17 588 läst ·
38 svar
18k läst
38 svar
Tips på bra all-around Handöverfräs som håller länge?
Jag kollade och det verkar som att man nu gått upp på 18v istället framförallt, när jag köpte min var det mest 10,8-12v på småfräsarna vilket hade skapat behov av dubbla batterisystem. Huvudproblematiken för mig var dock dammsugarslangen vilket gjort att batteri inte varit ett alternativ.FredrikR skrev:
Nä kantfräs är ju formellt något annat, som den Stigen visade. Men dessa små ”trimrouters” på 700W funkar i värsta fall till det ts vill göra. Men jag skulle inte använda dom i bord eller släde då dom är lite för klena och arbetstiden blir avsevärt mycket längre när man bara kan bearbeta någon ynka mm i taget. Och kvar blir då att fräsa avrundningar eller fasade kanter med dom. Därav slarvigt uttryckt kantfräs.FredrikR skrev:
Även AEG:n verkar utgående, den säljs i alla fall knappt längre. Jag hittar den bara på Amazon. Men dubbla basar och justering underifrån när den sitter i ett fräsbord hade ju varit riktigt juste, något jag ska leta efter!FredrikR skrev:
Så kanske Dewalten och Makitan du nämnde senare skulle kunna bli bra! DeWalt D26204K verkar ju vara på väg tillbaka till lager. Makita undrar man ju varför den är så mycket billigare, använder den en billigare (sämre) teknik?
Makitan omnämns i andra tråden du postade i om du scrollar lite bakåt, om det är exakt samma modell har den fått en del kritik.Andreas Lundgren skrev:
Även AEG:n verkar utgående, den säljs i alla fall knappt längre. Jag hittar den bara på Amazon. Men dubbla basar och justering underifrån när den sitter i ett fräsbord hade ju varit riktigt juste, något jag ska leta efter!
Så kanske Dewalten och Makitan du nämnde senare skulle kunna bli bra! DeWalt D26204K verkar ju vara på väg tillbaka till lager. Makita undrar man ju varför den är så mycket billigare, använder den en billigare (sämre) teknik?
Amazon är bra, om du är sugen på AEG'n.
Jag har dewalten fast bara med fixed base tillsatsen. Den är suverän, och det är by far den mest rekommendera handöverfräsen på andra sidan pölen (den heter DWP611 där). Kolla frästestet av Jonathan Katz-Moses på YT.Andreas Lundgren skrev:
Även AEG:n verkar utgående, den säljs i alla fall knappt längre. Jag hittar den bara på Amazon. Men dubbla basar och justering underifrån när den sitter i ett fräsbord hade ju varit riktigt juste, något jag ska leta efter!
Om man bortser från Dewalts dual base lillfräs har de även en rejäl 1600W dual base variant med 1/2" hylsa som jag anser vara ett superbra alternativ som do it all fräs. Men som många gånger förr finns den bara för amerikanska marknaden. Hål i huvet, hur mycket extra jobb kan det va att göra en 240 variant?FredrikR skrev:
https://www.ebay.com/itm/201734123372
Edit. Även Bosch 1617 vore en superallroundfräs, ungefär samma spec som Dewalten. Finns inte heller i Europa. https://www.amazon.com/Bosch-1617EVSPK-Woodworking-Router-Combo/dp/B00005RHPD
Redigerat:
Lika obegripligt som planhyveln DW735, Den Våta Drömmen.Ola C skrev:
Om man bortser från Dewalts dual base lillfräs har de även en rejäl 1600W dual base variant med 1/2" hylsa som jag anser vara ett superbra alternativ som do it all fräs. Men som många gånger förr finns den bara för amerikanska marknaden. Hål i huvet, hur mycket extra jobb kan det va att göra en 240 variant?
[länk]
Bosch 1617 ser ut att vara ett amerikanskt syskon till den tidigare GMF1400, föregångare till GMF1600.Ola C skrev:
Om man bortser från Dewalts dual base lillfräs har de även en rejäl 1600W dual base variant med 1/2" hylsa som jag anser vara ett superbra alternativ som do it all fräs. Men som många gånger förr finns den bara för amerikanska marknaden. Hål i huvet, hur mycket extra jobb kan det va att göra en 240 variant?
[länk]
Edit. Även Bosch 1617 vore en superallroundfräs, ungefär samma spec som Dewalten. Finns inte heller i Europa. [länk]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet du om man kan justera "djupet" på den när den sitter upp och ner i ett fräsbord? i manualen till AEGn kan jag se att det är möjligt, men i Dewaltens manual framgår det inte...T Taren43 skrev:
Jag antar att de amerikanska också har en annan storlek på spinndel? Jag vill helst inte köpa nya frässtål. Och det känns lite som en varningslampa att AEGn bara säljs på Amazon, men undrar ju varför...
Jag kan läsa i era poster hur kul man kan ha med en fräs, jag jag är medveten om att saker man behöver en fräs till i stort sätt är omöjliga att göra utan en fräs, svårt att få till något liknande med er annat verktyg. Och jag har sett Daniels kurs på https://www.byggahus.se/handoverfras-allt-du-behover-veta-om-handoverfrasar#filmen och vill gärna försöka används den mer!
Men ska man köpa alla verktyg man använder i festtools-klass så blir man snabbt ruinerad, jag får i alla fall välja lite De är ju inte bara verktyg i verkstan, sen kommer svetsarna, en mini-smältugn, trädgårdsverktyg, cool köksutrustning, sportutrustning etc, etc...
Jag kan läsa i era poster hur kul man kan ha med en fräs, jag jag är medveten om att saker man behöver en fräs till i stort sätt är omöjliga att göra utan en fräs, svårt att få till något liknande med er annat verktyg. Och jag har sett Daniels kurs på https://www.byggahus.se/handoverfras-allt-du-behover-veta-om-handoverfrasar#filmen och vill gärna försöka används den mer!
Men ska man köpa alla verktyg man använder i festtools-klass så blir man snabbt ruinerad, jag får i alla fall välja lite De är ju inte bara verktyg i verkstan, sen kommer svetsarna, en mini-smältugn, trädgårdsverktyg, cool köksutrustning, sportutrustning etc, etc...
Det finns alltid olika spännhylsor att köpa. Standard är 1/2", 12mm, 3/8", 8mm, 1/4" och 6mm. Köps det utländsk fräs kan det va så att 1/2" och 3/8" eller 1/4" följer med, då får man själv köpa 12, 8 och möjligtvis 6mm om man behöver en sådan. AEG-fräsen på första sidan verkar komma med 12 och 8mm vilket är standard för en större europeisk fräs. Jag skulle dock köpa till 1/2" då utbudet och priset på frässtål är bättre från utlandet. En spännhylsa brukar kosta några hundralappar.Andreas Lundgren skrev:
Enligt recensionerna kommer den med 8 och 12mm spännhylsor.Andreas Lundgren skrev:
Jag antar att de amerikanska också har en annan storlek på spinndel? Jag vill helst inte köpa nya frässtål. Och det känns lite som en varningslampa att AEGn bara säljs på Amazon, men undrar ju varför...
Jag kan läsa i era poster hur kul man kan ha med en fräs, jag jag är medveten om att saker man behöver en fräs till i stort sätt är omöjliga att göra utan en fräs, svårt att få till något liknande med er annat verktyg. Och jag har sett Daniels kurs på [länk] och vill gärna försöka används den mer!
Brukar gå att komplettera i efterhand också till den rimlig summa.
Logga in
Skapa konto
Du behöver ju inte köpa bara Festool maskiner eller frässtål för den delen bara för att du har en sån fräs. De är ju dessutom nätdrivna så inga synergier i batterianvändningen.Andreas Lundgren skrev:
Jag kan läsa i era poster hur kul man kan ha med en fräs, jag jag är medveten om att saker man behöver en fräs till i stort sätt är omöjliga att göra utan en fräs, svårt att få till något liknande med er annat verktyg. Och jag har sett Daniels kurs på [länk] och vill gärna försöka används den mer!
Alla 8mm/12mm frässtål passar ju såklart i varje maskin som har en sådan spännhylsa eller spännkon. Nackdelen med AEGn är att det är svårt att hitta 1/2” spännhylsa (var det när jag letade åtminstone). Finns dock bra med 8 och 12 mm frässtål så om man inte avverkar dem på löpande band alternativt behöver ett väldigt specifikt stål så torde ändå 1/2”-behovet vara tämligen begränsat för en sällanhobbysnickare…
K kniv skrev:Du behöver ju inte köpa bara Festool maskiner eller frässtål för den delen bara för att du har en sån fräs. De är ju dessutom nätdrivna så inga synergier i batterianvändningen.
Alla 8mm/12mm frässtål passar ju såklart i varje maskin som har en sådan spännhylsa eller spännkon. Nackdelen med AEGn är att det är svårt att hitta 1/2” spännhylsa (var det när jag letade åtminstone). Finns dock bra med 8 och 12 mm frässtål så om man inte avverkar dem på löpande band alternativt behöver ett väldigt specifikt stål så torde ändå 1/2”-behovet vara tämligen begränsat för en sällanhobbysnickare…
Nätet är oändligt!K kniv skrev:Du behöver ju inte köpa bara Festool maskiner eller frässtål för den delen bara för att du har en sån fräs. De är ju dessutom nätdrivna så inga synergier i batterianvändningen.
Logga in
Skapa konto