Hej!

Vi ahr tänkt oss att bygga oss en pool under närmaste året, och då jag jobbar med IT och utvecklandet av IT-lösningar av olika slag tänkte jag höra med expertisen här vad som finns i poolväg gällande övervakning och information. Då tänker jag främst på t.ex. en app där man kan se temperatur, statistik, ph etc.

Finns det färdiga lösningar eller är det möjligt att bygga samman något via separata givare och sen tellstick eller något sånt? Kommer även att ha ett automatiskt poolskydd och det hade varit trevligt att kunna koppla samman dess styrning med appen. Vissa saker är ju rena "nice to have" medans andra har mer med säkerheten att göra.

Helt kalrt nördvarning på detta men det är kul med tenik ;)

Tankar, ideér?

/S

Det finns färdiga lösningar, bara att öppna plånboken och slanta upp.....

Jag tycker du ska börja fundera i termer av automatisk dosering. Mer avancerade lösningar av denna typ har möjlighet till loggning av reglerade parametrar. Tex klor och ph. Klor doseras ofta efter ORP-värde (googla ORP och pool och du hittar spaltmeter att läsa om detta) och vill du mecka själv finns det en ORP-probe + kod till Arduinon.

Konsumentprodukter för autodosering kostar kring 15ksek och brukar inte ha möjlighet till loggning. Å andra sidan man kan också säga att med en bra lösning för dosering så är värdena klippstabila, så det finns inte så mycket att mäta egentligen.....tråkigt men verkligheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.