Håller på och renovererar ett badrum och elen till den gamla handdukstorken kommer ut helt fel i förhållande till den nya.
Finns det något bra sätt att så fint som möjligt dra ner elen till nederdelen på handdukstorken? Det komme fortsatt vara utanpåliggande el.
Jag funderar på en kanal i koppar eventuellt. Och någon tunn kopplingsdosa där elen kommer ur väggen.
Tips tas tacksamt emot.
Finns det något bra sätt att så fint som möjligt dra ner elen till nederdelen på handdukstorken? Det komme fortsatt vara utanpåliggande el.
Jag funderar på en kanal i koppar eventuellt. Och någon tunn kopplingsdosa där elen kommer ur väggen.
Tips tas tacksamt emot.
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Mera koppar rör som går ner till kopplings dosa i handduks torken ? En ek bit som man fräser ett spår från kabel rör till dosa .
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
👌 ja de vet jag inte ,
Finns några alternativ.
1. Byt till en handdukstork som passar elen.
2. Öppna väggen och förläng rör och dra ny el-ledning till rätt ställe.
3. Kopplingsdosa där ledningar kommer ut i vägg och klamra fram ny ledning från dosa till handdukstork (alt kabelkanal)
1. Byt till en handdukstork som passar elen.
2. Öppna väggen och förläng rör och dra ny el-ledning till rätt ställe.
3. Kopplingsdosa där ledningar kommer ut i vägg och klamra fram ny ledning från dosa till handdukstork (alt kabelkanal)
Det missade jag. Då hade jag satt en dosa och minikanal eller klammer och ny ledning från dosan enligt #3 i mitt tidigare svar.
Att tänka på är att elinstallationsrör ska överensstämma med SS-EN 61386 och kabelkanaler med SS-EN 50085.
Kopparrör som diskuteras ovan följer nog inte dessa lösningar och uppnår då inte minimumnivån i elinstallationsreglerna.
Att tänka på är att elinstallationsrör ska överensstämma med SS-EN 61386 och kabelkanaler med SS-EN 50085.
Kopparrör som diskuteras ovan följer nog inte dessa lösningar och uppnår då inte minimumnivån i elinstallationsreglerna.
Klicka här för att svara