Krilleman Krilleman skrev:
Går det eventuellt att använda den gamla säkerhetsventilen och dra på den igen och använda den som ett "gängsnitt"?
Den gängade delen är inte bara sönderdragen, jag har deformerat den också och dessutom är det svårt att skära nya gängor i mässing med mässing.

Aj, aj
Såg att du bodde i Stockholm så sprang ner i källaren och kikade.

Har 90 graders och T-kopplingen och en kort stump 15mm rör.

Tyvärr har jag bara 3/8 avslut så det gissar jag inte hjälper så mycket.
Eller har du motsvarande klämring för den nya säkerhetsventilen?

Låter inte kul att vara utan värme Kopparrör och kopplingar i olika former och storlekar ligger utspridda på ett mörkt klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller det kanske är grövre dimension

Krilleman
K Kahuna skrev:
Den gängade delen är inte bara sönderdragen, jag har deformerat den också och dessutom är det svårt att skära nya gängor i mässing med mässing.
Hur ser hela installationen ut vid T-röret?
Det sitter en enkel 90º böj i ena änden...

Kanske går att lösa med delar från Hornbach imorgon!

Kopparrör med T-anslutningar och ventil, 90º böj och rördetaljer i koppar.
Skapa konto

Krilleman
K Kanelbullen123 skrev:
Jag klurade också på det, visst det kan vara kameravinkeln...

22x15...

K Kahuna skrev:
Den var fin innan jag började 😅
Skit det med att som i dagens läge, pressa allt och då brukar det bli att kapa rör vid arbete. Det blir att lossa den nedre/undre, där är det en klämringskoppling och sedan gänga ut den. Sätta dit den nya med mycket lin och pasta, då går det att vrida tillbaka lite så den undre kopplingen stämmer exakt.

J jonaserik skrev:
Skit det med att som i dagens läge, pressa allt och då brukar det bli att kapa rör vid arbete. Det blir att lossa den nedre/undre, där är det en klämringskoppling och sedan gänga ut den. Sätta dit den nya med mycket lin och pasta, då går det att vrida tillbaka lite så den undre kopplingen stämmer exakt.
Man har lite svårt att hänga med här.. gänga ut den .. sätta dit nya med lin å pasta...

K Kanelbullen123 skrev:
Aj, aj
Såg att du bodde i Stockholm så sprang ner i källaren och kikade.

Har 90 graders och T-kopplingen och en kort stump 15mm rör.

Tyvärr har jag bara 3/8 avslut så det gissar jag inte hjälper så mycket.
Eller har du motsvarande klämring för den nya säkerhetsventilen?

Låter inte kul att vara utan värme[bild]

Det är 22 mm, så jag tror inte det går? Jag är inte så flängd i benämning på gängor men det står 3/4 på säven.

Redigerat:
K Kahuna skrev:
Det är 22 mm. Jag är inte så flängd i benämning på gängor men det står 3/4 på säven.
Äsch då, har bara för 15mm hemma.
Hade hoppats det kunde passa så kunde du fått ordning på det ikväll

• Gilla
Kahuna
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Hur ser hela installationen ut vid T-röret?
Det sitter en enkel 90º böj i ena änden...

Kanske går att lösa med delar från Hornbach imorgon!

[bild]
K Kanelbullen123 skrev:
Äsch då, har bara för 15mm hemma.
Hade hoppats det kunde passa så kunde du fått ordning på det ikväll
Tusen tack för att du kollade!

J jonaserik skrev:
Det syns inte så bra, men rören fortsätter bakom så det blir lite mer att byta, men principen låter som nåt jag kan följa.

V Vector skrev:
Man har lite svårt att hänga med här.. gänga ut den .. sätta dit nya med lin å pasta...
Utsäkta då. Säven är gängad i den delen till vänster och där är en presskoppling och den går inte att gänga av nu. På sävens underkant på fotot är det en klämmringskoppling och den går att lossa, då blir säven fri att gänga ur från den delen som är till vänster och pressad. Är med röd hatt på säven och säkert står det 1,5 bar på den. Den är då för systemvattnet och lossar du den så kommer det att spruta vatten. Du måste tappa ur till noll på manometern, samt försöka stänga allt vad ventiler/kranar heter innan du lossar säven. Annars kommer kanske allt vatten i systemet att rinna ut för dig.
Om du lägger i plast under säven, när trycket är noll. Och är två som hjälps till, när du lossat den så sätter den andra handen för hålet till vänster ( finns inget tryck och går bra med handen ) Du förbereder den nya med att linda lin och tätpasta ( har du ingen pasta så går det att spotta blött på linet ) Den nya är klar för att sätta dit. Bort handen och snabbt dit med den nya kommer att klucka ut lite vatten, därav en plast under, så inget kan bli genomsurt i dom delar under.
Hänger du med.

Krilleman
J jonaserik skrev:
Säven är gängad i den delen till vänster
Säkerhetsventilen är redan lossad!

Och gängan kraftig misshandlad som synes.

Fotografi av en losskruvad säkerhetsventil med skadad gänga på ett kopparrörsystem inom ett byggprojekt.
Skapa konto

J jonaserik skrev:
Hänger du med.
Läs tråden. Säkventil bortplockad å gängan förmodligen så demolerad så det blir svårt med att gänga på ny

Edit: tvåa på den

K Kahuna skrev:
Tack, det var snällt att du kollade! Det är 22 mm, så jag tror inte det går? Jag är inte så flängd i benämning på gängor men det står 3/4 på säven.
K Kahuna skrev:
Tusen tack för att du kollade!
I värsta fall

Hornbach har hyfsat utbud av v-press och öppnar kl 06:00

Nu gissar jag delar, någon kompetent likt krilleman får gärna rätta mig

https://www.hornbach.se/p/v-presskoppling-8270g-22x3-4-overgangsmuff/8501681/

T-koppling
https://www.hornbach.se/p/v-presskoppling-9130-22-mm-t-ror/8501702/

90graders
https://www.hornbach.se/p/v-presskoppling-9002-22-mm-boj-90-2-muffar/8501691/
Eller om det är tight till T-kopplingen från böjen
https://www.hornbach.se/p/v-presskoppling-9001-22-mm-boj-90-1-muff/8501687/

Ev muff eller så delar du på klämringskopplingen och köper ny klämring
https://www.hornbach.se/p/v-presskoppling-9270-22-mm-muff/8501714/

Pressverktyg för v-press kan du få låna om du har vägarna förbi Västerort

J jonaserik skrev:
Utsäkta då. Säven är gängad i den delen till vänster och där är en presskoppling och den går inte att gänga av nu. På sävens underkant på fotot är det en klämmringskoppling och den går att lossa, då blir säven fri att gänga ur från den delen som är till vänster och pressad. Är med röd hatt på säven och säkert står det 1,5 bar på den. Den är då för systemvattnet och lossar du den så kommer det att spruta vatten. Du måste tappa ur till noll på manometern, samt försöka stänga allt vad ventiler/kranar heter innan du lossar säven. Annars kommer kanske allt vatten i systemet att rinna ut för dig.
Om du lägger i plast under säven, när trycket är noll. Och är två som hjälps till, när du lossat den så sätter den andra handen för hålet till vänster ( finns inget tryck och går bra med handen ) Du förbereder den nya med att linda lin och tätpasta ( har du ingen pasta så går det att spotta blött på linet ) Den nya är klar för att sätta dit. Bort handen och snabbt dit med den nya kommer att klucka ut lite vatten, därav en plast under, så inget kan bli genomsurt i dom delar under.
Hänger du med.
Jag tror han missförstod mitt problem, men det är lugnt. Ungefär det scenariot du beskriver såg jag framför mig, men jag behövde byta för gamla säven läckte, så systemtrycket var rätt nära noll när det nu var dags för byte så det tillsammans med stängda ventiler gör att det bara kommer minimalt med spill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.