M maxman skrev:
Jag är i samma situation som trådskaparen, med samma frågor

Släpa stock låter intressant ... hur gör du det?

Avant ... finns i flera modeller?

Jag blev förtjust i en weideman 1380 som jag sett, men 1 el 2 prisklasser upp

/M
Weidenan är bättre än Avant.
Drar med snöre i dragkroken, annars med den sticka jag byggt så jag inte drar hela stocken i gruset om den ska upp i sågverket

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ja, men den den tekniken är ytterst begränsad enligt mig
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Weidenan är bättre än Avant.
Drar med snöre i dragkroken, annars med den sticka jag byggt så jag inte drar hela stocken i gruset om den ska upp i sågverket
En liten 225:a drar väl inget större?

Vilken storlek bör man komma upp till, även om det är mest privat bruk det handlar om för min del?

Hur mycket vill du kunna lyfta och göra?

Jag skulle t ex bli tokig om jag inte kunde lossa en vanlig pall, virkesbunt, big bag med ved, trädstam etc.om jag hade en gård. Att få allt hemkörd med kranbil och sedan behöva lasta om det är både dyrare och mycket mer jobb än att få hem det med vanlig lastbil och sedan bara last av "som vanligt".
Det är tillräckligt frustrerande med vanlig villa och en släpvagn..

Så börja med att identifiera vad du vill kunna göra och se vad traktor klarar av. Är den inte gammal utan bara från typ 70-talet är det en stor chans att du kan hitta tillbehör nog för att lösa det mesta och köpa en till för under 250 kkr.

Z z_bumbi skrev:
Jag skulle t ex bli tokig om jag inte kunde lossa en vanlig pall, virkesbunt, big bag med ved, trädstam etc.om jag hade en gård.
Jag tänker att det vore fint att ha en lastare som klarar halvbunt med virke, helbunten får om jag minns rätt väga upp till 3tonn och det klarar väl knappast små hjullastare för hemmabruk/privatbruk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.