8 634 läst ·
69 svar
9k läst
69 svar
Tips på planlösning, olika förslag
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Alltså, jag tycker nog det blev sämre nu. Allrummet kommer bli svårt att utnyttja vettigt, den kångliga ingången med snea dörrar är bökig. Kör rektangulära rum och lägg dom omlott så slipper du muppvinkeln där.
Genomgång från sovrum till arbetsrum? Eller ska det vara walk in closet?
Genomgång från sovrum till arbetsrum? Eller ska det vara walk in closet?
Nybyggare
· Östergötland
· 388 inlägg
Ja det ideala skulle vara att bredda takstolarna så att vi slipper ifrån vinkeln, vet inte om det är byggtekniskt möjligt. Då skulle ju även allrummet kunna bli bredare och inte bara en möblerad korridor. Vi tänker oss arbetsrummet innanför sovrummet för att slippa en dörr i en hall. När barnen flyttar kommer det ju finnas fler rum att ha som arbetsrum och då kan det bli en klädkammare istället. Är trots allt både för och nackdelar med allt. Vi vill inte vräka på för mycket nu för att sedan stå med outnyttjad yta om 15 år.Johannes Carlsson skrev:
Nybyggare
· Östergötland
· 388 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Det där skafferiet förstör hela planlösningen i köket, nu är det alldeles för kort avstånd mellan ho och häll.Magnussons2018 skrev:
Behövs väl ingen rullstolscirkel i köket utan ett bra avstånd mellan skåp är 120 cm.
Nybyggare
· Östergötland
· 388 inlägg
Jag vill väldigt gärna ha ett skafferi/förråd i köket och på första förslaget från dem så hade de satt hällen på bänken mot entrén. Det kändes som att det blev för långt ifrån diskhon och även som att det fanns alldeles för lite arbetsyta, därav tillkom köksön som ligger väldigt lustigt till.BirgitS skrev:
Nybyggare
· Östergötland
· 388 inlägg
Det är mest för att sambon ändrade sig och vill ha tvättstugan och groventrén mot norr då vi kommer parkera våra bilar där. Jag kan tänka mig att ha den kvar på samma ställe men här gäller det att kompromissa så att alla blir nöjda.Anna_H skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Tänk på att ha entren mot uppfarten. Har varit och hälsat på i en del hus där groventren är det första man kommer till. Känns sjukt ovälkomnande att behöva gå en omväg..
Sen tycker jag att man kan unna sig att använda huvudentrén till vardags, varför behöva krypa in bakvägen?
Sen tycker jag att man kan unna sig att använda huvudentrén till vardags, varför behöva krypa in bakvägen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Det första förslaget var väl inte ens godkänt eftersom det bröt mot säkerhetsregeln att det måste finnas en utslagsho i samma bänkyta som hällen. Men 60 cm räcker inte till för att man ska få plats med en vettigt stor skärbräda och plats för både det som ska skäras och det som har skurits. Jag tror att det därför finns en regel om att det ska vara 80-120 cm bänkyta mellan ho och häll. Den som gör era köksförslag verkar vara dåligt insatt i de regler som gäller.Magnussons2018 skrev:
Nybyggare
· Östergötland
· 388 inlägg
Ja, vill ju verkligen få till vårt (läs mitt) drömkök. Jag tänker mig att så länge avloppet hamnar rätt så kan vi ta ett möte med köksleverantören för att få fram det ultimata köket.BirgitS skrev:
Det första förslaget var väl inte ens godkänt eftersom det bröt mot säkerhetsregeln att det måste finnas en utslagsho i samma bänkyta som hällen. Men 60 cm räcker inte till för att man ska få plats med en vettigt stor skärbräda och plats för både det som ska skäras och det som har skurits. Jag tror att det därför finns en regel om att det ska vara 80-120 cm bänkyta mellan ho och häll. Den som gör era köksförslag verkar vara dåligt insatt i de regler som gäller.
Nybyggare
· Östergötland
· 388 inlägg
Vi tycker inte att det är ett problem att parkera vid grovingången och sedan gå runt hörnet för att komma till huvudentrén. Det viktiga för oss är att det inte ska vara någon tvekan om vilken dörr en gäst som aldrig varit i huset ska använda. Det ska tydligt framgå att det är en huvudingång med pardörrar, ringklocka, blommor, dörrmatta och dylikt. Eftersom vägen passerar huvudentrén för att sedan svänga bakom huset till parkeringen så ser man ju att det finns 2 ingångar.Johannes Carlsson skrev:
Angående att använda huvudentrén även till vardags. Tanken är god men med 3 små barn är det ju oftast smidigt att kunna slänga av alla leriga kläder i groventrén och hänga dem i torkskåp istället för att bära genom huset. Givetvis kommer vi försöka använda även den "fina" exempelvis när vi ska på kalas eller i övrigt inte är skitiga.
Håller helt med. Det är så fult med hus som har två ingångar på fasaden, förvirrande!Magnussons2018 skrev:
Vi tycker inte att det är ett problem att parkera vid grovingången och sedan gå runt hörnet för att komma till huvudentrén. Det viktiga för oss är att det inte ska vara någon tvekan om vilken dörr en gäst som aldrig varit i huset ska använda. Det ska tydligt framgå att det är en huvudingång med pardörrar, ringklocka, blommor, dörrmatta och dylikt. Eftersom vägen passerar huvudentrén för att sedan svänga bakom huset till parkeringen så ser man ju att det finns 2 ingångar.
Angående att använda huvudentrén även till vardags. Tanken är god men med 3 små barn är det ju oftast smidigt att kunna slänga av alla leriga kläder i groventrén och hänga dem i torkskåp istället för att bära genom huset. Givetvis kommer vi försöka använda även den "fina" exempelvis när vi ska på kalas eller i övrigt inte är skitiga.
Vi har också tänkt använda grovingången. Tänk att slippa barnens skor och ytterkläder i hela hallen. Det är ju drömmen.
Och allt skit de drar in efter en tur i en regnig sandlåda. Det slipper vi gärna vid kök och vardagsrum.