H heimlaga skrev:
Svammel. Hur tänker du stabilisera de där följarna?

Var vänlig och redogör för vad du har för utbildning i hållfasthetslära och hur många år du har timrat på förtjänst.

Att börja med att kalla andras resonemang för ”svammel” bidrar inte till en saklig diskussion.

Stabilisering i ett sådant fall handlar principiellt om att leda om laster och återställa den horisontella stabiliteten genom korrekt projekterade förstärkningar, exempelvis balkar eller ramar. Exakt lösning måste naturligtvis dimensioneras av ansvarig konstruktör innan något utförs.

Jag är utbildad arkitekt med kandidatexamen och lång yrkeserfarenhet inom bostadsprojektering. Jag är däremot inte timmerman, och jag har heller aldrig påstått att jag själv dimensionerar bärande konstruktioner.

Diskussionen från min sida har handlat om en möjlig planprincip, inte en färdig konstruktionshandling.

Jag har inget mer att tillföra i tråden.

AD Studio AD 2026 skrev:
Jag håller med om att timmerhus kräver särskild respekt och kunskap , det är inget man tar lätt på.

Samtidigt är byggteknik inte ett främmande område för arkitekter. Konstruktion, stabilitet och materiallära är en självklar del av utbildningen, även om det naturligtvis är konstruktören som gör de slutliga beräkningarna.

Mitt inlägg handlade om en möjlig planprincip, inte en färdig konstruktionshandling utan teknisk prövning.

Jag tror vi alla vinner på att hålla diskussionen saklig istället för att begränsa varandras kompetensområden.
Jag valde att raljera lite med Naza då hennes konto ändå snart blir spärrat eller ändrat, då hon bryter mot flera av forumets regler. Sedan är nog timmerstommar och hur de klarar av förändringar något som är vanligare att man pluggar i länder med skog, och tradition av timmerbyggande, och inte i länder där sten står för 9X% av materialet i husbyggen.

Edit - Jag missade att kontot redan bytt namn och trodde jag svarade någon annan som klagade på tonen i mitt inlägg. Därav att jag skrev om dig i tredje person. Nu när du är här och har bytt namn hoppas jag få se mer av dig och din kunskap här på forumet. Jag har dock dåligt tålamod med konton som är så uppenbara i att göra reklam, och nu var det du som fick skit för det.

C
AD Studio AD 2026 skrev:
Diskussionen från min sida har handlat om en möjlig planprincip, inte en färdig konstruktionshandling.
Man får väl börja i rätt ände, tänker jag. Problemet här är att börja med att fundera på en planlösning under föresättningen att "det konstaterats att allt är möjligt" (vem har konstaterat det?) och skjuta upp frågan om de tekniska förutsättningarna till ett senare led i kedjan.

• Gilla
Rasmus95 och 1 till
  • Laddar…
AD Studio AD 2026 skrev:
Om det finns möjlighet att göra massa ändringar, jag har ett förslag till dig och tyvärr det går inte att ha 2 sovrum pga fönstren,men du kan tänka dig att ha sovrummena på övervåningen,
Alt. skippar du vardagsrummet och gör det till ett rum, inte så rimligt, men det funkar iaf om det behövs.
Lycka till ! 😊
Förlåt, jag har sett att du sagt ditt i denna tråd men ditt angreppssätt i en byggnad som har en konstruktion som är svårarbetad och om den utförs blir en dyrare affär för kunden är ingen bra början.
Att föreslå öppna planlösningar i en timmerkåk visar tyvärr på ett synsätt som är många nyexade arkitekter kör på. Modernt? Visst. Vill många ha? Absolut. Går det att genomföra? Ja mot en större kostnad.
Jag har själv ritat och projekterat gamla hus, kyrkor, timmerhus och herrgårdar tillsammans med erfarna arkitekter under en hel massa år och man tittar alltid på byggnadens förutsättningar.

• Gilla
Onnie och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Man får väl börja i rätt ände, tänker jag. Problemet här är att börja med att fundera på en planlösning under föresättningen att "det konstaterats att allt är möjligt" (vem har konstaterat det?) och skjuta upp frågan om de tekniska förutsättningarna till ett senare led i kedjan.
Ja skjuta upp frågan kan man göra men det blir en dyrare affär och troligtvis får man ändå rita om då visa saker står i vägen eller kommer bli dyrare.
Jag har alltid sett till att en konstruktör eller någon med motsvarande kunskap suttit med tidigt i ett projekt.

• Gilla
Rasmus95 och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag valde att raljera lite med Naza då hennes konto ändå snart blir spärrat eller ändrat, då hon bryter mot flera av forumets regler. Sedan är nog timmerstommar och hur de klarar av förändringar något som är vanligare att man pluggar i länder med skog, och tradition av timmerbyggande, och inte i länder där sten står för 9X% av materialet i husbyggen.

Edit - Jag missade att kontot redan bytt namn och trodde jag svarade någon annan som klagade på tonen i mitt inlägg. Därav att jag skrev om dig i tredje person. Nu när du är här och har bytt namn hoppas jag få se mer av dig och din kunskap här på forumet. Jag har dock dåligt tålamod med konton som är så uppenbara i att göra reklam, och nu var det du som fick skit för det.
Tack för förtydligandet.
Min avsikt har bara varit att diskutera sakfrågan.
Ser fram emot fler konstruktiva diskussioner framöver.

FreQa FreQa skrev:
Förlåt, jag har sett att du sagt ditt i denna tråd men ditt angreppssätt i en byggnad som har en konstruktion som är svårarbetad och om den utförs blir en dyrare affär för kunden är ingen bra början.
Att föreslå öppna planlösningar i en timmerkåk visar tyvärr på ett synsätt som är många nyexade arkitekter kör på. Modernt? Visst. Vill många ha? Absolut. Går det att genomföra? Ja mot en större kostnad.
Jag har själv ritat och projekterat gamla hus, kyrkor, timmerhus och herrgårdar tillsammans med erfarna arkitekter under en hel massa år och man tittar alltid på byggnadens förutsättningar.
Jag håller helt med om att man alltid måste utgå från byggnadens förutsättningar, särskilt när det gäller timmerstommar.

Min poäng har aldrig varit att ignorera konstruktionen, utan att diskutera en möjlig planprincip. Som du själv skriver är det genomförbart, men ofta till en högre kostnad och det är just den avvägningen som varje beställare måste göra i dialog med konstruktör och projektör.

I äldre byggnader handlar det ofta om balans mellan bevarande, funktion och ekonomi.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
AD Studio AD 2026 skrev:
Jag håller helt med om att man alltid måste utgå från byggnadens förutsättningar, särskilt när det gäller timmerstommar.

Min poäng har aldrig varit att ignorera konstruktionen, utan att diskutera en möjlig planprincip. Som du själv skriver är det genomförbart, men ofta till en högre kostnad och det är just den avvägningen som varje beställare måste göra i dialog med konstruktör och projektör.

I äldre byggnader handlar det ofta om balans mellan bevarande, funktion och ekonomi.
Det du föreslår är väl i teorin genomförbart men skall det bli någotsånär hållbart och säkert måste timran plockas ned och sättas upp på nytt med nödvändiga förstärkningar. Att dra igång sådant i onödan är inte att arbeta enligt byggnadens förutsättningar.

• Gilla
David__11 och 4 till
  • Laddar…
C
FreQa FreQa skrev:
Ja skjuta upp frågan kan man göra men det blir en dyrare affär och troligtvis får man ändå rita om då visa saker står i vägen eller kommer bli dyrare.
Precis, plus att de tekniska lösningarna kanske blir dåliga kompromisser eftersom byggnadsingenjören till stor del styrs av det önskade resultatet. Tyvärr ser man ju dessutom ofta lösningar som konstruktören kanske känt sig nöjd med, men som inte tål tidens tand. Timmerkonstruktörer växer trots allt inte på träd.

• Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Som Heimlaga försökte förklara, i ett timmerhus handlar det inte bara om lastavväxling utan inte minst om stommens stabilitet. Det går inte att sitta och flytta runt väggar på ett papper. Utgångspunkten är att alla timrade väggar måste stå där de står. Sen kan det gå att göra vissa justeringar, men det måste man bedöma utifrån de tekniska förutsättningarna. Att sätta upp nya väggar är däremot så klart inget större problem.
Ja precis vad jag ville komma fram till men inte riktigt kunde sätta ord på. Det är för komplicerat och kostsamt för oss. 😊

• Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Ni har en bra plan. Som jag sade är det enda ni saknar en utbyggd kvist eller vindfång eller vad ni kallar det där nere. För att få mer rum för kläder och skor. Övriga planen är riktigt vettig rakt igenom tycker jag.

• Gilla
Onnie och 1 till
  • Laddar…
P
Det jag reagerar på är att vardagsrummet har tre ingångar. Ha ni ritat ut hur det är tänkt att man går mellan dem på ett naturligt sätt och ev möblering som funkar baserat på det?

Redigerat:
H heimlaga skrev:
Ni har en bra plan. Som jag sade är det enda ni saknar en utbyggd kvist eller vindfång eller vad ni kallar det där nere. För att få mer rum för kläder och skor. Övriga planen är riktigt vettig rakt igenom tycker jag.
Tack! Farstukvist kallar vi det, iallafall jag och sambon haha. Det är med i planerna iallafall, har ett par fina gamla dubbeldörrar som ska på den. Tack för alla tips.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P Posselosse skrev:
Det jag reagerar på är att vardagsrummet har tre ingångar. Ha ni ritat ut hur det är tänkt att man går mellan dem på ett naturligt sätt och ev möblering som funkar baserat på det?
Det som står playroom ska bli ett sovrum, där dörren till andra likadana rummet sätts igen.
Dörren från vardagsrum till wc ska nog vara kvar då vi kan få till ett bättre kök om vi stänger dörren från kök till badrum.
Alternativt stänger vi dörr till wc från vardagsrum.

En tanke, ej säker på hur görbar den är i praktiken (heimlaga verkar ha bra koll, kanske kan stötta upp) men det hade varit att spegelvända köks/wc delen. Dvs då att wc hamnar vid hallen istället.

Då blir ni av med en dörröppning, får mer väggyta för köket, murstocken kan förbli som den är.

Mittenrummet med kamin blir matrum, rummet till vänster blir vardagsrum. Då finns det även ett utrymme kvar som sovrum.

Vattendragning/ändringar bör bli relativt begränsad.

Sedan som tidigare nämnt hade jag gjort en farstu, så att nuvarande Hall blir en innerhall istället.

Det enda med denna tanke som kan ställa till det är bärigheten i nuvarande badrumsvägg. Med tanke på att huset bör vara såpass gammalt att wc inte fanns från början så finns det ju en chans att just den väggen är en efterkonstruktion. Dock svårt att avgöra utifrån planritningen.

Men det känns som en "relativt" enkel lösning för att få ett bättre flöde i huset

Planritning över bottenvåning med förslag på omflyttning av rum: kök, wc, matrummet och sovrum markerade med färg och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.