annars har. Vi letade ständigt efter laddarna tidigare men numera vet vi alltid var dom är och att dom inte står på för jämnan. Dessutom är imponeringsfaktorn på vänner och bekanta betydande vilket inte skall underskattas!
Om inte detta är ett aprilskämt så måste du posta en bild!uffe59 skrev:En verkligt kul (?) och fantastiskt bra grej som jag har gjort är en laddningscentral. Jag har monterat ett antal uttag/brytare i dubbelramar med en monterad kontrollampa i varje ram så att man ser om spänningen är på eller ej?
Dessa är monterade på rad i ett skåp. I uttagen sitter laddare till mobil, rakapparat, kameror, tandborstar etc.
När man skall ladda så är det bara att plugga in t.ex. mobilen och slå på brytaren. Fördelen med detta är att man har alla laddare samlat på ett ställe. Man har inte laddarna på "tomgång" som man oftast annars har. Vi letade ständigt efter laddarna tidigare men numera vet vi alltid var dom är och att dom inte står på för jämnan. Dessutom är imponeringsfaktorn på vänner och bekanta betydande vilket inte skall underskattas!
Då undrar jag följande:SkaneErik skrev:
Drar du ut stickkontakten till dammsugaren när du lämnar ett rum åssen sätter du in den i uttaget i rummet bredvid när du skall dammsuga det? :
Personligen så kopplar jag in dammsugaren i ett uttag mitt i huset åssen har ja lång ladd.
Känns inte befogat med såkallade städuttag.
Inte så roligt kanske, men jag hade satt personskyddsautomater (jordfelsbrytare och säkring i samma apparat) på varje grupp.mats99 skrev:
Naturligtvis installerat bra överspänningsskydd på elen och på telen.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
En intressant tanke, är det inte rimligt att tänka sig att det är mot personskyddsautomater utvecklingen går. Om alla gjorde så så borde ju priset på dom komma ner ganska ordentligt.
Eller finns det någon nackdel mer än priset med en sådan lösning?
Eller finns det någon nackdel mer än priset med en sådan lösning?
Dom tar större plats i centralen, 2 moduler istället för 1 samt att dom inte finns i 3-fas utförande (inte vad jag har sett!)hempularen skrev:
hörru RilleRock!
kan ju vara bra att följa standard med ett envägsuttag i varje rum vid brytaren, om inte annat när dom som flyttat in upptäcker att sladden till dammsugaren inte räcker till och man måste dit o komplettera, fast man kan ju ge dom en skarvsladd till dammsugaren. en del dammsugare har inte så lång sladd, annars så får dom väl bygga ett mindre hus så sladden räcker från ett uttag till alla rum
kan ju vara bra att följa standard med ett envägsuttag i varje rum vid brytaren, om inte annat när dom som flyttat in upptäcker att sladden till dammsugaren inte räcker till och man måste dit o komplettera, fast man kan ju ge dom en skarvsladd till dammsugaren. en del dammsugare har inte så lång sladd, annars så får dom väl bygga ett mindre hus så sladden räcker från ett uttag till alla rum
Legrand har 4-poliga personskyddsautomater upp till 32A.sverre skrev:
http://www.legrand.se/inter/liblocal/26.pdf
Ok, det kan ju vara smart att ha det i samma.
Ni som har lite mera koll än jag.
Om man vill ha alulook eller liknande - Bara inte vitt.
Vad skall man välja då för att få maximal desig/funktion mot kostnad.
Har surfat runt lite på olika sidor och upptäckt det är svårt med priser för de flesta.
/Mats
Ni som har lite mera koll än jag.
Om man vill ha alulook eller liknande - Bara inte vitt.
Vad skall man välja då för att få maximal desig/funktion mot kostnad.
Har surfat runt lite på olika sidor och upptäckt det är svårt med priser för de flesta.
/Mats

finns hos elbutik.se