Hej!

Jag söker tips på bra bänkbelysning i kök som kan fällas in i baldakinen (täcksida under skåpen, ca 13-15mm).

Följande "krav":
  • Dimmas med vanlig dimmer på 230V-sidan
  • Dim-to-warm
  • 13-15mm inbyggnadsdjup
  • Spotlight
  • Gärna 24V (då de är mindre känsliga för spänningsfall än 12V
  • Hellre bra än billig...
Tack för alla tips och idéer! (y):ok::D

• Gilla
Husägare123456
  • Laddar…
S SamB skrev:
Hej!

Jag söker tips på bra bänkbelysning i kök som kan fällas in i baldakinen (täcksida under skåpen, ca 13-15mm).

Följande "krav":
  • Dimmas med vanlig dimmer på 230V-sidan
  • Dim-to-warm
  • 13-15mm inbyggnadsdjup
  • Spotlight
  • Gärna 24V (då de är mindre känsliga för spänningsfall än 12V
  • Hellre bra än billig...
Tack för alla tips och idéer! (y):ok::D
Jag är fan av ledstrip i aluskena. Finns som 12/24v fasdimmrad drivare och typ plejdpuck till det. Jag har köpt alla mina grejor på https://www.xcen.se/?gclid=CjwKCAjw...LoXRyKwA5YBhl2rWRUk58BWJE-WrUolxoCL1UQAvD_BwE
Kvalitetsgrejor med grym kundtjänst som hjälper dig att sätta ihop rätt grejor.

• Gilla
SamB
  • Laddar…
Tack för tipset!
Har sneglat på listerna också, men de känns som att ljus-käglorna som blir av spottar blir bättre i detta kök.

• Gilla
Husägare123456
  • Laddar…
LED-spotlights är i regel seriekopplade, spänningen varierar därför med antal armaturer. Däremot är strömmen då konstant, ofta 350mA för den typen du söker. Spänningsfall är därför inget du behöver fundera på.

• Gilla
SamB och 1 till
  • Laddar…
@SamB jag letar efter exakt samma typ av begravning. Hittade du någon bra led med dim-to-warm funktion?

Bästa svaret

Husägare123456 Philipppppp skrev:
@SamB jag letar efter exakt samma typ av begravning. Hittade du någon bra led med dim-to-warm funktion?
Vi tog två modeller. En som vi monterade i taket över bänkarna där vi inte har överskåp:
Hide-a-Lite Optic Quick Downlight svart 2000-3000 K (230V)

Under överskåpen satte vi:
1202 Smart minidownlight (Vit, Tune) med Driver: Hide-A-Lite Jolly Maxi US
Tänk på att Tune (varm dimming) modellerna av spottarna drar lite mer effekt, så max 3 sporrat per driver (de kan synkas).

Vi är väldigt nöjda med resultatet.

• Gilla
Husägare123456
  • Laddar…
S SamB skrev:
Vi tog två modeller. En som vi monterade i taket över bänkarna där vi inte har överskåp:

Tänk på att Tune (varm dimming) modellerna av spottarna drar lite mer effekt, så max 3 sporrat per driver (de kan synkas).

Stort tack för snabbt svar. Grymt bra input! (autocorrect ändrade 'belysning' till 'begravning' i mitt tidigare inlägg men glad att du förstod ändå )

• Gilla
SamB
  • Laddar…
Sitter precis och funderar på detta.
Vi har idag vanliga halogenspotar från Ikea under skåpen. Dessa styrs helt av en väggdimmer, vilket jag tycker är både smidigt och "snyggt".
Men vi ska uppdatera köket med ny bänkskiva och kakel så tänkte samtidigt uppdatera belysningen och uttagen under. Fungerar IKEA's lampor eller då måste man köra med deras dimfjärr?
Ett alternativ är ju HUE, men en del belysning känner jag är bäst på det gamla hederliga sättet.

IKEA's lampor kan man ju koppla med vanlig brytare om man vill. Men man kan inte dimma dem utan IKEA's trådlösa dimmers eller via App. Sedan om man har stängt av den på knappen så kan man inte tända i Appen eller med dimmer-knappen, då man helt enkelt brutit själva matningen till spottarna.

Jag vill också alltid ha riktiga knappar för belysning, så att det funkar bra även för gäster och att man slipper ha massa special-knappar som ser annorlunda ut jämfört med alla andra brytare. Därför valde jag inte IKEA's belysning för detta, men till dekor-belysning som går på automatik så är deras trådfri-lampor bra.

Jag anade det. Lite synd men det är som det är.
Om man ska ha riktig brytare så är det externa spottar som gäller alltså?!
Typ HIde-a-Lite och liknande...

Man kan ju klistra upp IKEA's dimmer på väggen och se till så att deras spottar har konstant matning, så att ingen råkar stänga av dem. Var lite inne på det en gång. Men jag gick på Hide a Lite där drivern kan dimmas med vanlig dimmer eller med en push-knapp på väggen.

S SamB skrev:
Man kan ju klistra upp IKEA's dimmer på väggen och se till så att deras spottar har konstant matning, så att ingen råkar stänga av dem. Var lite inne på det en gång. Men jag gick på Hide a Lite där drivern kan dimmas med vanlig dimmer eller med en push-knapp på väggen.
Finns ens halogen-spotar längre? Tänkte om man skulle bytt till nya såna.

S SamB skrev:

Vad innebär "2000K-3000K"? Är den inte dim-to-warm?
Hidealites "Tune" går bara från 2700K ner till 2000K om jag förstått rätt?
Blir inte klok på detta och hittar ingen bra info.

• Gilla
peran119
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.