Mikael_L skrev:
Då tycker jag det är på sin plats att även tipsa om denna, som jag troligen hellre valt själv :
[länk]
[bild]
Kamasa 92-delars för 999:-
Men man måste vara eller bli CO-medlem dock.
Bra pris men saknar en hel del blocknycklar och ganska säker på att den även saknade en del hylsor. Köper nämligen själv den på Jula för liknande pris men återlämnade den då jag inte såg någon vinning i att bära med mig en hel väska som ändå saknar lite här och där.

Då tycker jag det är bättre om ex lådan har komplett hylsor men saknar blocknycklar helt, så är den Bacho väska jag har just nu. Vet jag att jag behöver blocknycklar så har jag ett helt komplett set att ta med sidan om och då vet jag att jag inte saknar något.

Men visst, en komplett väska är inte dumt förutom då vikten som faktiskt blir ganska extrem(min far har en sådan).

Mikael_L skrev:
Då tycker jag det är på sin plats att även tipsa om denna, som jag troligen hellre valt själv :
[länk]
[bild]
Kamasa 92-delars för 999:-
Men man måste vara eller bli CO-medlem dock.
Själv växte jag upp med motsvarande Kamasa-sats i dubbla storleken (sannolikt inköpt sent 80- tal). När jag tog körkort fick jag Bachos sats i utförandet nedan fast med ett innerlock och jag var ju alltid avundsjuk på pappas nättare Kamasa-sats.

snowjim skrev:
Bra pris på hyfsat komplett sats :

[bild]
[länk]

Jula : 1499 kr
Förra året när Jula sålde Kamasa-sats, jag tror till och med att det är samma som ovan, så gav jag en till pappa som blev glad. Däremot märkte vi båda att innehållet och Kamasa tyvärr väl hade blivit sämre på 25 år. Som så mycket annat.

Helt ärligt kan jag säga att Bachosatsen är bra och man har allt man behöver men Kamasa satsen med litet komplettering(? Kanske deras nätta 3/8" som man kommer åt lättare med) är trevligare att jobba med och kanske i vissa situationer avgörande (ett spärrskaft långt in i motorrummet t ex).

Det var bara mitt verktygstips för den som går i köptankar :)

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Chaly
  • Gilla
Kilensnickare
  • Laddar…
Tycker Bahco satsen håller mer kvalité än kamasa hylsorna... Kamasa har blivit så mycket sämre men det har Bahco med sägs de

Lennart Lind skrev:
Tycker Bahco satsen håller mer kvalité än kamasa hylsorna... Kamasa har blivit så mycket sämre men det har Bahco med sägs de
Vilka aspekter? Jag har använt båda och tycker tvärt om. Då avser jag finish, smidighet och kvalitetskänsla. Vilken som håller bäst kan jag inte uttala mig om.

Lime113 skrev:
...
Jag växte också upp med huvudsakligen Kamasa och även om vi inte hade något stort utbud så var det aldrig problem med det.

När jag flyttade hemifrån så fick jag en enklare hylsnyckelsats :

6481_kamasa-tools-23-piece-mm-1-2-drive.gif

Men stötte på en rad problem med de hylsorna, visst, det var i utsatta lägen men de gav klart fler problem än de 6 kantiga.

Efter ett tag tröttnade jag och köpte Biltema :
2000022719
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...ar-och-forlangare/Hylsor-12-24-st-2000022719/

Trotts att det är Biltema så är det alltid denna sats jag använder.

Men kvalitén då? Jo en vacker dag skulle jag byta däck på bilen som nyss varit inne på verkstaden, en av bultarna satt som berget och efter lite våld så gav sig Biltema hylsan. Jag tänkte såklart dålig kvalité och tog fram Kamasa satsen men den hylsan knäcktes ännu snabbare.

Så garanti då? Jo jag kan förstår om detta inte gäller under garanti då man egentligen ska ha krafthylsor för detta jobb men Biltema funderade inte en sekund, de gav mig en ny hylsa direkt. Kamasa då? NEJ de tänkte inte dela ut någon good will även om det handlar om ett par kr för dem.

Men trotts snikenheten så köpte jag ändå Kamasa 92 delar, en till mig och en till min far utan att egentligen titta igenom vad man verkligen fick i lådan. Kunde dock konstatera att en hel del saknades från lådan. Ex hur kul är det att dra med sig en 6 kg låda för att konstatera att hylsa 18 saknas eller blocknyckel 16. Visst kan det vara så att vissa storlekar används mindre ofta men det kan hända och att dra med sig extra hylsor sidan om känns ganska B när man har en hel sats.

Men är Bacho bättre? Nja, även deras satser verkar inte alltid helt kompletta, den jag har är Bahco S800 och vad jag förstår så ska den vara ganska komplett även om vissa av storlekarna går under andra namn. Kvalitétsmässigt vet jag inte än men än så länge har inget som är Bacho givet upp för mig eller presterat dåligt men så jobbar jag inte med grejerna varje dag :) Men jag gillade känslan mer i Bacho lådan än i Kamasa så tycke och smak har antagligen en stor roll i vad man väljer.

Min far köpte en Bahco S108, han uppfattade att verktygens beläggning var bristfällig i hans exemplar och då kom de faktiskt ut och titta på det och han fick en hel hög extra verktyg. Antar att det är ett tecken på att de går ganska bra plus men även ger good will.

I slutändan är det troligen bäst att ta det som passar en bäst från de olika märkena. För min del funkar Biltema ypperligt men har troligen mer Bacho nu förtiden.

nanowire skrev:
Vilka aspekter? Jag har använt båda och tycker tvärt om. Då avser jag finish, smidighet och kvalitetskänsla. Vilken som håller bäst kan jag inte uttala mig om.
Så länge som vi inte pratar om direkt defekta verktyg så pratar vi troligen om smak ;) Jag uppfattar också Bacho som skönare verktyg att hantera och de ger mig en bättre kvalités känsla. Men troligen innebär kvalité olika för oss, kanske är det så enkla saker som olika storlekar på händer, olika arbetsmoment eller vad som.

Finish? Pratar vi utseende på verktyg nu? Eller har du verkligen haft problem med deras finish? Att verktyg har olika finish är nog inget ovanligt, Bacho gör väl mycket matt medan iallafall de Kamasa jag har är blank har inte varit med om att det spelat någon roll vid användning och hantering.

Redigerat:
Tycker Bahco känns mer rejäl och skönare grepp.. men det är säkert en smak sak.. tycker godset på deras verktyg har blivit tunnare mot förr

snowjim skrev:
Så länge som vi inte pratar om direkt defekta verktyg så pratar vi troligen om smak ;) Jag uppfattar också Bacho som skönare verktyg att hantera och de ger mig en bättre kvalités känsla. Men troligen innebär kvalité olika för oss, kanske är det så enkla saker som olika storlekar på händer, olika arbetsmoment eller vad som.

Finish? Pratar vi utseende på verktyg nu? Eller har du verkligen haft problem med deras finish? Att verktyg har olika finish är nog inget ovanligt, Bacho gör väl mycket matt medan iallafall de Kamasa jag har är blank har inte varit med om att det spelat någon roll vid användning och hantering.
Har inte haft problem med varken Bacho- eller Kamasasatserna (annat än att den gamla Kamasasatsen har en opaktisk plåtlåda men det hade säker även Bacho av samma årgång).

Öppna verktygssatser med hylsnycklar och skruvmejslar på ett smutsigt arbetsbord, inkluderar gammal Kamasasats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktygslåda med olika nycklar och hylsor, fokus på en skiftnyckel och en hylsnyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nanowire skrev:
[bild]
Det där handtaget till vänster har min far, de känns gediget och bra! Det högra har jag bara känt lite på i lådan och uppfattar det som lite väl tjockt i själva gummihandtaget men så har jag inga dasslock direkt.

snowjim skrev:
Det där handtaget till vänster har min far, de känns gediget och bra! Det högra har jag bara känt lite på i lådan och uppfattar det som lite väl tjockt i själva gummihandtaget men så har jag inga dasslock direkt.
Det gamla spärrskaftet är helt klart mer gediget men det nya ligger bättre i handen om man ska ta i hårt.

snowjim skrev:
Bra pris på hyfsat komplett sats :

[bild]
[länk]

Jula : 1499 kr
Den här brukar väll vara på rea för 999kr. Jag har köpt den för det :)

• Gilla
kioskdavid och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Den här brukar väll vara på rea för 999kr. Jag har köpt den för det :)
Säger på att du inte pratar om S800?
bahs800_big_1.jpg

Tror dock jag köpte den lådan för runt 800 kr. S106 har jag inte sett för under 1300 kr men det är absolut inte omöjligt, jag följer ju inte priser på dessa särskilt väl.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.