Själv kör jag med skyddsmask 90. Överlägsen allt annat, prismässigt också. Körde tidigare med 3M´s halvmask, men denna är ju nästan smidigare. Finns även att köpa en adapter till den så att man kan använda Sundströms filter

Tydligen måste jag göra fler inlägg innan jag får posta en länk, men gå in på militart.se och kolla under fliken övrigt

Andreas_D skrev:
Själv kör jag med skyddsmask 90. Överlägsen allt annat, prismässigt också. Körde tidigare med 3M´s halvmask, men denna är ju nästan smidigare. Finns även att köpa en adapter till den så att man kan använda Sundströms filter
Priset var ju iofs vettigt, men jag föredrar nog min SR 200 helmask ändå :), den ser lite diskretare ut om inte annat :)
sr200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man blir lite mindre diskret när man drar på sig skyddshuvan också iofs :)
45800.jpg

Äh, det är väl inget kul med att vara diskret, grannarna måste ju ha nått att titta efter när man lackar nån detalj i garaget :D

Andreas_D skrev:
Äh, det är väl inget kul med att vara diskret, grannarna måste ju ha nått att titta efter när man lackar nån detalj i garaget :D
Helt svartklädd, svart keps, helmask och radio-kåpor på sig, då stirrar grannarna...

Jag har också MSA Advantage 200 och gillar den skarpt. Har kört den både med damm- och ångfilter. Jag drog på en gammal t-shirtbit och fäste över filtret och vips hade jag ett förfilter. Köpte masken när jag skulle riva ut typ 200 kubikmeter gammalt (10-15 år) löshö ur vår lada. Dammade som attan, mycket musskit var det också. Sedan har jag använt den när jag målat med lösningsmedelsbaserade färger, med ångfilter.

Shellack förresten, den löses väl i sprit.. kan ju i och för sig bli kul utan mask!

Så där ja, nu har jag testat att lätta på spänningen i resåren som håller Sundströmsmasken. Testade olika resårspänningar med testskivan och valde en spänning som är precis lite hårdare än att masken precis börjar sitta tätt. Avsevärt mycket bättre komfort men tyvärr är masken fortfarande så liten att den klämmer lite på näsroten.

phl skrev:
Så där ja, nu har jag testat att lätta på spänningen i resåren som håller Sundströmsmasken. Testade olika resårspänningar med testskivan och valde en spänning som är precis lite hårdare än att masken precis börjar sitta tätt. Avsevärt mycket bättre komfort men tyvärr är masken fortfarande så liten att den klämmer lite på näsroten.
Du märkte säkert att du inte behövde ha den alls lika hårt spänd som du hade den innan?

Om du fortfarande har problem med att den klämmer runt näsroten, så är det bara att kontakta närmsta plastikkirurg, dom hjälper dig säkert ;)

Skämt å sido, har du testat att flytta masken upp eller ner lite så den inte hamnar på "fel ställe" på näsan?

Jag hade den faktiskt ganska lös tidigare också men nu sitter den som sagt bättre. Tyvärr hjälper det inte att flytta masken uppåt eller neråt. Eller, jo det hjälper ju att flytta den uppåt då det löser problemet med att det klämmer över näsroten. Dock sitter den väldigt konstigt på hakan då den inte hamnar i den urgröpning som finns i masken.

Lyfter gammal tråd här.
Om jag skulle rekommendera något så föredrar jag i de flesta fall helmask.
Använder Sundströms SR200. Då slipper man få något i ögonen. Den skyddar också bra mot splitter när man hugger sten, kapar osv.
Men man måste välja en mask som passar ansiktsformen.
Jag använde tidigare Drägers halvmask, men drog antagligen åt remmarna för hårt för den tryckte över näsroten efter ett antal timmar.
Förutom komfort och kvalitet (att skyddet uppfyller vissa krav och skyddar mot det den ska) så är det bra om det finns filter och reservdelar att få tag på efter att butiken man köpte masken bytt leverantör.
Clasolson sålde Drägermasker för länge sedan (mycket bra kvalitet) men när CO bytte leverantör fick jag beställa filter och ventiler direkt från Dräger, men då i hela kartonger.

Nu till min fråga: Jag behövde ett nytt Sundström-dammfilter häromdagen och hittade en byggaffär (XL) som sålde dem för 147 kr/st. Lite väl dyrt tyckte jag. Har någon tips på var de köps till bästa pris? Gärna hela 5-pack.

Jag brukar ibland använda en sundström halvmask, den är helt ok att använda.
Fast det gäller att justera in banden för annars får jag ont i huvudet av den.

Men ibland skippar jag den, vilket märkes efter senaste omgången med färgsprutan.
Jag snöt ut Volvo 441 Laserblått snor i 2 veckor. :)

Redigerat:
hecke:

Den masken har jag också, tycker att den fungerar bra (har iofs inte så mycket att jämföra med).

Har du något bra tips på var man köper filter? Hittills har jag köpt filter på Jula men det finns kanske något annat ställe med fler typer och andra priser (läs lägre).

imported_Benno skrev:
Nu till min fråga: Jag behövde ett nytt Sundström-dammfilter häromdagen och hittade en byggaffär (XL) som sålde dem för 147 kr/st. Lite väl dyrt tyckte jag. Har någon tips på var de köps till bästa pris? Gärna hela 5-pack.
Sist jag köpte hem lite skyddsutrustning så gav jag 80:- styck för P3 filter till mina Sundström hel/halvmasker på http://www.hewallsafety.se/ , dessvärre verkar dom ha bytt inriktning och säljer nu bara fallskyddsutrustning :(, trist för dom hade bra sortiment tidigare.

Ville mest bara påpeka att 147:- inte var speciellt bra pris :)

Jag mailade faktiskt MSA Sverige häromdagen för att få reda på återförsäljare som har fler filter än Jula som endast har en del av sortimentet. Jag är på jakt efter bl.a. FLEXIfilter.
Postar i denna tråd om jag får något svar.

roli skrev:
hecke:

Den masken har jag också, tycker att den fungerar bra (har iofs inte så mycket att jämföra med).

Har du något bra tips på var man köper filter? Hittills har jag köpt filter på Jula men det finns kanske något annat ställe med fler typer och andra priser (läs lägre).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.