W Watisdiz skrev:
Den utvändiga kan du däremot inte fästa i apparatdosan utan man får väl skruva utanför och bara täcka över apparatdosan med det utanpåliggande uttaget.
Generellt sett är det inga problem att fästa apparaten på väggen så länge den täcker hela dosan och dosringen sticker ut hela vägen.

W Watisdiz skrev:
Exakt. Skillnaden är väl att den infällda fäster du ju i apparatdosan (60cc skruvar) med förhöjningsram..

Den utvändiga kan du däremot inte fästa i apparatdosan utan man får väl skruva utanför och bara täcka över apparatdosan med det utanpåliggande uttaget.

Borra i apparatdosor vill jag helst inte göra. Det är något man har blivit intuttad. Har egentligen aldrig ifrågasatt det. Har det med ev. Spridning av brand att göra eller varför vill man inte göra det?
Ingen aning. Jag vet ingen elektriker som skulle tveka på att borra sig in i i sidan på en apparatdosa vid en renovering iaf.

A
Då är jag nog en av få där 🙂

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Då är jag nog en av få där 🙂
Då vet jag minst en. 😅

W Watisdiz skrev:
Nja inte trasigt. Ville bara förnya uttagen.

Är på jobbet så har inte möjlighet att ta en bild.

Men kort och gott:
[länk]

Känner någon till att det ska finnas en förhöjningsram till denna?
Ingen ram finns att köpa till då IP klassningen inte kan hållas. Men det uttaget säljs med en medföljande dosa dock för utvändigt montage

T Tomwatt skrev:
Ingen ram finns att köpa till då IP klassningen inte kan hållas. Men det uttaget säljs med en medföljande dosa dock för utvändigt montage
Undrar vad som får sämst IP-klassning i praktiken, en förhöjningsram IP-21 som skruvas i dosan eller en kapsling IP-44 som man monterar så gott det går framför hålet och öppnar baksidan på. :)

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Undrar vad som får sämst IP-klassning i praktiken, en förhöjningsram IP-21 som skruvas i dosan eller en kapsling IP-44 som man monterar så gott det går framför hålet och öppnar baksidan på. :)
Förhöjningsram = ip21
ip44 uttag har knockout öppning på baksidan Vägguttag, Exxact Primo, 2-vägs, jordat, vit, IP44 med snabbt fäste, visas bakifrån med knockout öppningar och två skruvar i mitten.

Ta ett infällt IP44 uttag och vill du inte borra in en kabel i framtiden så drar du ett rör/slang från dosans rörstos och ut genom väggskivan en bit under uttaget. Ska du fortsätta med kabel från uttaget så har du då en helt ok anslutning till dosan.
Ps
Om man vill kan man sätta ett litet lock på slang/rörutgången, det finns lock som är en par cm för just det ändamålet.

nisse123 nisse123 skrev:
Förhöjningsram = ip21
ip44 uttag har knockout öppning på baksidan[bild]
Det är tveksamt om installationen blir IP44 eftersom det är en apparatdosa bakom som inte får tätning mot uttaget. (Fast jag hade inte brytt mig i ett torrt garage.)

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Det är tveksamt om installationen blir IP44 eftersom det är en apparatdosa bakom som inte får tätning mot uttaget. (Fast jag hade inte brytt mig i ett torrt garage.)
Precis. Knockout-öppningen tätar ju bra om man skruvar dosan mot en vägg, sisådär när man monterar den mot ett 74mm hål. :)

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.