Hej.
Jag har köpt en Husqvarna Aspire R4 och skall dra en guidekabel. Tänkte ha stationen på den blåa punkten så att den är i mitten av tomten.
Den smala passagen är ca 120cm så där måste jag ha en kabel så att den hittar in.
Tänkte dra kabel enligt gul linja så att om den hittar tillbaka till stationen.

Sedan var jag en del träd med kullersten runt, hade ni gjort öar kring dessa?

• Träd i centrum av grön gräsmatta, omgiven av en ring av kullerstenar. Bakgrunden har en stenmur och blommande växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stolpe omgiven av kullersten i en gräsmatta.
    Skapa konto
  • Träd med träbänk runt stam, omgiven av gräsmatta, i en trädgård.
    Skapa konto
  • Träd omgärdat av kullersten på en gräsmatta.
    Skapa konto
  • Flygbild av en tomt med en plan för guidekablar, markerade i gult. Startpunkten är en blå punkt nära mitten. Tomten har även röd inhägnad.
    Skapa konto
Med din tomt så är det en fördel att ha laddstationen vid någon av ytterområdena och sedan dra guiden bort till det andra ytterområdet, men det kanske inte går pga tillgång på el o.dylikt?

Lägg några minuter på att avgränsa de visade träden och bänken. Du slipper krockar och risk för ev. fastkörning över stenar och ben.
Tänk på dragningen av kabeln ut till dessa öar, korsa ej kabeln (framgår i manualen).

Klipparen går på vänster sida om guiden, så din dragning blir för snäv, i synnerhet i vändningen längst upp. Försök få till en mer balongformad sväng likt blått nedan.

Uppe till vänster lär klipparen hitta till oavsett.

Beträffande träden med kullersten skulle jag dra slinga runt dem.

Flygbild över en trädgård med markerade linjer: en röd gräns, en blå ballongformad sväng och gula slingor nära träd omgivna av kullersten.
Skapa konto

Jag är ingen expert på guidekabel och hur klipparen tänker men jag har själv en och den funkar bra. Tomten är i stort sett en stor fyrkant söder om huset, en mindre plätt öster om huset och norr om huset.
Norr om huset finns två små gräsplattar med en passage på omkring 120 bredd, jag har inte mätt. genom denna passagen går ingen guidekabel med klipparen hittar dit ändå. kanske inte varje dag med när den är inne i bakom passagen så kör han runt där rätt länge tills den hittar ut igen.
Min guidekabel går bara diagonalt över den stora fyrkanten. Klipparen använder den enbart när han vill hem och tanka. Jag har aldrig sett att han följer guidekabeln under arbetet.
Översatt till din tomt skulle jag föra guiden från blå punkten i en vid båge till översta hörnet.
Lägg ut guiden på prov ytligt och ställ klipparen på högsta nivå och testkör några dagar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.