P PappasHammare skrev:
Gissar att du kan ha gips på väggen men har du det även i taket? Kanske inte. Inte puts då?
Vilket som så går det ju att borra djupare och sen använda plugg för betong.
Jag skulle nog inte använda takdosans skruv. Sätt ett täcklock med ledningsutlopp.
Sen om du behöver en trafo så se om du inte kan hitta en rund som får plats i takdosan.

Men byt till en borrhammare isf slagborr. Med en slagborr så får du jobba i evigheter.
Hyr en borrhammare och lämplig borr till den då den inte använder vanliga borrar.
Du gör ett hål på några sekunder. Gå till någon Ramirent, Cramo eller annan maskinuthyrare i närheten. Små maskiner brukar man få hyra som privatperson.
Annars tror Hornbach/Bauhaus hyr ut men dessa maskiner är inte så väl hållna.
En billig maskin på Biltema/Jula/etc fungerar också bra för amatören (kostar som hyran ungefär). Jag använder en billig maskin från Jula när jag spräcker sten.

Förmodligen finns det grannar som har borrhammare man kan låna om man frågar snällt.

P
pacman42 pacman42 skrev:
En billig maskin på Biltema/Jula/etc fungerar också bra för amatören (kostar som hyran ungefär). Jag använder en billig maskin från Jula när jag spräcker sten.
Jag kunde inte hitta en enda som är billigare än att hyra.
Det är inte direkt dyrt att hyra en borrhammare. Det är ingen "diamantklinga" som slits och då kostar.
Men visst är det så att man tror att man kommer vilja göra fler hål så javisst. Maskiner är skoj.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Borrhammare kostar mellan 50 och 100 kr per dag på Hygglo.

Jag betalade 299:- för min borrhammare på Jula och den har jag använt rätt mycket för att borra 16mm hål i berg utan bekymmer. Åtminstone för mig så innebär restider mm också att den är billigare än att borra några hål med en hyrmaskin från Cramo eller liknande hyrfirma.

Edit: Jag köpte denna för 299:- för några år sedan: https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-015879/

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.