Tja
Byggt upp mur och grindstolpar på våran parkering. Kom på under byggnationen att det hade varit trevligt med belysning. Tänkte att det säkert finns nån trevlig 12v lykta man kan sätta dit.
Så la dit nån plastslang jag hade hemma. Alla lampor jag hittar är dock på 230v. Den slangen jag lagt klarar väl inte kraven för 230V. Den skall väl vara gul och nedgrävd till 50cm om ja förstått det rätt? Plus ha dit elektriker för inkoppling.
Så tips för snygga lyktor i 12v utförande sökes.
Liknande denna hade varit fint.
Svart 12V utomhuslykta i klassisk stil med synlig ljuskälla och skyddsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är grindstolpen, kanske ha downlight på sidan in mot grinden eller vad tror ni? Där finns ju mängder med 12v.
Nybyggd murstolpe för grind med utstickande armeringsjärn, intill parkerade cyklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Om du vill slippa elektriker men ändå inte begränsa utbudet så kan det vara bra att veta att det finns ljuskällor för 12V med E27-sockel.

Det finns mig veterligen inget lagkrav (/standard) på hur djupt du behöver förlägga kablar i din egen privata trädgård. Så om du kan dra en utomhuskabel som är godkänd att förläggas direkt i mark så spelar det ju heller ingen roll vilket rör du lagt. Så länge kabeln får plats i röret.

A Emil_K skrev:
Om du vill slippa elektriker men ändå inte begränsa utbudet så kan det vara bra att veta att det finns ljuskällor för 12V med E27-sockel.
Hänger inte riktigt med, själva lyktan måste väl ändå vara i 12v utförande även om det finns 12v med e27 sockel.

N noupe skrev:
Det finns mig veterligen inget lagkrav (/standard) på hur djupt du behöver förlägga kablar i din egen privata trädgård. Så om du kan dra en utomhuskabel som är godkänd att förläggas direkt i mark så spelar det ju heller ingen roll vilket rör du lagt. Så länge kabeln får plats i röret.
Ne det har du ju iofs rätt i. Skulle kunna lägga ut en ekkj. Men tycker ändå 12v är bättre för då får man ju dona med sakerna själv.

A
K Knoxx skrev:
Hänger inte riktigt med, själva lyktan måste väl ändå vara i 12v utförande även om det finns 12v med e27 sockel.
Själva lyktan struntar fullständigt i om du matar den med 230V eller 12V. Men att mata 230V till en armatur byggd för 12V däremot är jättefel

A Emil_K skrev:
Själva lyktan struntar fullständigt i om du matar den med 230V eller 12V. Men att mata 230V till en armatur byggd för 12V däremot är jättefel
Glömt att svara, men körde på din idé, satte en driver i källaren och la ut kablar i rör med 12 volts lampor. Funkade väldigt bra.

• Gilla
Allmänobildad
  • Laddar…
Ja 12 V i trädgården är betydligt enklare och "trevligare" att jobba med.
Med LED så har effekten på ljuskällorna gått ner och med det så minskar problemet med spänningsfall i kablarna.

E etompau skrev:
Ja 12 V i trädgården är betydligt enklare och "trevligare" att jobba med.
Med LED så har effekten på ljuskällorna gått ner och med det så minskar problemet med spänningsfall i kablarna.
Håller på med 12v led inomhus nu. Där verkar det finnas restriktioner på 2m kabel mellan ljuskälla och driver. Men utomhusbelysning jag satt upp med färdiga kablar och 12v är ju betydligt längre. Hur funkar det egentligen?

K Knoxx skrev:
Håller på med 12v led inomhus nu. Där verkar det finnas restriktioner på 2m kabel mellan ljuskälla och driver. Men utomhusbelysning jag satt upp med färdiga kablar och 12v är ju betydligt längre. Hur funkar det egentligen?
Längdbegränsningen man kan läsa om är relaterat till störningsgodkännande (EMC). Moderna nätdelar "hackar" sönder spänningen i reglerelektroniken, detta kan sedan radiera ut via anslutna kablar och ge störningar på radiomottagning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.