8 282 läst ·
29 svar
8k läst
29 svar
Tips på en Japansk bil motsvarande Subaru Outback/Volvo XC70 ?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Min poäng var att Subaru är japanskt så du har ju själv hittat en.nattugglan11 skrev:
Som @Nyfniken skriver så avser du och jag samma bil. Den bil som jag tror i dagsläget säljs som enbart Subaru Outback är helt enkelt en höjd Legacy, och hur man inkluderar Legacy eller inte i namnet har varierat lite över åren och på olika marknader. Av gammal vana brukar jag kalla den Legacy Outback.
/U
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Subaru är de japanskaste och mest japanska av alla japanska bilar från Japan och klår alla konkurrenter i japanitet.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Även jag tycker att Legacy/Outback ser helt ok ut i sin senaste skrud. Men detta är inget jag tänker gå i polemik med @MathiasS kring (vilket man lätt kan tro är min nya hobby, så är dock inte fallet), smaken är som...
...bekant delad.
Tycker Mathias att en plastig jänkare ser bättre ut än en högpresterande japsare får denne gärna göra så, och jag erkänner villigt att mitt val av bil knappast gjordes av skönhet...
...bekant delad.
Tycker Mathias att en plastig jänkare ser bättre ut än en högpresterande japsare får denne gärna göra så, och jag erkänner villigt att mitt val av bil knappast gjordes av skönhet...
Både Outback och Forester (-09 som jag har) är veka i karossen så bakluckan går lnte att stänga om dom inte står på plan mark. Annars är det en skaplig bil som är förvånansvärt snål att köra.
Åker dock bekvämare i frugans CR-V -10.
Åker dock bekvämare i frugans CR-V -10.
Jag tänker att det tidigare fanns något som kompenserade för den bristande skönheten....men gör det verkligen det nu? Det är något fel på förhållandet mellan mängden plåt ovan för hjulhusen, hjulhusens storlek och storleken på hjulen som gör att det ska till en extraordinär drivlina för att få näsan över vattnet igen.ullberg skrev:Även jag tycker att Legacy/Outback ser helt ok ut i sin senaste skrud. Men detta är inget jag tänker gå i polemik med @MathiasS kring (vilket man lätt kan tro är min nya hobby, så är dock inte fallet), smaken är som...
...bekant delad.
Vet inte varför ni tror att jag inte tycker om Subarun, det verkar ju alla tiders, ville ha fler alternativ baraNyfniken skrev:
( Ja Subarun är ganska ful, som de flesta japanare. Sen är ju japanare generellt plastiga invändigt - men det är en annan fråga det )
Den dagen jag ska köpa ny bil så blir det nog en XC70 eller Outback, eller så gör jag en kovändning o skaffar en Mercedes GLK 220 eller BMW X1 20d. Viktiga för mig att jag får entrevlig bil där man sitter högre, sen är det ett plus om det är 4x4
Redigerat:
Alltså denna tråd är förvirrande, du vill ha japansk alternative till outback, där outback är:
Kombi
Konstant 4wd (eller är haldex-style 4wd också ok?)
Lite högre markfrigång
Plast på klistrat för terrängutseende
Vill du ha kombi med konstant 4wd finns så vitt jag vet bara Audi också, med högre markfrigång och plast återstår A4/A6 allroad.
Finns väl ingen kombi japsare med 4wd, Mitsubishi har ju hatchback med 4wd men inte kombi.
Så enkla svaret är nej.
Om det inte måste vara en kombi så är ju frågan jävligt konstigt ställd. Typ vilken husmodel ska jag ha, fast det får vara en lägenhet också....
Kombi
Lite högre markfrigång
Vill du ha kombi med konstant 4wd finns så vitt jag vet bara Audi också, med högre markfrigång och plast återstår A4/A6 allroad.
Finns väl ingen kombi japsare med 4wd, Mitsubishi har ju hatchback med 4wd men inte kombi.
Så enkla svaret är nej.
Om det inte måste vara en kombi så är ju frågan jävligt konstigt ställd. Typ vilken husmodel ska jag ha, fast det får vara en lägenhet också....
Jag är i huvudsak intresserad av en kombi där man sitter högre, som tex outback. Men det ena utesluter ju inte det andra, man kan ju tycka om fler alternativ/modeller. Min fråga var vilka andra högre japanska ska bilar utöver outback det finns på marknaden - då jag har läst att japanska bilar håller hög kvalitet o min gamla mazda gick som en klocka!.ribbones skrev:Alltså denna tråd är förvirrande, du vill ha japansk alternative till outback, där outback är:
Kombi
Lite högre markfrigång
Så enkla svaret är nej.
XC70 har jag i bakhuvudet som ett säkert kort. Jag skrev att jag också kan tänka mig göra en kovändning o välja en GLK eller X1.
Vad gäller olika tekniker på 4X4 drift känner jag inte till, o behöver nog inte heller fördjupa mig i det då jag inte bor på landet. Men som jag skrev så är det ett plus med 4 huljsdrift då vinterkörningen blir säkrare.
Klicka här för att svara