Hej,

Vi har nyligen byggt klart vårt nya uterum, ett med sadeltak från Willab Garden.
Just sadeltaket medför att vi har trekantiga fönsterpartier utefter långsidan, ovanför de "vanliga" fönsterpartierna.

Nu vill vi sätta upp gardiner i uterummet, dels för att få insynsskydd men inte minst för att ta bort/minska eko i uterummet. Idag låter det lite som inuti en kyrka. Ljud förstärks och ger eko.

Mot just eko brukar tyg hjälpa effektivt, men eftersom vi har dessa trekantiga fönsterpartier fungerar inte vanliga gardiner däruppe. Bara lamellgardiner kan fungera.

Dock, lamellgardiner tror jag inte fungerar särskilt bra mot ljud, men jag kanske har fel?

Ett annat alternativ är att sonika skippa att ha något uppe vid trekantfönstren och bara ha vanliga gardiner framför fönstren där nere, men min fru tror att det inte kommer se bra ut.

Vad tror ni? Har ni tips?
Ger lamellgardiner en ljuddämpande funktion?

/Martin

K
E eztoril skrev:
Hej,

Vi har nyligen byggt klart vårt nya uterum, ett med sadeltak från Willab Garden.
Just sadeltaket medför att vi har trekantiga fönsterpartier utefter långsidan, ovanför de "vanliga" fönsterpartierna.

Nu vill vi sätta upp gardiner i uterummet, dels för att få insynsskydd men inte minst för att ta bort/minska eko i uterummet. Idag låter det lite som inuti en kyrka. Ljud förstärks och ger eko.

Mot just eko brukar tyg hjälpa effektivt, men eftersom vi har dessa trekantiga fönsterpartier fungerar inte vanliga gardiner däruppe. Bara lamellgardiner kan fungera.

Dock, lamellgardiner tror jag inte fungerar särskilt bra mot ljud, men jag kanske har fel?

Ett annat alternativ är att sonika skippa att ha något uppe vid trekantfönstren och bara ha vanliga gardiner framför fönstren där nere, men min fru tror att det inte kommer se bra ut.

/Martin
Gjorde en liten googling och fick upp detta, kanske kan ge inspiration,

https://www.luxaflex.se/fonster/udda-former/

• Gilla
eztoril
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller eko-ljud så brukar det ha att göra med att det finns mycket plana hårda ytor som ljudet kan studsa mellan. Det brukar försvinna när man ställer in möbler och lägger dit mattor, kuddar och dynor. Men visst även gardiner inkl. lamellgardiner tar bort en del plana ytor.

• Gilla
eztoril
  • Laddar…
S
E eztoril skrev:
Hej,

/Martin
Hello, har samma fundering. Är ert uterum också fristående? Hur gjorde ni till slut med gardinerna?

Hej,

Vi köpte gardiner för endast de nedre, raka, fönsterpartierna. Trekanterna har inga gardiner alls. Ser inte konstigt ut heller. Fungerar fint!

Numera har vi ju en del möbler oxå därinne, så de hjälper ju till att dämpa ljudet.

För några veckor sedan köpte vi akustikpanel till trekanten på husväggen. Oklart om det givit något i dämpning nu när det är uppsatt, men det kan ju inte göra saker sämre, tänker jag.

/Martin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.