8 219 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Tips på köksbord??
Sida 1 av 2
Hej!
Jag behöver tips på köksbord. Vi håller på att renovera köket och självklart vill jag då också ha nytt köksbord och nya stolar!
Köket är vitt högblankt med svart granitskiva, "vitvarorna" är svarta och golvet ekparkett. Väggarna ska få en ljus tapet.
Vi är 6 pers i familjen och jag älskar att bjuda hem gäster på middag så jag skulle vilja ha ett köksbord som i standardform tar 8 pers men med extraskivor kan ta 10-12-14 pers!!
Någon som har bra tips? Jag har funderat på ett bord i massiv ek och svarta skinnklädda stolar (helklädda), vad tror ni om det? Kan det bli snyggt? ....dock har jag inte hittat några bord och stolar som både ser snygga ut och samtidigt inte kostar skjortan....
jag hade nämligen hoppats kunna få ett bord plus 8 stolar för 15-20' men det verkar inte så lätt...
Jag behöver tips på köksbord. Vi håller på att renovera köket och självklart vill jag då också ha nytt köksbord och nya stolar!
Köket är vitt högblankt med svart granitskiva, "vitvarorna" är svarta och golvet ekparkett. Väggarna ska få en ljus tapet.
Vi är 6 pers i familjen och jag älskar att bjuda hem gäster på middag så jag skulle vilja ha ett köksbord som i standardform tar 8 pers men med extraskivor kan ta 10-12-14 pers!!
Någon som har bra tips? Jag har funderat på ett bord i massiv ek och svarta skinnklädda stolar (helklädda), vad tror ni om det? Kan det bli snyggt? ....dock har jag inte hittat några bord och stolar som både ser snygga ut och samtidigt inte kostar skjortan....
Bord i ek är en klassiker som håller länge. Ett helvitt bord blir inte heller fel. Däremot tycker jag personligen att svarta skinnstolar känns lite passé. I alla fall om det är av den sorten som är höga och tunga. Mindre nättare i modern stil skulle kännas bättre, men de jag sett kostar flera tusen kronor styck.
Liknande stolar som myran har jag sett och som är klädda i skinn. Det var sådana jag menade i inlägget ovan. Snygga (och sköna att sitta i), men som sagt, flera tusen kronor styck.
Själv vill jag ha en stol av Damian Williamsson som heter Spring i vitlaserad ask (www.damianwilliamson.com). Underbart skön att sitta, svikt i ryggen, bedrägligt enkel design, lätt, stapelbar - MEN den kostar 4.000 kr styck!! Skulle passa perfekt till vårt matbord i valnöt och vitt. Har suktat efter den i ett par års tid. Tyvärr tillåter inte kassan inköp i den prisklassen och jag köpte nyligen på Ikea 6 svarta stolar Martin, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60115060 för 199:- styck. Helt okej stolar, sköna att sitta på. Kanske något för dig också? Då får du mer pengar över till matbordet.
Själv vill jag ha en stol av Damian Williamsson som heter Spring i vitlaserad ask (www.damianwilliamson.com). Underbart skön att sitta, svikt i ryggen, bedrägligt enkel design, lätt, stapelbar - MEN den kostar 4.000 kr styck!! Skulle passa perfekt till vårt matbord i valnöt och vitt. Har suktat efter den i ett par års tid. Tyvärr tillåter inte kassan inköp i den prisklassen och jag köpte nyligen på Ikea 6 svarta stolar Martin, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60115060 för 199:- styck. Helt okej stolar, sköna att sitta på. Kanske något för dig också? Då får du mer pengar över till matbordet.
hej igen!
Ja, det kanske inte är så dum ide.... Jag blev inte överförtjust i "martin" men han kanske duger tills dess att vi antingen sparat ihop tillräckligt för att köpa dyrares stolar eller tills dess den "perfekta" stolen dyker upp...? Är de verkligen sköna? De ser inte så sköna ut...
Ja, det kanske inte är så dum ide.... Jag blev inte överförtjust i "martin" men han kanske duger tills dess att vi antingen sparat ihop tillräckligt för att köpa dyrares stolar eller tills dess den "perfekta" stolen dyker upp...? Är de verkligen sköna? De ser inte så sköna ut...
Ja, de är förvånansvärt sköna för det priset. I verkligheten är de snyggare än på bilden, inte så blanka utan mer matta. För mig var detta ett impulsköp under ett av mina sällsynta besök på Ikea. Hade verkligen ledsnat på trädgårdsstolarna!! :eek: som vi hittills haft inne och insåg att vi inte heller i år hade råd att köpa stolarna vi ville ha. Men dettar var bara ett exempel, jag är säker på att det finns massor med liknande och billiga stolar i andra butiker.
Hej Ulricac. Jag har också precis renoverat köket så nu är det högblankt vitt med svarta granitskivor. Jag tog hem en svart skinnskädd stol från jobbet för att testa men rummet krymte otroligt mycket, Så ljust altenativ skulle det vara. Myranstolarna är fina men om de är lackade kommer de antagligen repas på en vecka med alla jeansnitar m mera. Jag var precis o köpte stolar på bolia.com som heter Espalier Matrumsstol 1198:- i transparent formgjuten plast, både matt o blank finish. Jag får dem inte förrän den 17 dec. men det är öppet köp ifall jag ångrar mig. Bordet har jag inte hitttat än. Ska leta vidare imorgon.
Jag har köpt ett jättefint ekbord på Lindholms möbler i Gävle (Ingår i Svenska Hem). Bordet heter Dover och är 240 x 100 cm, jag köpte till två iläggsskivor på à 45 cm. Priset blev då 6800:- i september tror jag det var, då de hade 10% på allt i sin katalog just då. Bordet finns i flera andra storlekar och de har paketpris om man köper stolar till.
http://www.svenskahem.se/?id=2424
http://www.svenskahem.se/?id=2424
har du kids i familjen? Isåfall kanske inte lackat vitt är ngn höjdare -titta efter högtryckslaminatskiva isåfall...
David design har snyggt stort vitt bord -ligger t.ex. på blocket för 8000 med stolar istället för typ 25-30 000 som det landar på annars :-S
måttbeställ i granit med vitt underrede? Eller vitt underrede o oljad eller vaxad ekskiva -lätt att slipa ner o underhålla med tiden.
Spetsa o köp ett knallorange bord eller ngt om ni behöver färg hemma ;-)
hmm... Finns ett trevligt snickeri på nätet som formbeställer bord, du väljer mått, underrede, kanter, material etc... kollade på ett rejält bord i valnöt o det skulle landa kring 10 000.... inte namnet i huvudet just nu dock.
Tänk på att glas/sten/metallskiva blir mkt "klonkigare" än träskivan... att fundera på när du dukar upp med många gäster -om du inte alltid ska ha duk med skydd då dvs...
Vad är du annars intresserad av -designklassiker eller udda alternativ? c:a mått för rummets skull? rejält eller nätt... finns ju hur mkt som helst att välja på...
David design har snyggt stort vitt bord -ligger t.ex. på blocket för 8000 med stolar istället för typ 25-30 000 som det landar på annars :-S
måttbeställ i granit med vitt underrede? Eller vitt underrede o oljad eller vaxad ekskiva -lätt att slipa ner o underhålla med tiden.
Spetsa o köp ett knallorange bord eller ngt om ni behöver färg hemma ;-)
hmm... Finns ett trevligt snickeri på nätet som formbeställer bord, du väljer mått, underrede, kanter, material etc... kollade på ett rejält bord i valnöt o det skulle landa kring 10 000.... inte namnet i huvudet just nu dock.
Tänk på att glas/sten/metallskiva blir mkt "klonkigare" än träskivan... att fundera på när du dukar upp med många gäster -om du inte alltid ska ha duk med skydd då dvs...
Vad är du annars intresserad av -designklassiker eller udda alternativ? c:a mått för rummets skull? rejält eller nätt... finns ju hur mkt som helst att välja på...
Skulle också satsa på ett ekbord. Kolla ett företag som heter Furnimex, de har med både ek och granit. Snygga och prisvärda.
Vitt blir väldigt fult efter bara någon månad och högblanka "slitytor" blir väldigt smårepiga av ingenting. Väljer du högblankt så måttbeställ en glasskiva hos glasmästaren att ha ovanpå.
Vitt blir väldigt fult efter bara någon månad och högblanka "slitytor" blir väldigt smårepiga av ingenting. Väljer du högblankt så måttbeställ en glasskiva hos glasmästaren att ha ovanpå.
Ekbord med svarta skinnstolar...kul...NOT!...såvida du inte vill vara som ALLA andra som gör som ALLA andra för att ALLA andra tycker som ALLA andra 
Kolla in det här från Hans K
http://hansk.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=k
Klicka in på matplatser och kollektionen Whitewood
FETT SNYGGT!
Kolla in det här från Hans K
http://hansk.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=k
Klicka in på matplatser och kollektionen Whitewood
FETT SNYGGT!
Hej Pejida!
Du har absolut rätt. Ek och svart skinn är "safe" och därmed tråkigt. Jag har bara inte hittat nåt bra alternativ, förrän NU!! Jisses vilken häftig matgrupp!!! Jag är helt såld, nu ska bara maken övertalas också....För bordet är bara 180 (utan iläggsskivor) och jag ville ha det 180 + iläggsskivor (8 stolar innanför bordsbenen, 4 på varje sida). Men jag är beredd att pruta på det bara för att det var såååå häftigt.
Jag har dock ett problem till...vi har ekparkett i köket....och bordet/stolarna innehåller valnöt. Kommer det skära sig???
Dessutom är det tråkigt att de inte finns i butik så man kan få "klämma och känna" innan man köper, för det är ju inte gratis.
Men OJ vad snyggt!!!!
Du har absolut rätt. Ek och svart skinn är "safe" och därmed tråkigt. Jag har bara inte hittat nåt bra alternativ, förrän NU!! Jisses vilken häftig matgrupp!!! Jag är helt såld, nu ska bara maken övertalas också....För bordet är bara 180 (utan iläggsskivor) och jag ville ha det 180 + iläggsskivor (8 stolar innanför bordsbenen, 4 på varje sida). Men jag är beredd att pruta på det bara för att det var såååå häftigt.
Jag har dock ett problem till...vi har ekparkett i köket....och bordet/stolarna innehåller valnöt. Kommer det skära sig???
Dessutom är det tråkigt att de inte finns i butik så man kan få "klämma och känna" innan man köper, för det är ju inte gratis.
Men OJ vad snyggt!!!!
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Varför är ek och mörkt bycastläder fel?
Är och har varit en motståndare till mainstream linjen med oljad ek som jag tycker är vår tids trävita furumöbler. Dssa möbler uppskattar jag inte nu för tiden mer än när de finns i en fjällstuga under sportlovet. Dock har jag ändrat mig och i vårt nya hus med vitt kök och vita väggar och tjocka ekskivor med rf. vitvaror så är det helrätt med ek.
Dock inte den där höga tjocka stoppade stolen som känns aningen klumpig och inte bordet med tjocka kraftiga fyrkantiga ben som telefonstolpar. Vi fastnade för en nätt stol med lite skinn på ryggen men träram runt och ett stort fyrkantigt bord 150x150 det blir 8 ordinarie sittplatser med lätthet 4 till om man vill på hörnen(12då). Vitt bord i köket är aldrig aktuellt, läser man tidningen på bordet så är bordet svårt smutsigt direkt, har haft det förut. Däremot i matsalen är det vitt elipsbord med valnöt och myra/sjuan inspirerade stolar i valnöt. I köket är slitaget desto mer så det kräver ett robustare material.
Bra sidor att kolla på:
http://www.byggahus.se/forum/inredning/www.hansk.se
http://www.byggahus.se/forum/inredning/www.bitc.se
Är och har varit en motståndare till mainstream linjen med oljad ek som jag tycker är vår tids trävita furumöbler. Dssa möbler uppskattar jag inte nu för tiden mer än när de finns i en fjällstuga under sportlovet. Dock har jag ändrat mig och i vårt nya hus med vitt kök och vita väggar och tjocka ekskivor med rf. vitvaror så är det helrätt med ek.
Dock inte den där höga tjocka stoppade stolen som känns aningen klumpig och inte bordet med tjocka kraftiga fyrkantiga ben som telefonstolpar. Vi fastnade för en nätt stol med lite skinn på ryggen men träram runt och ett stort fyrkantigt bord 150x150 det blir 8 ordinarie sittplatser med lätthet 4 till om man vill på hörnen(12då). Vitt bord i köket är aldrig aktuellt, läser man tidningen på bordet så är bordet svårt smutsigt direkt, har haft det förut. Däremot i matsalen är det vitt elipsbord med valnöt och myra/sjuan inspirerade stolar i valnöt. I köket är slitaget desto mer så det kräver ett robustare material.
Bra sidor att kolla på:
http://www.byggahus.se/forum/inredning/www.hansk.se
http://www.byggahus.se/forum/inredning/www.bitc.se
Redigerat:
Tja! Kul att vi har samma smakulricac skrev:Hej Pejida!
Du har absolut rätt. Ek och svart skinn är "safe" och därmed tråkigt. Jag har bara inte hittat nåt bra alternativ, förrän NU!! Jisses vilken häftig matgrupp!!! Jag är helt såld, nu ska bara maken övertalas också....För bordet är bara 180 (utan iläggsskivor) och jag ville ha det 180 + iläggsskivor (8 stolar innanför bordsbenen, 4 på varje sida). Men jag är beredd att pruta på det bara för att det var såååå häftigt.
Jag har dock ett problem till...vi har ekparkett i köket....och bordet/stolarna innehåller valnöt. Kommer det skära sig???
Dessutom är det tråkigt att de inte finns i butik så man kan få "klämma och känna" innan man köper, för det är ju inte gratis.
Men OJ vad snyggt!!!!![]()
m.v.h Jimmy
Havsutsikt skrev:Varför är ek och mörkt bycastläder fel?
Jag sa inte att det va fel...det har bara blivit för MIG väldigt tråkigt att se dessa grupper som finns i princip i alla hem, för ett par år sen tyckte man väl -åh! snygg matsalsgrupp när man såg det men skulle jag se det idag skulle jag inte ens stanna upp med blicken på en sån grupp....men det är ju MIN uppfattning....det finns ju så mycket mer grupper där ute som det inte verkar som så många "vågar" prova.
Det är ungefär som med badrum i dagens nybyggda/renoverade villor...man vet hur det ser ut innan man ens går in dit...vitt matt kakel med en rand grå mosaik eller 5X5 plattor bakom wc och grått klinkers....tråkigt!!!...men säkert, om jag kommer till ett nybyggt/nyrenoverat rum vill iallafall JAG ha en WHAO!!! känsla när jag ser det, det behöver inte vara vågat, trendigt och extremt...bara något annat än alla andra.
Tänk på att det är MIN åsikt som absolut inte behöver delas med andra, ha de gött allesammans
/Jimmy