Hej!

Är i farten att bygga ett litet solcellssystem till sommarstugans gästhus för att driva enklare elektronik som lampor, någon fläkt, tv, ladda telefon, dator samt eventuellt kyl och/eller frys. Har goda solmöjligheter större delen av året med läge mot söder, speciellt under sommarhalvåret.

Har väl tänkt mig ett system någonstans mellan 400-800 watt i 12v eller 24v med lithium batterier för energilagring. Mppt laddningsregulator och inverter för kyl/frys eller liknande.

Nu till frågan gällande panelerna. Kollat en hel del på 100w och 175w paneler ex amazon.se vilka ligger mellan 900 och 2000 kr st. Även kollat på svenska leverantörer av större paneler typ, Longi, Trina, Rec, Denim etc mellan 300w-400w. Vilka förvånande nog är ordentligt mycket billigare i Watt räknat än de mindre 100w panelerna. Där prisskillnaden i exempelvis ett 600w system blir nästan 2000 kr. Vad beror detta på?

För att göra en lång historia kort. Är det någon hake här? Är nämnda paneler med större watt specifikt lämpade för större anläggningar endast för nätuppkoppling? Fungerar de ens i små 12/24v system? Vilka paneler skulle rekommenderas för ett upplägg som ovan?

Som icke elbehörig och nybörjare med solceller kommer jag såklart endast montera delarna och anlita fackman till det elektriska.

Uppskattar alla svar.

Mvh Kaffetorsk

Redigerat:
Hej, Prisskillnaden beror mest på marknaden. Det som tillverkas mest just nu är solmoduler för on grid system, dvs högre spänning per modul och färre monteringspunkter. Men finns inget som hindrar att an kör dessa moduler parallellt med varandra eller kombinerat med seriella för att hålla spänningen nere för batteri system dvs omkring 36V. Det blir batteriladdaren med optimering (mppt) och dess max in spänning som avgör modul konfig. Finns ex. Laddare från Victron energy som tål 75v eller mer in. Väljer man moduler med högre spänning och effekt så skulle jag nog välja bland de med minsta möjliga driftspänning för att valet av laddare blir större.

• Gilla
kaffetorsk
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej, Prisskillnaden beror mest på marknaden. Det som tillverkas mest just nu är solmoduler för on grid system, dvs högre spänning per modul och färre monteringspunkter. Men finns inget som hindrar att an kör dessa moduler parallellt med varandra eller kombinerat med seriella för att hålla spänningen nere för batteri system dvs omkring 36V. Det blir batteriladdaren med optimering (mppt) och dess max in spänning som avgör modul konfig. Finns ex. Laddare från Victron energy som tål 75v eller mer in. Väljer man moduler med högre spänning och effekt så skulle jag nog välja bland de med minsta möjliga driftspänning för att valet av laddare blir större.
Stort tack för svar!

Intressant. Det är en rent praktisk fråga om jag förstått det hela rätt. Mindre paneler blir praktiska för mindre system typ husbilar, stugor etc, och större paneler är lämpade för att maximera spänningen för större behov på hus eller i industrin. Fast det går ändå att använda större paneler för mindre behov?

Ja, det är lite så jag tänkt. Seriekoppla två större paneler i 12V eller 24V system beroende på vad som passar bäst och vilken laddare/regulator som jag väljer.

Förlåt min okunnighet nu. För att koppla två 380W paneler till en 40a regulator måste det väl göras i serie 24V för att inte överstiga (40A) Känner regulatorn av automatiskt om det skall bli 24V eller 12V beroende på hur man kopplar panelerna eller hur fungerar det? Förstår inte riktigt vad du menar med 36V batterisystem? Borde det inte vara 12 eller 24 där också?

Epever Triron 4210N, Typ: DS2/UCS
520 W (12V) 1040 W (24V).
  • Nominell systemspänning: 12/24V automatiskt detekterbar
  • Nominell batteriström: 40A
  • Nominell lastström: 40A
  • Max.batteri spänning: 32V
  • Max.PV tomgångsspänning: 100VDC
  • Max.PV ineffekt: 12V 1560W alt 24V 3120W
  • Egenförbrukning ström <14mA (12V)/<15mA ( 24V )
  • Kommunikation: RJ45/RS485
  • Temp.compensation: -3mV/2/ ℃
  • Drifttemperatur: -25 ℃ ~ 45 ℃

Denim 380W Mono
Antal celler: 120
  • Nominell effekt: 380 watt
  • Watt/m2: 208 watt
  • MPP-spänning (STC): 34.6V
  • MPP-ström (STC): 10.99 A
  • Busbars: 9 st
  • Max systemspänning: 1500V
  • Temperaturkoefficient Pmax: -0.39%/°C
  • Temperaturkoefficient Voc: 0.29%/°C
  • Temperaturkoefficient Isc: 0.049%/°C
Skulle exempelvis denna panel (max två) och regulator vara en bra kombination?

Mvh Kaffetorsk

Jo batteri system ligger på 12v eller multiplar av detta. Men modulerna ligger på högre som i detta, fall 36V.
Dina alternativ är att inte överstiga laddarens DC ingång på 100v och nominella laddström till batteri på 40A.
Så följande kan göras
2 serie ger 68V och 10A (680w)
2 parallelt ger 34V och 20A (720w)
2 serie parallellt med 2 serie ger 68V 20A, tot 4 moduler (1360w)
3 parallellt ger 34V 30A (1020w)

Ur batterisynpunkt så är hög laddström att föredra. Ex. 200Ah 24V batteri laddas teoretiskt fullt på 1020/24=42A, 200Ah/42A=5 timmar i det sista förslaget. 6 timmar är vad man har i soltimmar på en sommardag. I detta fall översteg laddströmmen något över 40A. Men solinstrålningen är lägre generellt i Sverige än vad databladet anger under testförhållanden vilket skulle kompensera det lilla extra på 2A.

Laddarens systemspänning 12 alt 24 avser batteri delen

Redigerat:
  • Gilla
kaffetorsk
  • Laddar…
K kaffetorsk skrev:
Stort tack för svar!

Intressant. Det är en rent praktisk fråga om jag förstått det hela rätt. Mindre paneler blir praktiska för mindre system typ husbilar, stugor etc, och större paneler är lämpade för att maximera spänningen för större behov på hus eller i industrin. Fast det går ändå att använda större paneler för mindre behov?

Ja, det är lite så jag tänkt. Seriekoppla två större paneler i 12V eller 24V system beroende på vad som passar bäst och vilken laddare/regulator som jag väljer.

Förlåt min okunnighet nu. För att koppla två 380W paneler till en 40a regulator måste det väl göras i serie 24V för att inte överstiga (40A) Känner regulatorn av automatiskt om det skall bli 24V eller 12V beroende på hur man kopplar panelerna eller hur fungerar det? Förstår inte riktigt vad du menar med 36V batterisystem? Borde det inte vara 12 eller 24 där också?

Epever Triron 4210N, Typ: DS2/UCS
520 W (12V) 1040 W (24V).
  • Nominell systemspänning: 12/24V automatiskt detekterbar
  • Nominell batteriström: 40A
  • Nominell lastström: 40A
  • Max.batteri spänning: 32V
  • Max.PV tomgångsspänning: 100VDC
  • Max.PV ineffekt: 12V 1560W alt 24V 3120W
  • Egenförbrukning ström <14mA (12V)/<15mA ( 24V )
  • Kommunikation: RJ45/RS485
  • Temp.compensation: -3mV/2/ ℃
  • Drifttemperatur: -25 ℃ ~ 45 ℃

Denim 380W Mono
Antal celler: 120
  • Nominell effekt: 380 watt
  • Watt/m2: 208 watt
  • MPP-spänning (STC): 34.6V
  • MPP-ström (STC): 10.99 A
  • Busbars: 9 st
  • Max systemspänning: 1500V
  • Temperaturkoefficient Pmax: -0.39%/°C
  • Temperaturkoefficient Voc: 0.29%/°C
  • Temperaturkoefficient Isc: 0.049%/°C
Skulle exempelvis denna panel (max två) och regulator vara en bra kombination?

Mvh Kaffetorsk
Det kan vara förvirrande med alla siffror... Epever kan leverera 40A till batteriet och 40A till lasten. Den tål 100V och 15,6A från solpanel.

Denim 380W har en tomgångsspänning på 41,7V vid 25°C (STC) som stiger med fallande temperatur så vid -20°C blir det 47,5V. 2 paneler i serie blir då 95V vilket är mindre än de 100V Epver klarar. Är lasten avstängd och batteriet fullt hamnar vi där en kall vinterdag. Panelens kortslutningsström är 12A vid 25°C som stiger lite grann till 12,2A vid +60°C.

Så det är lugnt om du kör ett system på 24V batteri. 2 paneler i serie. Det blir ett system som kan leverera 1040W till lasten. Kortvarigt mer om du sätter invertern till 230V direkt på batteriet men om det bara är kyl/frys kan invertern sitta på regulatorns utgång.

Solpaneler är likadana, ingen är gjord för en speciell applikation. Paneler tänkta för stora installationer funkar lika bra i små offgridanläggningar.

• Gilla
kaffetorsk
  • Laddar…
Jo Blue solar laddare mppt 100/50 från victron skulle nog matcha bättre, klara högre pv strömmar, 60A

H håbbe1961 skrev:
Jo batteri system ligger på 12v eller multiplar av detta. Men modulerna ligger på högre som i detta, fall 36V.
Dina alternativ är att inte överstiga laddarens DC ingång på 100v och nominella laddström till batteri på 40A.
Så följande kan göras
2 serie ger 68V och 10A (680w)
2 parallelt ger 34V och 20A (720w)
2 serie parallellt med 2 serie ger 68V 20A, tot 4 moduler (1360w)
3 parallellt ger 34V 30A (1020w)

Ur batterisynpunkt så är hög laddström att föredra. Ex. 200Ah 24V batteri laddas teoretiskt fullt på 1020/24=42A, 200Ah/42A=5 timmar i det sista förslaget. 6 timmar är vad man har i soltimmar på en sommardag. I detta fall översteg laddströmmen något över 40A. Men solinstrålningen är lägre generellt i Sverige än vad databladet anger under testförhållanden vilket skulle kompensera det lilla extra på 2A.

Laddarens systemspänning 12 alt 24 avser batteri delen
Ok. Tack för klargörandet.

Som jag förstått saken rätt är paneler i serie att föredra under ex molniga dagar då panelerna i högre volt ändå klarar producera tillräcklig effekt för att ladda batteribanken, parallellt bättre då det är mycket skugga? I mitt fall har jag knappt någon skugga alls i "peak sol" varför serie nog är att föredra med upplägget ovan.

Även funderat på en "allt i ett" regulator med inbyggd inverter och möjligheten att koppla direkt till generator. Verkar faktiskt både enklare och billigare än att köpa dessa delar separat med nackdelen att den drar ganska mycket mer ström (25W utan belastning) än en vanlig regulator. Alternativt en 60A regulator. Victron är dock lite i dyraste laget för en nybörjare som mig :)

/Kaffetorsk
Logad Logad skrev:
Det kan vara förvirrande med alla siffror... Epever kan leverera 40A till batteriet och 40A till lasten. Den tål 100V och 15,6A från solpanel.

Denim 380W har en tomgångsspänning på 41,7V vid 25°C (STC) som stiger med fallande temperatur så vid -20°C blir det 47,5V. 2 paneler i serie blir då 95V vilket är mindre än de 100V Epver klarar. Är lasten avstängd och batteriet fullt hamnar vi där en kall vinterdag. Panelens kortslutningsström är 12A vid 25°C som stiger lite grann till 12,2A vid +60°C.

Så det är lugnt om du kör ett system på 24V batteri. 2 paneler i serie. Det blir ett system som kan leverera 1040W till lasten. Kortvarigt mer om du sätter invertern till 230V direkt på batteriet men om det bara är kyl/frys kan invertern sitta på regulatorns utgång.

Solpaneler är likadana, ingen är gjord för en speciell applikation. Paneler tänkta för stora installationer funkar lika bra i små offgridanläggningar.
Tack för klargörande!

5V känns ju lite på gränsen faktisk men som du säger borde det gå med lite marginal. Har väl heller inte tänkt använda systemet mycket under den kallaste perioden men isf kunde man ju koppla ur dem och ladda enbart med generatorn för att vara helt säker.

Så bra! Förutom kyl och frys tänker jag dra lite lampor och andra småsaker så det blir väl någon säkringsdosa kopplad till regulatorn och invertern till batteriet antar jag?

När det gäller batteribanken. Känner du till om det har någon större betydelse om det är 12V eller 24V i batteribanken när det kommer till kringutröstning och sådant. En del menar att 12V är dyrare andra att det är tvärt om?

/Kaffetorsk

Just i detta fallet skulle jag föredra 24V för att kunna köra dubbla effekten i batteriladdningen och lasten. Laddström och lastström är 40A i båda fallen så med 24V får du dubbla effekten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.