Håller på och renovererar ett badrum och elen till den gamla handdukstorken kommer ut helt fel i förhållande till den nya.

Finns det något bra sätt att så fint som möjligt dra ner elen till nederdelen på handdukstorken? Det komme fortsatt vara utanpåliggande el.

Jag funderar på en kanal i koppar eventuellt. Och någon tunn kopplingsdosa där elen kommer ur väggen.

Tips tas tacksamt emot.

• Kopparfärgad handdukstork från Tapwell med väggfäste och flera horisontella stänger, lämplig för badrumsrenoveringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Målade konturer av handdukstork och utstickande elsladd på badrumsvägg, med fönster till vänster.
    Skapa konto
Mera koppar rör som går ner till kopplings dosa i handduks torken ? En ek bit som man fräser ett spår från kabel rör till dosa .

R Rickard.lj skrev:
Mera koppar rör som går ner till kopplings dosa i handduks torken ? En ek bit som man fräser ett spår från kabel rör till dosa .
Kopparrör var det jag tänkt också. Och en kopplingadosa. Men funderade på om det fanns några smidiga lösningar som är tänkta att använda för el?

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
👌 ja de vet jag inte ,

R Rickard.lj skrev:
👌 ja de vet jag inte ,
Inte tänkt på att man såklart kan fräsa ner i trä också så tack för tipset 👌🏼

Vänd på den, så kommer dosan på närmare plats

P Porsibygg skrev:
Vänd på den, så kommer dosan på närmare plats
Ja det hade vart den bästa lösningen men det går inte riktigt för det är krokar på den också. Och de blir felvända om man vänder på den. Det är dock en lösning om jag inte lyckas dölja elen på något okej sätt.

Ritning av Tapwell installering med dimensioner för både vertikal och horisontell montering.
Skapa konto

Montera den liggandes?
Kanske knas men ett alternativ.

P Porsibygg skrev:
[bild]
Montera den liggandes?
Kanske knas men ett alternativ.
Nej då får man inte hållare. Och den liggande modeller vill vi inte ha.

A
Finns några alternativ.

1. Byt till en handdukstork som passar elen.
2. Öppna väggen och förläng rör och dra ny el-ledning till rätt ställe.
3. Kopplingsdosa där ledningar kommer ut i vägg och klamra fram ny ledning från dosa till handdukstork (alt kabelkanal)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Frågan handlar ju om att dra utanpåliggande el till denna tork. Att byta tork eller dra elen bakom väggen är ju något helt annat.

Men tack ändå. 👌🏼

A
Det missade jag. Då hade jag satt en dosa och minikanal eller klammer och ny ledning från dosan enligt #3 i mitt tidigare svar.

Att tänka på är att elinstallationsrör ska överensstämma med SS-EN 61386 och kabelkanaler med SS-EN 50085.

Kopparrör som diskuteras ovan följer nog inte dessa lösningar och uppnår då inte minimumnivån i elinstallationsreglerna.

• Gilla
Tokv41 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.