AD Studio Arkify Design skrev:
Om det finns möjlighet att göra massa ändringar, jag har ett förslag till dig och tyvärr det går inte att ha 2 sovrum pga fönstren,men du kan tänka dig att ha sovrummena på övervåningen,
Alt. skippar du vardagsrummet och gör det till ett rum, inte så rimligt, men det funkar iaf om det behövs.
Lycka till ! 😊
Om du tänker låtsar vara arkitekt borde du veta att den där grundplanen inte går att nytimra. Det blir ingen stabilitet i väggarna. Du borde också veta att ytterväggarna tappar stabiliteten totalt om man sågar bort mellanväggarna ur ett befintligt timmerhus.

Som yrkesverksam timmerman och utbildad byggnadsingenjör på Batchelor-nivå med insiktning på fuktfysik och träkonstruktioner hållfasthet så vet jag vad jag talar om. Det vet uppenbart inte du.

Jag låter hård men man måste få säga till på skarpen när det rekommenderas en lösning som får huset att rasa ihop.

Är du en människa eller en okunnig AI bot?

• Gilla
Onnie och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Vad är skillnaden mellan vardagsrum och V-rum och i vilket rum ska man leka om man vill prata svenska?

Gillar inte att ha ingången till toalett/badrum direkt ifrån vardagsrum.

H heimlaga skrev:
Om du tänker låtsar vara arkitekt borde du veta att den där grundplanen inte går att nytimra. Det blir ingen stabilitet i väggarna. Du borde också veta att ytterväggarna tappar stabiliteten totalt om man sågar bort mellanväggarna ur ett befintligt timmerhus.

Som yrkesverksam timmerman och utbildad byggnadsingenjör på Batchelor-nivå med insiktning på fuktfysik och träkonstruktioner hållfasthet så vet jag vad jag talar om. Det vet uppenbart inte du.

Jag låter hård men man måste få säga till på skarpen när det rekommenderas en lösning som får huset att rasa ihop.

Är du en människa eller en okunnig AI bot?
Okej,
Om vi fokuserar på konstruktionen finns det flera möjliga lösningar, exempelvis att behålla väggarna några centimeter och förstärka dem med en extra balk. Eftersom det redan har konstaterats att allt är möjligt ser jag inga tekniska hinder med den här lösningen.

• Planlösning för bottenvåning som visar rum som kök, vardagsrum, hall, wc/bad och ett sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad är skillnaden mellan vardagsrum och V-rum och i vilket rum ska man leka om man vill prata svenska?

Det finns ingen ingång till badrummet från vardagsrummet, däremot finns den från entréhallen.
Och ja, med VR menade jag vardagsrum och SR står för sovrum.

Magnus E K
Det finns ingen ingång till badrummet från vardagsrummet, däremot finns den från entréhallen.
Och ja, med VR menade jag vardagsrum och SR står för sovrum.
Jag utgick ifrån originalförslaget i inlägg #1, inte från ditt förslag.

• Gilla
AD Studio
  • Laddar…
Okej,
Om vi fokuserar på konstruktionen finns det flera möjliga lösningar, exempelvis att behålla väggarna några centimeter och förstärka dem med en extra balk. Eftersom det redan har konstaterats att allt är möjligt ser jag inga tekniska hinder med den här lösningen.
Finns ett, eller snarare två tekniska hinder. Murstockarna. Jag har markerat deras ungefärliga läge med röda ringar.
Planskiss av bottenvåning med två röda markeringar som visar murstockarnas ungefärliga läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ditt förslag har två stora nackdelar. Den första är att vatten och avlopp måste dras genom hela huset mellan badrum och kök. Den andra är att förslaget inte är ett dugg flexibelt. En sexdelad korsplan som huset har idag är mycket flexibel, och rummen kan få nya användningsområden när familjen och dess behov ändras, eftersom rummen är ungefär lika stora. Vardagsrummet kan bli föräldrasovrum och sedan arbetsrum när barnen flyttar hemifrån, till exempel. Ett jättestort matrum/vardagsrum i öppen planlösning som du har ritat går inte att göra något annat av, om man inte vill börja slå upp nya väggar eller så.

• Gilla
Onnie och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Murstockarna har inget att säga i det här fallet, de kan vara kvar – inga bekymmer där.
Vatten- och avloppsdragning är inte heller ett hinder, eftersom han har sagt att möjligheten finns.
Jag har även ritat alternativ 2 med två sovrum. Med hänsyn till trappan och befintliga fönster- och dörrplaceringar är alternativen dock begränsade.
Men det va
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Finns ett, eller snarare två tekniska hinder. Murstockarna. Jag har markerat deras ungefärliga läge med röda ringar.
[bild]
Ditt förslag har två stora nackdelar. Den första är att vatten och avlopp måste dras genom hela huset mellan badrum och kök. Den andra är att förslaget inte är ett dugg flexibelt. En sexdelad korsplan som huset har idag är mycket flexibel, och rummen kan få nya användningsområden när familjen och dess behov ändras, eftersom rummen är ungefär lika stora. Vardagsrummet kan bli föräldrasovrum och sedan arbetsrum när barnen flyttar hemifrån, till exempel. Ett jättestort matrum/vardagsrum i öppen planlösning som du har ritat går inte att göra något annat av, om man inte vill börja slå upp nya väggar eller så.
Murstockarna har inget att säga i det här fallet, de kan vara kvar inga bekymmer där.
Vatten och avloppsdragning är inte heller ett hinder, eftersom han har sagt att möjligheten finns.
Jag har även ritat alternativ 2 med två sovrum.

Med hänsyn till trappan och befintliga fönster och dörrplaceringar är alternativen dock begränsade.
Men det var bara mitt förslag det kan självklart finnas bättre lösningar.

• Gilla
Rasmus95
  • Laddar…
Ja, det är ju TS med familj som ska bestämma i slutänden.
Men som ägare till ett gammalt timmerhus och förälder till en massa omyndiga barn, är mitt tips att göra så lite som möjligt. Det finns att göra ändå med kombinationen gammalt hus och ungar, utan att riva och växla av väggar. Vilket dessutom inte är så smidigt eftersom innerväggarna håller ihop hela huset, det är inte bara tryckande krafter uppifrån som ska hanteras.

• Gilla
Onnie och 2 till
  • Laddar…
Om det finns möjlighet att göra massa ändringar, jag har ett förslag till dig och tyvärr det går inte att ha 2 sovrum pga fönstren,men du kan tänka dig att ha sovrummena på övervåningen,
Alt. skippar du vardagsrummet och gör det till ett rum, inte så rimligt, men det funkar iaf om det behövs.
Lycka till ! 😊
Tack för förslagen, tror dock att det blir lite väl stort projekt att växla av väggarna.
Annars hade ditt första förslag varit toppen. Sen har jag hört precis som Heimlaga skrivit att timmerhus ska man vara väldigt försiktig med att ta ner väggar. 😊

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:

Vardagsrum = vardagsrum.
V-rum i förlaget är volleyboll-rum.
Svenska pratas inte i lekrummet.
Dum fråga får dumt svar osv. Fått hjälp av en bekant som inte pratar så bra svenska med den här planritningen och eftersom allt är tomt i huset så har hon enbart döpt de existerande rummen till olika saker.

C
Rasmus95 Rasmus95 skrev:
Tack för förslagen, tror dock att det blir lite väl stort projekt att växla av väggarna.
Som Heimlaga försökte förklara, i ett timmerhus handlar det inte bara om lastavväxling utan inte minst om stommens stabilitet. Det går inte att sitta och flytta runt väggar på ett papper. Utgångspunkten är att alla timrade väggar måste stå där de står. Sen kan det gå att göra vissa justeringar, men det måste man bedöma utifrån de tekniska förutsättningarna. Att sätta upp nya väggar är däremot så klart inget större problem.

• Gilla
Onnie och 2 till
  • Laddar…
Rasmus95 Rasmus95 skrev:
Annars hade ditt första förslag varit toppen. Sen har jag hört precis som Heimlaga skrivit att timmerhus ska man vara väldigt försiktig med att ta ner väggar. 😊
Jag förstår absolut vad du menar och du har rätt i att man måste vara väldigt försiktig när det gäller timmerhus. Det är inget man bara ”river i”.

Samtidigt är det inte omöjligt. Som jag skrev tidigare kan man i vissa fall lösa det med kompletterande balkar eller andra förstärkningar som tar upp lasterna och återställer stabiliteten.

Däremot har du helt rätt i att sådana lösningar snabbt kan bli kostsamma, och det är ofta där det stora projektet börjar. 🙂

Lycka till !

• Gilla
Rasmus95
  • Laddar…
Jag förstår absolut vad du menar och du har rätt i att man måste vara väldigt försiktig när det gäller timmerhus. Det är inget man bara ”river i”.

Samtidigt är det inte omöjligt. Som jag skrev tidigare kan man i vissa fall lösa det med kompletterande balkar eller andra förstärkningar som tar upp lasterna och återställer stabiliteten.

Däremot har du helt rätt i att sådana lösningar snabbt kan bli kostsamma, och det är ofta där det stora projektet börjar. 🙂

Lycka till !
Nu är ju du inredare och arkitekt och kan säkert massor om de ämnena, men du kanske ska hålla dig borta från rent byggtekniska frågor. Framförallt när det handlar om timmerhus, som jag är rätt säker på att ni inte pratade speciellt mycket om på utbildningen.

AD Studio AD 2026 skrev:
Okej,
Svammel. Hur tänker du stabilisera de där följarna?

Var vänlig och redogör för vad du har för utbildning i hållfasthetslära och hur många år du har timrat på förtjänst.

Redigerat:
  • Gilla
Rasmus95 och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nu är ju du inredare och arkitekt och kan säkert massor om de ämnena, men du kanske ska hålla dig borta från rent byggtekniska frågor. Framförallt när det handlar om timmerhus, som jag är rätt säker på att ni inte pratade speciellt mycket om på utbildningen.
Jag håller med om att timmerhus kräver särskild respekt och kunskap , det är inget man tar lätt på.

Samtidigt är byggteknik inte ett främmande område för arkitekter. Konstruktion, stabilitet och materiallära är en självklar del av utbildningen, även om det naturligtvis är konstruktören som gör de slutliga beräkningarna.

Mitt inlägg handlade om en möjlig planprincip, inte en färdig konstruktionshandling utan teknisk prövning.

Jag tror vi alla vinner på att hålla diskussionen saklig istället för att begränsa varandras kompetensområden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.