Om du endast fick välja att äga antingen en Hitachi C6BU (eller motsvarande) eller en Festool TS55 och en skena (eller motsvarande sänksåg av annat märke), vad skulle du välja.
Vilken av sågarna är mest allround?
Blir det helt omöjligt att fixa vissa moment med den ena av sågarna?
Det är inte något alls fokus på kostnaden här, detta är rent tanketeoretiskt.
Vilken av sågarna är mest allround?
Blir det helt omöjligt att fixa vissa moment med den ena av sågarna?
Det är inte något alls fokus på kostnaden här, detta är rent tanketeoretiskt.
Nu är ju just 55an en väldigt liten och klen sänksåg, men bortsett från det, jämfört med en lika liten cirkel, vad är det som gör att cikeln lämpar sig bättre för en snabb kapning än sänksågen?Nimajneb skrev:
--- Mats ---
Om vi bortser från Mafell's hybrid så måste ju för hemma fixande Cirkelsågen komma först om man nu bara fick EN och bortser från priset.
MEN (naturligtvis alltid ett (yes..but))
Fick jag välja 3 maskiner i klubben (kap/ger, Cirkel, Tiger och Sänk) så går Cirkelsågen bort utan tvekan.
Cirkelsågen är lite som en kombinationstång, perfekt till första lägenheten men en riktig dammsamlare när man skaffat sig riktiga plattänger, avbitare, polygriper etc etc..
MEN (naturligtvis alltid ett (yes..but))
Fick jag välja 3 maskiner i klubben (kap/ger, Cirkel, Tiger och Sänk) så går Cirkelsågen bort utan tvekan.
Cirkelsågen är lite som en kombinationstång, perfekt till första lägenheten men en riktig dammsamlare när man skaffat sig riktiga plattänger, avbitare, polygriper etc etc..
Produkter som diskuteras: "kombinationstång"
Kombinationstänger
Kombinationstänger, även kända som universaltänger, är mycket användbara verktyg som kombinerar flera funktioner i en enda enhet. Dessa tänger kan ha greppzoner för att hålla både rundade och platta objekt, skärblad för att klippa tråd,
Läs mer
Mats Bengtsson skrev:
va-envis-du-ä-ida...................
en TS55a utan skena är som Bambi på hal is....
Anledningen att jag inte använder ts55an som cirkelsåg utan skena generellt är:
klumpig
svårt att se var snittet hamnar
rädd att skada sulan
tycker att 2,2mm bladen känns för klena för fulsågning
klumpig dubbelrörelse (sänk och skjut)
trögstartad
nääää jag tokvägrar att använda min kirurgskalpell som yxa:@
Ledsen, inser jag var envis, men jag försökte förstå. Var till och med ute i kartonen och tittade på cirkselsågen för att komma ihåg hur den fungerade. Har inte använt den sedan runt 2007 (köpte då en sänksåg, men inte väldigt liten och klen, mer lämplig för trä än för hud).Nimajneb skrev:va-envis-du-ä-ida...................
en TS55a utan skena är som Bambi på hal is....
Anledningen att jag inte använder ts55an som cirkelsåg utan skena generellt är:
klumpig
svårt att se var snittet hamnar
rädd att skada sulan
tycker att 2,2mm bladen känns för klena för fulsågning
klumpig dubbelrörelse (sänk och skjut)
trögstartad
nääää jag tokvägrar att använda min kirurgskalpell som yxa:@
Håller med dig om att cirkeln går bort ju fler sågar man har. Inser att det också handlar om vad man vill åstadkomma. Cirkelsågen är egentligen bara mer användbar än alternativen om man vill göra ett någorlunda rakt snitt på en någorlunda rätt plats i en någorlunda rät vinkel, och "någorlunda" definieras som mer rakt än en sticksåg som följer en linje eller en skena. Typisk byggsåg. De alternativ jag brukar välja är:
Går det att någorlunda enkelt kapa på bordssågen, då är det bordssågen som gäller (samma sak som att i mitt fall säga sänksågen). I det fallet använder jag inte gärna cirkelsågen.
Om det är besvärligt att kapa på bordssågen, och snittet kan se ut hur som helst, då åker sticksågen fram. Den ligger alltid framme för att grabba tag i, garagets lilla universallösning på allt som kan vara fult men ändå tar bort material eller ändra längd/bredd på material. Även i detta fallet använder jag inte gärna cirkelsågen.
Sedan blir det svårare. Har jag många saker att kapa, och framförallt om de skall ha matchande längder, då kommer kap/gersågen fram. Men den är ändå en undantagssåg, dock i just de här fallen med lika längder kommer den fram hellre än cirkelsågen.
Nu är det ännu värre, riktigt illa. Det jag skall kapa är en enstaka grej, så kap/ger har inte kommit fram. snittet har en betydelse, så sticksågen, även om den ser frestande ut, får stå tillbaka. Är snittet inte alltför illa så faller jag kanske till föga i alla fall, sätter cirkelsågen där den skall starta såga, och spänner fast en mall parallelt med hur jag riktat den (i första hand är mallen en överbliven MDF i spillhinken, i enstaka fall en sådan där "kläm fast lång aluminiuprofil pryl" men de används nästan aldrig längre. Så cirkelsågen fick stanna på hyllan även i det här fallet.
Ack ja, ännu värre, planerna på sticksåg skrinlagda till och med om jag har mall.Nu beror det på vad som är lättast. Är det inte för mycket skräp på bordssågen vänder jag den 90 grader så biten jag skall såga får plats, använder justersågsanhållet och kapar. Ingen cirkelsåg alltså.
Är arbetsbordet uppe och sänksågen lös, ingen tvekan, då väljer jag istället att haka ner Festoolskenan på vilken vinkelanhållet sitter permanent fastskruvat, lägga den dikt mot biten som skall sågas, och kapa med sänksågen. Cirkelsågen kvar i lådan även där.
Snart skut på alternativ, Sticksåg utesluten, kap/gersågen för kort. Sänksågen sitter i sågbordet. Jag tar nog i detta fall loss sänksågen och tittar på den enorma sågplattan den sitter på, och med spännanordningen för höjd monterad. Detta är cirkelsåg modell gigantisk, men trots att djupet ställs in först och den skruvas ned, kallar jag den sänksåg. Kan jag komma undan med det så tar jag detta jättepaket och sågar med och riktar in den mot en mall med samma princip som sticksågen (inte så tokigt som man kan tro, samma princip som med en cirkelsåg). Cirkelsågen stannar i hyllan.
Ok, sista alternativet, sänksågen skruvas av från bordssågen, och används för att kapa, använder alltid en skena, antingen en lös eller den med permanent vinkelanslag. Teoretiskt kan jag använda en annan aluminiumskena, har ett par stycken, men det har inte hänt ihop med sänksågen på åratal. I alla fall ingen cirkelsåg.
När jag tänker efter, det finns bara ett läge när cirkelsågen kommer fram, det är när någon kommer och frågar om han kan låna min såg. Det gär det så praktiskt att den redan står i en kartong. Humm, jag skulle kunna spara in plats till en hel systainer till, tål att tänka på det här.
Ser att de flesta av dina skäl bygger på att 55an är för liten och klen (sulan käsnlig för trä, klent blad, svårstartad, lämplig för att såga i hud). Glad jag inte valde den.
Kan inte säga min cirkelsåg är mindre klumpig än min sänksåg, heller inte att snittplatsen syns tydligare på cirkelsågen (men det beror nog på mitt sätt att sikta in mig). Jag inser att jag faktiskt i de fall sänksågen sitter i bordet och biten inte går att lägga på bordet, skulle kunna komma till att såga snabbare med cirkelsågen. Trots det är den oanvänd. Huvudskäl: Om det kvittar hur snittet blir är den svårare än sticksåg, skall man träffa rätt är den sämre än sänksåg med skena.
--- Mats ---
Wow Mats.... det vart många funderingar där...
Btw, tycker inte alls TS55 är för svag till det jobb den skall göra.
Du glömde den viktiga fogsvansen, för ett enstaka regelsnitt är den suverän.
(Btw, jag bytte ut min Bahco Superior XT 2600 mot en ny för någon vecka sedan. ÖB verkar ta ut den ur sitt sortiment, betalade 109 eller 99 för den då den låg i en reakorg, ångrar redan att jag inte tog fler.)
Min kommentar till att 2,2mm bladet känns klent, så syftade jag på att kör jag sågen utan skena så är jag orolig för att jag vinglar och klingan blir några hundradelar skev...hur kul är det när man sätter tillbaka sågen på skenan igen.
Btw, tycker inte alls TS55 är för svag till det jobb den skall göra.
Du glömde den viktiga fogsvansen, för ett enstaka regelsnitt är den suverän.
(Btw, jag bytte ut min Bahco Superior XT 2600 mot en ny för någon vecka sedan. ÖB verkar ta ut den ur sitt sortiment, betalade 109 eller 99 för den då den låg i en reakorg, ångrar redan att jag inte tog fler.)
Min kommentar till att 2,2mm bladet känns klent, så syftade jag på att kör jag sågen utan skena så är jag orolig för att jag vinglar och klingan blir några hundradelar skev...hur kul är det när man sätter tillbaka sågen på skenan igen.
Jo, jag for nog iväg lite okontrollerat där, men insåg plötsligt jag har ett verktyg jag inte använder (väldigt ovanligt, ju mer man har ju fler använder man verkar det). Försökte förstå hur det blev så.Nimajneb skrev:Wow Mats.... det vart många funderingar där...
Btw, tycker inte alls TS55 är för svag till det jobb den skall göra.
Du glömde den viktiga fogsvansen, för ett enstaka regelsnitt är den suverän.
(Btw, jag bytte ut min Bahco Superior XT 2600 mot en ny för någon vecka sedan. ÖB verkar ta ut den ur sitt sortiment, betalade 109 eller 99 för den då den låg i en reakorg, ångrar redan att jag inte tog fler.)
Min kommentar till att 2,2mm bladet känns klent, så syftade jag på att kör jag sågen utan skena så är jag orolig för att jag vinglar och klingan blir några hundradelar skev...hur kul är det när man sätter tillbaka sågen på skenan igen.
Jo Fogsvans är också utmärkt som snabb lösning, även den är ofta ersatt av sticksågen numera, men kommer fram då och då. Har ett par fogsvansar (hade gärna haft den du köpte), och en japansåg med både klyv och kapklinga. Den sista imponerar rätt mycket på mig, används för mindre jobb och där sticksågen inte kommer åt (kapa dörrkarmar i golvhöjd).
Ett skevt blad vore hemskt, men mitt blad är inte mycket tjockare, och det har fått ta en del hemska jobb (sittande som bordssåg klyva 95 mm höga lärkträreglar, vilka den inte når igenom utan att vändas). Tror den blir lika illa åtgången där som hållen för hand utan skena, och jag har inte märkt den har blivit skev. Så jag tror (och hoppas) risken är mindre än man skulle tro. Dock kan det vara klokt att köra en grövre cirkelsåg hellre än att ta risken, även om jag faktiskt inte använt den på 5 år.
--- Mats ---
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Senast jag använde Cirkelsågen var när jag skulle kapa byggtimmer förra året. 120x140. Min dåvarande Biltema Tiger orkade inte riktigt med sina trötta biltema blad.
Sedan jag skaffat Milwaukees stora grymma tiger så skär den igenom byggtimmer som om det vore balsaträ, snittytan blir fullt acceptabel med DeWalt eller Lenoxblad.
Sedan jag skaffat Milwaukees stora grymma tiger så skär den igenom byggtimmer som om det vore balsaträ, snittytan blir fullt acceptabel med DeWalt eller Lenoxblad.
Kör själv med Lenoxblad på min tiger, men raka snitt är inte så lätt...Nimajneb skrev:Senast jag använde Cirkelsågen var när jag skulle kapa byggtimmer förra året. 120x140. Min dåvarande Biltema Tiger orkade inte riktigt med sina trötta biltema blad.
Sedan jag skaffat Milwaukees stora grymma tiger så skär den igenom byggtimmer som om det vore balsaträ, snittytan blir fullt acceptabel med DeWalt eller Lenoxblad.
--- Mats ---
Har ett par olika klingor till en gammal TGS 71 obs ej 171 den bästa klingan är utan tvekan 2,2 mm klingan,ger absolut den renaste snittet som hyvlat om man lyckats med sågningen utan att slira iväg alltför mycket inte alls vill säga.
Efter att ha stått halva dagen och kapat MDF skivor på en stor justersåg (stor snickerisåg ca 4x6 meter stor) så kan jag ju konstatera att det helt beror på vad man har för maskinutbud som avgör vad man kan vara utan. Med justersågen behöver man inte ha en sänksåg med skena tex.
Men för att gå lite onT. Har en bosch cirkelsåg på jobbet som jag har skena till. Funkar riktigt bra både som "handklinga" när man står på taket och kapar läkt eller för att kapa bänkskivor, dörrar etc med hjälp av skenan. Tror priset är ganska humant på den också. Jag skulle inte springa runt på bygget med en Festo sänksåg och kapa reglar, det är den inte gjord för.
Men för att gå lite onT. Har en bosch cirkelsåg på jobbet som jag har skena till. Funkar riktigt bra både som "handklinga" när man står på taket och kapar läkt eller för att kapa bänkskivor, dörrar etc med hjälp av skenan. Tror priset är ganska humant på den också. Jag skulle inte springa runt på bygget med en Festo sänksåg och kapa reglar, det är den inte gjord för.