Alltså, jag tycker nog det blev sämre nu. Allrummet kommer bli svårt att utnyttja vettigt, den kångliga ingången med snea dörrar är bökig. Kör rektangulära rum och lägg dom omlott så slipper du muppvinkeln där.
Genomgång från sovrum till arbetsrum? Eller ska det vara walk in closet?
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Alltså, jag tycker nog det blev sämre nu. Allrummet kommer bli svårt att utnyttja vettigt, den kångliga ingången med snea dörrar är bökig. Kör rektangulära rum och lägg dom omlott så slipper du muppvinkeln där.
Genomgång från sovrum till arbetsrum? Eller ska det vara walk in closet?
Ja det ideala skulle vara att bredda takstolarna så att vi slipper ifrån vinkeln, vet inte om det är byggtekniskt möjligt. Då skulle ju även allrummet kunna bli bredare och inte bara en möblerad korridor. Vi tänker oss arbetsrummet innanför sovrummet för att slippa en dörr i en hall. När barnen flyttar kommer det ju finnas fler rum att ha som arbetsrum och då kan det bli en klädkammare istället. Är trots allt både för och nackdelar med allt. Vi vill inte vräka på för mycket nu för att sedan stå med outnyttjad yta om 15 år.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Alltså, jag tycker nog det blev sämre nu. Allrummet kommer bli svårt att utnyttja vettigt, den kångliga ingången med snea dörrar är bökig. Kör rektangulära rum och lägg dom omlott så slipper du muppvinkeln där.
Genomgång från sovrum till arbetsrum? Eller ska det vara walk in closet?
Muppvinkel i allrum är ju fint. Det blev en nödlösning hos oss med!

Arkitektonisk ritning av en bostadsplan där ett allrum med muppvinkel syns omgivet av sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M maximm skrev:
Muppvinkel i allrum är ju fint. Det blev en nödlösning hos oss med!

[bild]
Går det att möblera allrummet eller blir det för trångt för det?
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Ja, det vinklade hörnet gör ju att det blir färre dörrar i "hallrummet". Men jag förstår inte varför du skulle vilja byta plats på tvättstuga och badrum?
 
Magnussons2019 Magnussons2018 skrev:
Går det att möblera allrummet eller blir det för trångt för det?
Det får vi se om 6mån!

Byggarbetsplats med oavslutet hus i stomkonstruktion och byggställningar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är hela vår planlösnung. Kanske kan ge någon liten inspiration, känns som att ni letar efter något liknande.

Detaljerad arkitektonisk ritning av en husplanlösning med markerade rum och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnussons2019 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Magnussons2019 Magnussons2018 skrev:
Här kommer nästa förslag, som jag är mest inne på men med ändringar i kök och byta plats på badrum och tvätt.[bild]
Det där skafferiet förstör hela planlösningen i köket, nu är det alldeles för kort avstånd mellan ho och häll.
Behövs väl ingen rullstolscirkel i köket utan ett bra avstånd mellan skåp är 120 cm.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det där skafferiet förstör hela planlösningen i köket, nu är det alldeles för kort avstånd mellan ho och häll.
Behövs väl ingen rullstolscirkel i köket utan ett bra avstånd mellan skåp är 120 cm.
Jag vill väldigt gärna ha ett skafferi/förråd i köket och på första förslaget från dem så hade de satt hällen på bänken mot entrén. Det kändes som att det blev för långt ifrån diskhon och även som att det fanns alldeles för lite arbetsyta, därav tillkom köksön som ligger väldigt lustigt till.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, det vinklade hörnet gör ju att det blir färre dörrar i "hallrummet". Men jag förstår inte varför du skulle vilja byta plats på tvättstuga och badrum?
Det är mest för att sambon ändrade sig och vill ha tvättstugan och groventrén mot norr då vi kommer parkera våra bilar där. Jag kan tänka mig att ha den kvar på samma ställe men här gäller det att kompromissa så att alla blir nöjda. :)
 
Tänk på att ha entren mot uppfarten. Har varit och hälsat på i en del hus där groventren är det första man kommer till. Känns sjukt ovälkomnande att behöva gå en omväg..
Sen tycker jag att man kan unna sig att använda huvudentrén till vardags, varför behöva krypa in bakvägen?
 
BirgitS
Magnussons2019 Magnussons2018 skrev:
Jag vill väldigt gärna ha ett skafferi/förråd i köket och på första förslaget från dem så hade de satt hällen på bänken mot entrén. Det kändes som att det blev för långt ifrån diskhon och även som att det fanns alldeles för lite arbetsyta, därav tillkom köksön som ligger väldigt lustigt till.
Det första förslaget var väl inte ens godkänt eftersom det bröt mot säkerhetsregeln att det måste finnas en utslagsho i samma bänkyta som hällen. Men 60 cm räcker inte till för att man ska få plats med en vettigt stor skärbräda och plats för både det som ska skäras och det som har skurits. Jag tror att det därför finns en regel om att det ska vara 80-120 cm bänkyta mellan ho och häll. Den som gör era köksförslag verkar vara dåligt insatt i de regler som gäller.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det första förslaget var väl inte ens godkänt eftersom det bröt mot säkerhetsregeln att det måste finnas en utslagsho i samma bänkyta som hällen. Men 60 cm räcker inte till för att man ska få plats med en vettigt stor skärbräda och plats för både det som ska skäras och det som har skurits. Jag tror att det därför finns en regel om att det ska vara 80-120 cm bänkyta mellan ho och häll. Den som gör era köksförslag verkar vara dåligt insatt i de regler som gäller.
Ja, vill ju verkligen få till vårt (läs mitt) drömkök. Jag tänker mig att så länge avloppet hamnar rätt så kan vi ta ett möte med köksleverantören för att få fram det ultimata köket.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Tänk på att ha entren mot uppfarten. Har varit och hälsat på i en del hus där groventren är det första man kommer till. Känns sjukt ovälkomnande att behöva gå en omväg..
Sen tycker jag att man kan unna sig att använda huvudentrén till vardags, varför behöva krypa in bakvägen?
Vi tycker inte att det är ett problem att parkera vid grovingången och sedan gå runt hörnet för att komma till huvudentrén. Det viktiga för oss är att det inte ska vara någon tvekan om vilken dörr en gäst som aldrig varit i huset ska använda. Det ska tydligt framgå att det är en huvudingång med pardörrar, ringklocka, blommor, dörrmatta och dylikt. Eftersom vägen passerar huvudentrén för att sedan svänga bakom huset till parkeringen så ser man ju att det finns 2 ingångar.

Angående att använda huvudentrén även till vardags. Tanken är god men med 3 små barn är det ju oftast smidigt att kunna slänga av alla leriga kläder i groventrén och hänga dem i torkskåp istället för att bära genom huset. Givetvis kommer vi försöka använda även den "fina" exempelvis när vi ska på kalas eller i övrigt inte är skitiga.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Magnussons2019 Magnussons2018 skrev:
Vi tycker inte att det är ett problem att parkera vid grovingången och sedan gå runt hörnet för att komma till huvudentrén. Det viktiga för oss är att det inte ska vara någon tvekan om vilken dörr en gäst som aldrig varit i huset ska använda. Det ska tydligt framgå att det är en huvudingång med pardörrar, ringklocka, blommor, dörrmatta och dylikt. Eftersom vägen passerar huvudentrén för att sedan svänga bakom huset till parkeringen så ser man ju att det finns 2 ingångar.

Angående att använda huvudentrén även till vardags. Tanken är god men med 3 små barn är det ju oftast smidigt att kunna slänga av alla leriga kläder i groventrén och hänga dem i torkskåp istället för att bära genom huset. Givetvis kommer vi försöka använda även den "fina" exempelvis när vi ska på kalas eller i övrigt inte är skitiga.
Håller helt med. Det är så fult med hus som har två ingångar på fasaden, förvirrande!

Vi har också tänkt använda grovingången. Tänk att slippa barnens skor och ytterkläder i hela hallen. Det är ju drömmen.

Och allt skit de drar in efter en tur i en regnig sandlåda. Det slipper vi gärna vid kök och vardagsrum.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.