33 812 läst ·
58 svar
34k läst
58 svar
Tips på bra andningsmask?
Hjälper ju inte direkt TS då han ursprungligen var ute efter en bra mask mot damm. Det är vi övriga som snöat in på organiska ångor och liknande. Dock undrar jag hur du tänker när du rekommenderar en "engångsmask" före en mask som kan kan användas i säkert tio år med några filterbyten?
Vidare kostar ett dammfilter till Sundströmsmasken knappa hundringen, A-filtret (organiska ångor) kostar väl strax över hundringen och förfiltrena typ en femma styck. Sist jag kollade var 3M inte direkt dyrare i drift än Sundströms mask.
Vidare kostar ett dammfilter till Sundströmsmasken knappa hundringen, A-filtret (organiska ångor) kostar väl strax över hundringen och förfiltrena typ en femma styck. Sist jag kollade var 3M inte direkt dyrare i drift än Sundströms mask.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Jag har också Sundström blåa halvmask och jag instämmer i det de flesta andra säger. Benjamin beskrev det väldigt bra. Den är bekväm först, men efter typ en timme så börjar det kännas lite på näsroten. Inte jättefarligt, men tillräckligt för att börja önska att man är klar snart. För mig är det inget större problem för jag använder inte masken nonstop i flera timmar, utan någon timme bara.
Men annars så tycker jag att masken är toppen! Stor skillnad jämfört med engångsmasker.
Sticker ut lite genom att klistra in en bild.

//Patrik
Men annars så tycker jag att masken är toppen! Stor skillnad jämfört med engångsmasker.
Sticker ut lite genom att klistra in en bild.

//Patrik
Hej.
Jag upplevde samma sak angående Sundström masken som de flesta. Sprang senare på någon, kommer inte ihåg vem eller i vilket sammanhang, som menade på att det är väldigt lätt att dra åt remmarna för hårt.
Provade själv senare och det stämde för mig iaf. Jag har lättat på remmarna men masken är fortfarande tät, mycket bekvämare. Det gäller inte bara dessa masker, även dyk, rökdyk etc.
Henrik
Jag upplevde samma sak angående Sundström masken som de flesta. Sprang senare på någon, kommer inte ihåg vem eller i vilket sammanhang, som menade på att det är väldigt lätt att dra åt remmarna för hårt.
Provade själv senare och det stämde för mig iaf. Jag har lättat på remmarna men masken är fortfarande tät, mycket bekvämare. Det gäller inte bara dessa masker, även dyk, rökdyk etc.
Henrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Tack för tipset! Ska kolla på remmarna nästa gång.
//Patrik
//Patrik
Hej!
Jag måste bara tipsa om maskerna från MSA som Jula säljer.
Använde tidigare Sundströms men tyckte passformen var dålig, så jag provade MSA (advantage200)
De är lättare, billigare och mycket bättre passform enligt mig. Finns ett flertal olika filter (har bara använt P3) och de verkar vara proffsiga saker.
En sak jag saknar dock, är förfiltrerna som sundström har.
Värt en koll!!
Jag måste bara tipsa om maskerna från MSA som Jula säljer.
Använde tidigare Sundströms men tyckte passformen var dålig, så jag provade MSA (advantage200)
De är lättare, billigare och mycket bättre passform enligt mig. Finns ett flertal olika filter (har bara använt P3) och de verkar vara proffsiga saker.
Värt en koll!!
Bra tips, man även kanske skulle fundera på var man sätter spännbanden på bakhuvudet åxå. Kommer inte ihåg hur jag gör själv.Sailorman skrev:Hej.
Henrik
Håller med. Jag har två MSA Advantage 200 masker med kombinationsfiltret från Jula och upplever dem som bekväma och lätta att andas i. Eftersom jag är allergisk mot damm efter ett rivningsjobb för många år sedan använder jag gärna mask även i lägen när de flesta inte skulle göra det. Den ena fick jag reklamera eftersom spännet för remmen gick av efter ett par dagar. Det är inga robusta grejer.slöjdarn skrev:Jag måste bara tipsa om maskerna från MSA som Jula säljer.
Värt en koll!!
Det är väldigt vanligt att halvmasker inte används på rätt sätt, jag har fått utbilda många på jobbet i hur deNimajneb skrev:
ska användas, och hur funktionen kontrolleras.
Vanligaste felen är att placera resårbanden fel, och för hårt spända, och att aldrig göra täthetstest.
Det följer med en test-rondell med Sundströms masker, och med dessa kan man lätt testa hur
pass mycket man behöver spänna resårbanden för att masken ska sluta tätt.
Jag har också sett ett antal masker med felmonterade filter och membran, en kille på jobbet körde
sin halvmask med A2 filter, men utan utandningsventilerna monterade
Jag har haft samma otrevliga förhållande med min 3M (inte att den spänner eller sitter hårt, tvärtom, till och med hårt spänd sista halvåret när resårerna var slut höll den tätt och kunde sitta på länge utan att göra ont), utan att använda masken mycket mer än jag skulle vilja.HenrikHuslöse skrev:Håller med. Jag har två MSA Advantage 200 masker med kombinationsfiltret från Jula och upplever dem som bekväma och lätta att andas i. Eftersom jag är allergisk mot damm efter ett rivningsjobb för många år sedan använder jag gärna mask även i lägen när de flesta inte skulle göra det. Den ena fick jag reklamera eftersom spännet för remmen gick av efter ett par dagar. Det är inga robusta grejer.
Med mitt reningsfilter i garaget har jag kommit i ett läge där jag återigen kan köra utan mask en hel del. Kanske inte det nyttigaste, men ger en behagligare njutning av hobbyn.
--- Mats --
Hur är rätt placerade resårband?Daniel78 skrev:
Testrondell??? har jag ingen minne av att jag har...
Den delen av resårbandet med hjäss-plattan ska sitta så högt upp som möjligt på huvudet, och den biten utan ska sitta så långt ner mot axlarna som möjligt.Nimajneb skrev:
När jag har haft genomgångar i användningen av personlig skyddsutrustning på jobbet så har majoriteten av personalen använt sina halvmasker fel, och inte en enda person hade brytt sig om att läsa instruktionerna
Testrondeller följer med alla Sundströms hel/halv-masker och ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man använder den genom att sätta den bakom förfiltret, och sedan ta på sig masken, sen drar man ett djupt andetag och håller andan "så länge man kan", minst 10 sekunder, ifall masken fortfarande är "insugen" mot ansiktet efter 10 sekunder så räknar man med att den håller tätt.
Kör själv med Sundströmmask med P3-filter alt. organiska ångor och jag tycker den sitter störtskönt! Dock har jag ganska löst sittande band (testade ned test-disken) och använder alltid hjälm i kombination med masken så då blir det naturligt att sätta banden rätt, men den ena uppe på hjässan.