Ja som sagt har jag ingen vidare koll på varken färgtemperaturer eller watt etc på alla dessa spottar som finns en hel uppsjö.
Jag har reglat upp för att sätta upp ny innervägg med infällda hyller och nytt innertak ner till källaren.
Det är en stängd ingång då det än så länge är en kallkällare, nedgången har en ny takhöjd på ca 2m och dem infällda hyllorna kommer vara ca 600x900mm(basxhöjd).
Jag tänker mig att sätta sätta några mindre spottar i dem infällda hyllorna blir 4-5 hyllor (dem kanske inte behöver lysa lika starkt) och i taket vet jag inte hur många som kan gå åt, tänker mig att ha i en rad i mitten som följer trappan rakt ner. Kanske 4-5 stycken då.
Men jag har ingen aning om vad jag ska välja för varianter av led spottar, så tänkte kolla här innan jag gör mig till åtlöje i elbutiken.
Ingen av dem ska dimmas men jag tänker mig att dem i hyllan och dem i taket går till separata transformatorer sen får elektriker lösa resten så de går till samma lampknapp.
Jag har reglat upp för att sätta upp ny innervägg med infällda hyller och nytt innertak ner till källaren.
Det är en stängd ingång då det än så länge är en kallkällare, nedgången har en ny takhöjd på ca 2m och dem infällda hyllorna kommer vara ca 600x900mm(basxhöjd).
Jag tänker mig att sätta sätta några mindre spottar i dem infällda hyllorna blir 4-5 hyllor (dem kanske inte behöver lysa lika starkt) och i taket vet jag inte hur många som kan gå åt, tänker mig att ha i en rad i mitten som följer trappan rakt ner. Kanske 4-5 stycken då.
Men jag har ingen aning om vad jag ska välja för varianter av led spottar, så tänkte kolla här innan jag gör mig till åtlöje i elbutiken.
Ingen av dem ska dimmas men jag tänker mig att dem i hyllan och dem i taket går till separata transformatorer sen får elektriker lösa resten så de går till samma lampknapp.
Hej! Det smidigaste är Malmbergs pucket LED
de är absolut den mest prisvärda led-puck på
marknaden. Till dem köper du tillhörande drivdon
från malmbergs, dessa har dimmerfunktion.
men i och med att det är som vi ibland kallar
det "tryck och släpp funktion" alltså en återfjädrande
brytare, så är det smidigt att bara använda funktionen
för on/off (trycker man snabbt en gång tänder man,
håller man inne knappen dimmar man, dimmar man
till ett läge som är bra och sedan tycker snabbt för att
stänga av så startar ljuset på samma läge nästa gång
du stänger på. Har satt mängder av dessa under senare
år och har aldrig blivit besviken, inte kunderna häller.
Så mitt tipps är Malmbergs! (Men bara när det gäller
ljusarmaturer och LED i synnerhet )
de är absolut den mest prisvärda led-puck på
marknaden. Till dem köper du tillhörande drivdon
från malmbergs, dessa har dimmerfunktion.
men i och med att det är som vi ibland kallar
det "tryck och släpp funktion" alltså en återfjädrande
brytare, så är det smidigt att bara använda funktionen
för on/off (trycker man snabbt en gång tänder man,
håller man inne knappen dimmar man, dimmar man
till ett läge som är bra och sedan tycker snabbt för att
stänga av så startar ljuset på samma läge nästa gång
du stänger på. Har satt mängder av dessa under senare
år och har aldrig blivit besviken, inte kunderna häller.
Så mitt tipps är Malmbergs! (Men bara när det gäller
ljusarmaturer och LED i synnerhet )
Tack för svaret. Ja jag har sneglat lite på både malmbergs o designlite(just för jag kommer använda deras infälld trappbelysning till övervåningen)
Fick fram dessa vid en snabb sökning på Google. Tänkte 4 såna borde kanske funka då - oroväckande bra pris dock.
http://www.buildor.se/malmbergs-dow...dor-related-products#buildor-prod-description
Fick fram dessa vid en snabb sökning på Google. Tänkte 4 såna borde kanske funka då - oroväckande bra pris dock.
http://www.buildor.se/malmbergs-dow...dor-related-products#buildor-prod-description
Jo
det är så med Malmbergs, vi som jobbar med
det kan inte fatta hur dom kan ha dessa priser.
Men en sak jag kan avslöja för dig är att vissa
armaturer kan ligga och "lysa" mycket svagt när dom
är av, detta fixas enkelt genom att man sätter ett
motstånd vid installationen. Så ja ville bara
tala om det så du vet. Nedan är den armatur som jag sätter
mest. Den är kanon, billig och snygg! Från Mb
Finns även i vit.
det kan inte fatta hur dom kan ha dessa priser.
Men en sak jag kan avslöja för dig är att vissa
armaturer kan ligga och "lysa" mycket svagt när dom
är av, detta fixas enkelt genom att man sätter ett
motstånd vid installationen. Så ja ville bara
tala om det så du vet. Nedan är den armatur som jag sätter
mest. Den är kanon, billig och snygg! Från Mb
Finns även i vit.
Redigerat:
Ja dåså. Tack för svar. Blir 5 av dem jag länkade ovan då jag behöver kunna vinkla iom att taket kommer luta neråt.
hur är det med drivdonen, finns det något maxavstånd mellan lampa o drivdonen, tänker så man kan ha alla på samma eller om man behöver ha en till varje. Det skiljer ca 3m mellan första o sista och vill ju ha drivdonet tillgänglig i en apparatdosa om den behöver bytas.
hur är det med drivdonen, finns det något maxavstånd mellan lampa o drivdonen, tänker så man kan ha alla på samma eller om man behöver ha en till varje. Det skiljer ca 3m mellan första o sista och vill ju ha drivdonet tillgänglig i en apparatdosa om den behöver bytas.
Finns anpassade drivdon för dosmontering dock
inte malmbergs vanligaste, de är större. Ja skulle
tipsa om att sätta de synliga i ett skåp eller i väggen
med en inspektions lucka. Du kan köra ca. 6st på den
Stora trafon
inte malmbergs vanligaste, de är större. Ja skulle
tipsa om att sätta de synliga i ett skåp eller i väggen
med en inspektions lucka. Du kan köra ca. 6st på den
Stora trafon
Tack för hjälpen Androw. Var på väg att beställa prylarna ikväll men ändrade mig pga av fundering. Går det att använda malmbergs drivare men skipa dimfunktionen tro?
Anledning är framförallt att jag inte har behov av dimmer men också då jag tänkte ansluta dem till Nexas trådlösa system för att slippa dra onödiga och även fula utanpåliggande kablar?
Anledning är framförallt att jag inte har behov av dimmer men också då jag tänkte ansluta dem till Nexas trådlösa system för att slippa dra onödiga och även fula utanpåliggande kablar?
Klicka här för att svara