S sin skrev:
Har beställt en del Festool från AW-tools också. Funkat bra och relativt snabb leverans.
Har du en länk? Får upp en del olika "aw tools".

S sin skrev:
Visst är 5125Kr för Bosch GLL 3-80 G (Laser) med stativ rätt bra pris?

[länk]

Men frågan är om det finns något annat som är bättre att köpa? Kan tänka mig att lägga lite till om det ger mig något bättre och mer användbart.
Jag hade väntat till kampanj på CG.
Leta även efter bra pris på mottagare, ingen laser syns utomhus i dagsljus på lite avstånd.
Som många andra är jag nöjd med min CG efter många år.

Från annan tråd här på BH:
G går på vanliga batterier.
CG - Går på Boschs 12V laddbara batterisystem, den har även appstöd för kalibrering och lite bättre noggrannhet. 0,2 mm/m jämfört med 0,3 mm/m

K
H High_Fidelity skrev:
Några tyska handlare som rekommenderas (för Festool)?
Rubart.de verkar gör det (?), finns det andra värda kolla in?
Nu är ju inte detta en tråd där man man ska be om allehanda tips direkt… Och det finns ju redan flertalet trådar för din fråga. Denna tex
https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-foer-tysklands-shopping-av-verktyg.141049/

Och för sakens skull, alla mina Festool har jag handlat från Dictum

• Gilla
High_Fidelity
  • Laddar…
H High_Fidelity skrev:
Har du en länk? Får upp en del olika "aw tools".
Den här är det: www.aw-tools.de/

Utbudet är inte det största, men de brukar ha bra priser på det de har.

• Gilla
High_Fidelity
  • Laddar…
K kniv skrev:
Nu är ju inte detta en tråd där man man ska be om allehanda tips direkt… Och det finns ju redan flertalet trådar för din fråga. Denna tex
[länk]

Och för sakens skull, alla mina Festool har jag handlat från Dictum
Tack! Sökte men hittade inte.

Ossian K Olsson
S sin skrev:
Visst är 5125Kr för Bosch GLL 3-80 G (Laser) med stativ rätt bra pris?

[länk]

Men frågan är om det finns något annat som är bättre att köpa? Kan tänka mig att lägga lite till om det ger mig något bättre och mer användbart.
Stativet är rätt dåligt! Har det och problemet är höjden. När jag tex skulle sätta tavlor eller köksskåp behövde jag ställa stativet på ett bord för att få upp lasern. Det är rätt lätt också vilket gör det instabilt.

Finns andra stativ som är bättre.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Stativet är rätt dåligt! Har det och problemet är höjden. När jag tex skulle sätta tavlor eller köksskåp behövde jag ställa stativet på ett bord för att få upp lasern. Det är rätt lätt också vilket gör det instabilt.

Finns andra stativ som är bättre.
Kanske värt att gå upp på den med laddningsbara batterier som också verkar ha ett stabilare stativ.

Jag har BT250-ststivet som är stabilt, tycker det även är rimligt prissatt. Det jag stör mig lite på är att jag inte hittat något smidigt för höjder från golvet upp till lägsta höjd på stativet. Men det är ju inte stativets fel.

• Gilla
sin och 1 till
  • Laddar…
Sorry för off topic. Men är det någon annan laser än Bosch som är värd att kika på?

mexitegel mexitegel skrev:
Jag har BT250-ststivet som är stabilt, tycker det även är rimligt prissatt. Det jag stör mig lite på är att jag inte hittat något smidigt för höjder från golvet upp till lägsta höjd på stativet. Men det är ju inte stativets fel.
Jag tycker stativ av tripod-typ är värdelöst inomhus. Teleskopstötta är stabilt och lasern kan sättas på vilken höjd som helst. Bosch variant, som jag har, är tyvärr inget jag skulle rekommendera då den är svår att låsa och framförallt låsa upp (påminner om ett skaft till golvmopp men kostar 20 ggr mer). Om jag skulle köpa idag skulle jag titta på en stötta från Stabila, Leica eller en vanlig Bessy teleskopstötta som alla ser mer förtroendeingivande ut.

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
S sin skrev:
Sorry för off topic. Men är det någon annan laser än Bosch som är värd att kika på?
Tror dewalt har en relativt ny med fjärrkontroll som man kan finjustera höjden med. Mycket dyrare dock.

• Gilla
sin
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag tycker stativ av tripod-typ är värdelöst inomhus. Teleskopstötta är stabilt och lasern kan sättas på vilken höjd som helst. Bosch variant, som jag har, är tyvärr inget jag skulle rekommendera då den är svår att låsa och framförallt låsa upp (påminner om ett skaft till golvmopp men kostar 20 ggr mer). Om jag skulle köpa idag skulle jag titta på en stötta från Stabila, Leica eller en vanlig Bessy teleskopstötta som alla ser mer förtroendeingivande ut.
Kör nog lika mycket inom och utomhus och tänkte jag skulle slippa förvara en stötta också, så får nog bli att printa någon fiffig mojäng som jag kan klämma på ett av benen på tripoden.

mexitegel mexitegel skrev:
Kör nog lika mycket inom och utomhus och tänkte jag skulle slippa förvara en stötta också, så får nog bli att printa någon fiffig mojäng som jag kan klämma på ett av benen på tripoden.
Eller köpa den här som inte är på rea men inte är så himla dyr ändå och därför kan kvala in som ett tips på verktyg till bra pris:
https://www.amazon.se/dp/B00SIRAYX0

• Gilla
  • Älska
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Jamen, se där. Tack! 🤩

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.