Hejsan!

Jag ska sätta upp två stycken spotlights i takfoten vid entrén. Tänkte kolla mer er hur jag gör detta på bästa sätt.

Jag tänkte ta elen från utebelysningen som är kopplat till ett astrour, så alla lampor tänds automatiskt. Inga kablar kommer vara ute men mellan ytterpanelen och isoleringen. Jag tänkte så här:
Från lampan utomhus drar jag en EKK-kabel i ytterväggen ner till källaren och drivdonet (torr källare, inte under 10grader). Sen från drivdonet FK eller RK kabel i flexrör upp till spottarna i takfoten. Läste på drivdonet att dom rekommenderade RK-kabel på spot-slingan. Behövs det? Eller räcker det med FK?

Bifogar en bild på detta också.

Just de, jag är inte behörig elektriker. Hade jag varit det skulle jag inte behöva fråga detta.
Mvh Robin

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

får du inte plats med drivdon i undertaket då som brukligt? Låter jobbigt att behöva dra ner i källaren och sen upp för två spottar.

I takfoten är det väl torrt utrymme så det är knappast ett problem, problemet kan vara OM det får sitta utomhus (enl tillverkaren).

Man kanske ska ha drivdonet i en kapsling också? Om man ska det i takfoten.

Måste du tvunget ha drivdorn?
Känns betydligt enklare med vanliga 230V gu10 spotar tycker jag.

Har hittat ett par spottar som jag vill ha redan.
https://www.storel.se/medias/sys_ma...e=application/pdf&realname=7463345_134291_pdf

Jag kör med drivdonet i källaren, blir inte jättestor omväg. Ser längre ut på bilden. Men är lite osäker på vad jag ska ha för kabel från drivdon till spottarna, RK, RQ, RKUB-kabel? I flexrör? Kabeln kommer ju att gå från källaren i husväggen mellan ytterpanelen och vindpappen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.