Tja
Byggt upp mur och grindstolpar på våran parkering. Kom på under byggnationen att det hade varit trevligt med belysning. Tänkte att det säkert finns nån trevlig 12v lykta man kan sätta dit.
Så la dit nån plastslang jag hade hemma. Alla lampor jag hittar är dock på 230v. Den slangen jag lagt klarar väl inte kraven för 230V. Den skall väl vara gul och nedgrävd till 50cm om ja förstått det rätt? Plus ha dit elektriker för inkoppling.
Så tips för snygga lyktor i 12v utförande sökes.
Liknande denna hade varit fint.
Här är grindstolpen, kanske ha downlight på sidan in mot grinden eller vad tror ni? Där finns ju mängder med 12v.
Byggt upp mur och grindstolpar på våran parkering. Kom på under byggnationen att det hade varit trevligt med belysning. Tänkte att det säkert finns nån trevlig 12v lykta man kan sätta dit.
Så la dit nån plastslang jag hade hemma. Alla lampor jag hittar är dock på 230v. Den slangen jag lagt klarar väl inte kraven för 230V. Den skall väl vara gul och nedgrävd till 50cm om ja förstått det rätt? Plus ha dit elektriker för inkoppling.
Så tips för snygga lyktor i 12v utförande sökes.
Liknande denna hade varit fint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är grindstolpen, kanske ha downlight på sidan in mot grinden eller vad tror ni? Där finns ju mängder med 12v.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns mig veterligen inget lagkrav (/standard) på hur djupt du behöver förlägga kablar i din egen privata trädgård. Så om du kan dra en utomhuskabel som är godkänd att förläggas direkt i mark så spelar det ju heller ingen roll vilket rör du lagt. Så länge kabeln får plats i röret.
Ne det har du ju iofs rätt i. Skulle kunna lägga ut en ekkj. Men tycker ändå 12v är bättre för då får man ju dona med sakerna själv.N noupe skrev:
Håller på med 12v led inomhus nu. Där verkar det finnas restriktioner på 2m kabel mellan ljuskälla och driver. Men utomhusbelysning jag satt upp med färdiga kablar och 12v är ju betydligt längre. Hur funkar det egentligen?E etompau skrev:
Längdbegränsningen man kan läsa om är relaterat till störningsgodkännande (EMC). Moderna nätdelar "hackar" sönder spänningen i reglerelektroniken, detta kan sedan radiera ut via anslutna kablar och ge störningar på radiomottagning.K Knoxx skrev:
Klicka här för att svara
