BirgitS
Magnussons2019 Magnussons2018 skrev:
Här ni några sista åsikter och förslag?
Fundera på om dörren till badrummet i hallen ska vändas åt andra hållet, jag skulle tro att man oftare kommer från vardagsrum/sovrum och ska dit än från ytterdörren och i så fall kan det vara trevligt att inte behöva gå runt dörren eller för den delen slipp få dörren uppslagen på sig när man kommer från vardagsrummet.

Sen har jag svårt för den där köksön, var ställer man fat/skärbrädor med det som ska tillagas, sånt som är färdigt och använda kastruller/pannor osv. det är väldigt lite avställningsyta.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
De där vinklade dörrarna in till sovrumen tar mer plats än man kan tro men jag kommer inte på nått bättre alternativ så här rakt av tyvärr

Jag hade bytt plats på TV:n och den öppna spisen. Det är inte optimalt att ha en gång framför TV:n, speciellt inte mellan köket och resten av huset (där alla rör sig). Ni kommer bli tokiga på det. Ni har samma problem i allrummet, men där är det nog inte lika påtagligt. Öppna spisen gör sig bra på båda ställena.

Funderar även på om skorstenen blir väldigt lång där?

• Skorstenen bör mynna minst 0.4 meter ovan nocken, om avståndet mellan skorstenen och nocken är mindre än 2,3 meter. Tänk dock på att skorstenen alltid måste mynna minst 1 meter över taktäckningen!
  • Om skorstenen är i lä för vinden och vågrätt avstånd mellan skorstenen och nocken är större än 2,3 meter så gäller grundregeln om 1 meter över taktäckningen. Samma gäller om skorstenen monteras i nocken 1 meter över taktäckningen.
  • För en byggnad med tak på olika nivåer kan rökkanalens höjd beräknas med utgångspunkt från det högst belägna taket. Även vid tillbyggnad kan höjden beräknas på detta sätt (1,2 eller 3 enligt ovan). Med tanke på risk för brand genom gnistor och sanitära olägenheter genom röknedslag – bland annat med hänsyn till takbeläggning, fönster i fasad och uteluftintag för ventilation i närliggande byggnader – bör reglerna tillämpas även för rökkanaler på komplementbyggnader.

Jag hade skippat dörren till allrummet i v1. Vi gjorde det. Bättre att sätta in den senare om det behövs än att göra sig av med en dörr man tycker är i vägen.

SB? Synlig Balk? Den kommer se lustig ut i Sov3. Men har ingen lösning på det.

Hade även funderat på om 10-15 fönstren vid matbordet skulle vara golvhöga uppåt i bilden. Det är rätt effektfullt.

Fönstren i Sov1+2 hade jag placerat i hörnen eller i mitten. Försök undvika att ha sängen under fullstora fönster. Trygga hörn är bra! Det går att ordna.

Jag är rädd att det kommer kännas trångt i badrummet. Och då ni har dubbelvask är det tänkt att ni ska vara där samtidigt och då blir det trångt mellan vask och toalett. Jag hade bytt ut till en enkelvask och placerat allt i rad, Vask, toalett och badkar.

Fönstret i allrumet hade jag funderat på att flytta uppåt 30cm. Då får ni plats med en bokhylla vid väggen. Soffa under fönster är inga problem.

Fönstren i köket är 10-10. Personligen tycker jag kvadratiska fönster ser lustiga ut. Vi körde på en 40/140 kombo istället. Tycker dock 40cm blev helt för lite fönsteryta. Här har du tom plats med mer fönster! Kör på 60-180-60 = 3m. Skulle bli A W E S O M E. 180 fast, 2x60 öppningsbart.

Redigerat:
Jag hade övervägt att byta plats på kontor och föräldrasovrum för att få möjlighet till att stänga två dörrar mellan föräldrasovrummet och allrummet. En föräldradörr som mynnar direkt ut i tonåringars tv:spels/hängrum är inte optimalt :)

N nyss ny husägare skrev:
Jag hade övervägt att byta plats på kontor och föräldrasovrum för att få möjlighet till att stänga två dörrar mellan föräldrasovrummet och allrummet. En föräldradörr som mynnar direkt ut i tonåringars tv:spels/hängrum är inte optimalt :)
Håller med, men just nu har de supernära tillbadrummet. Det är toppen!

Då det kommer vara 2,70 m i takhöjd, borde vi placera fönster högre upp eller ska vi få till större fönster? Har även hört att man borde ta högre dörrar vid hög takhöjd. Någon med erfarenheter av det?

Arkitektritningar av en husfasad med måttangivelser och företagsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritningar av en husfasad och entréplan, inklusive planlösning och byggspecifikationer.
Skapa konto
Ritningar som visar trädgårdsfasad och gavelfasad mot sydväst på en enplansvilla.
Skapa konto
Ritningar på en husfasad och gavelfasad med måttangivelser.
Skapa konto

Här är lite bilder på fasaden.

Vi satte högre fönster så överkant blir 30cm från innetaket. Så 30cm högre. Ser lite muppigt ut om man har 60cm vägg ovanför fönstren.
12x19 fönster och altandörr 16x24. Entrédörren fick överljus istället för extra höjd. Innerdörrarna är dock vanlig höjd

Magnussons2019 Magnussons2018 skrev:
Då det kommer vara 2,70 m i takhöjd, borde vi placera fönster högre upp eller ska vi få till större fönster? Har även hört att man borde ta högre dörrar vid hög takhöjd. Någon med erfarenheter av det?
Högre dörrar har jag aldrig sett, låter dyrt. Vad gäller fönster är det find med ett 30cm fönster liggandes vilandes på 2-luftsfönstren. Dvs det är lika långt som 2 fönster.

Vi har 2,60 i nybyggt hus med vanliga standardstorlekar på dörrar och fönster, ser bra ut. Gardinskenorna har vi däremot fäst högre upp, nästan vid taknivå, för att betona takhöjden.

Hemmakatten
Skulle se konstigt ut med annorlunda fönstermått på bara några fönster. Det bästa är som ni har nu, dvs en enhetlig fönstersättning med några få avvikelser ( och avvikelserna är i samma storlek, perfekt).

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Skulle se konstigt ut med annorlunda fönstermått på bara några fönster. Det bästa är som ni har nu, dvs en enhetlig fönstersättning med några få avvikelser ( och avvikelserna är i samma storlek, perfekt).
Ja tanken skulle ju vara att då öka höjden på alla fönster så att de blev större men enhetliga fortfarande. Alltså att de inte kommer närmre golvet för det.

Hemmakatten
Det är risk, med ditt förslag att enbart bygga på höjden, att det blir lite "kyrkfönster" över det hela. MEN, om ni sänker fönstren så att början är 50 cm ovan golv så får huset ett helt annat uttryck.

Finns det inte någon regel att man behöver okrossbart glas om underkanten är lägre än 60 cm över golv? Det kan ju ha viss påverkan på kostnaden. Jag skulle hellre gå uppåt. Känns som man får in mer ljus/fönsteryta på så sätt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hemmakatten
Men uttrycket från utsidan på en Skånelänga skulle se väldigt konstigt ut.

Och nej, det finns inga krav på att fönster ska börja 60 cm upp. Vi hade en hel glasvägg från golv till tak 17 m lång. Däremot vill nog inte kommunen godkänna glasen om de inte är härdade och marinerade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.