Hej,
Vi har en gammal jordkällare på gården som vi skulle vilja bruka igen. Däremot är taket inte fungerande längre och det mesta av trä börjar ruttna bort. Det är cementerad konstruktion men med trä och tak ovanpå. Förslag på vad vi bäst bör göra?
Vi har en gammal jordkällare på gården som vi skulle vilja bruka igen. Däremot är taket inte fungerande längre och det mesta av trä börjar ruttna bort. Det är cementerad konstruktion men med trä och tak ovanpå. Förslag på vad vi bäst bör göra?
Hej
Härligt med tillgång till en jordkällare, så det är helt rätt beslut att renovera den.
Jag gissar att bara är att ta bort allt utom betongmurarna och sedan bygga upp på nytt.
Jag skulle då fylla på med jord ovanpå taket så att värmeinstrålningen minskar jämfört med nu när taket värms upp.
Det borde finnas beskrivningar att hitta hur en jordkällare byggs som går att utgå från.
Härligt med tillgång till en jordkällare, så det är helt rätt beslut att renovera den.
Jag gissar att bara är att ta bort allt utom betongmurarna och sedan bygga upp på nytt.
Jag skulle då fylla på med jord ovanpå taket så att värmeinstrålningen minskar jämfört med nu när taket värms upp.
Det borde finnas beskrivningar att hitta hur en jordkällare byggs som går att utgå från.
Ser redan ut som att det är takpapp på taket, fyll på med sand ( inga sten i den ) ca 1 decimeter och sedan 1 meter jord på det. Går att lägga en markduk på sanden. Så inte någon sten nöter hål på takpappen. Alla riktiga jordkällare har minst 1 meter jord ovanpå.
EDIT Med jord så behövs inget tak, men klart det går att ha tak. Men jord ska det vara.
EDIT Med jord så behövs inget tak, men klart det går att ha tak. Men jord ska det vara.
Klicka här för att svara



