engs
M Magnus_S skrev:
Bauhaus i Linköping säljer ett antal Makita ml005gx arbetsbelysning för 597.50. Vilket är halva deras utförsäljningspris, vilket i sin tur är ungefär halva priset mot normalpriset på nätet vid en snabb sökning.
Fanns kanske ett tiotal kvar igår kväll.
[länk]
Tack för tipset! Fanns 9st kvar efter jag handlat.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Om man läser om den, så står det såhär:
"200 Nm åtdragningsmoment, 350 Nm brytningsmoment."

Lite kryptiskt för mig . må jag säga ...
Betyder det att den är starkare vid lossning än åtdragning, eller vad ..?
Det är väl så det brukar vara?

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om man läser om den, så står det såhär:
"200 Nm åtdragningsmoment, 350 Nm brytningsmoment."

Lite kryptiskt för mig . må jag säga ...
Betyder det att den är starkare vid lossning än åtdragning, eller vad ..?
Det är exakt vad det betyder. Jag förstår det som att konstruktionen av slagverk och luftlöde (i en luftdriven) är optimerat för lossning snarare än åtdragning.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
En bra dag, för nu lärde jag mig en sak (igen)

• Gilla
GEGS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är exakt vad det betyder. Jag förstår det som att konstruktionen av slagverk och luftlöde (i en luftdriven) är optimerat för lossning snarare än åtdragning.
Kan vara så till viss del.
Det är också så att begreppet ”lossningsmoment”, definierat som vilket åtdragningsmoment som användes för att skruva åt muttern som lossas, är något PR-avdelningarna hittat på för att det ger ett högre nummer (eftersom det under ideala förhållanden kräver mindre moment för att lossa än att skruva åt) att skriva i marknadsföringen.

Kollade min nya.
På Bosch hemsida heter det brytmoment;

1776857533418.png

Bättre namngett i manualen, lossdragningsmoment;

1776857575278.png

I andra trådar har det framförts att rapsolja fungerar utmärkt som kedjeolja. Om detta är bra eller inte lämnar jag utan kommentar, men vill någon köpa billig rapsolja och kan handla på https://www.snabbgross.se/ har de under perioden 23–26 april rapsolja för 16 kr/liter inklusive moms om man köper en 10-litersdunk.

Screenshot_2026-04-23_10-20-37.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske inte ett verktyg, men definitivt ett verktygstillbehör. 😀

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
I andra trådar har det framförts att rapsolja fungerar utmärkt som kedjeolja. Om detta är bra eller inte lämnar jag utan kommentar, men vill någon köpa billig rapsolja och kan handla på [länk] har de under perioden 23–26 april rapsolja för 16 kr/liter inklusive moms om man köper en 10-litersdunk.

[bild]

OT: Stämmer inte priset i annonsen??

F fribygg skrev:
OT: Stämmer inte priset i annonsen??
Exklusive moms och matmoms på det ~160 kr

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Alfredo Alfredo skrev:
I andra trådar har det framförts att rapsolja fungerar utmärkt som kedjeolja. Om detta är bra eller inte lämnar jag utan kommentar, men vill någon köpa billig rapsolja och kan handla på [länk] har de under perioden 23–26 april rapsolja för 16 kr/liter inklusive moms om man köper en 10-litersdunk.

[bild]

Med dagens bränslepriser är det ju bara att köpa och hälla i tanken för er som kör diesel!

• Gilla
  • Haha
nino och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Stämmer inte priset i annonsen
Jag förutsatte att det var exklusive moms. Har faktiskt inte kollat. Dock gäller "Erbjudandena gäller endast i butik under perioden 23–26 april." Så kollar du på webben är det ordinarie pris på 211,89:- inklusive moms för 10 liter,

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Med dagens bränslepriser är det ju bara att köpa och hälla i tanken för er som kör diesel!
Fick mig påmind om min far solm körde traktorn med miljödiesel i dess ungdom, det var rapsolja till största delen. Förutom att motorn tappade en hel del effekt och att allt kläggade igen så luktade det pommes frites när han kom åkande så man blev jättehungrig 😂.

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Såg att Bygma i Borlänge körde 75% på allt från Ryobi när jag var där i helgen.

Väldigt urplockat, men fanns grästrimmers kvar, liksom myggjagare och limpistoler.
Inga verktyg kvar vad jag såg.

• Gilla
hampusbp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.