Hej!
Jag funderar lite löst på en utbyggnad. Huset är idag 1.5 plan i rektangulär form med ett utreum+förråd som står på en solid platta. Min tanke är att göra en "T-formad" utbyggnad som är lika stor som plattan/utreummet +förrådet i 1.5 våningar.
Nedan följer tre bilder. Den första visar baksidan av huset där uterummet ligger. Den andra visar huset snett framifrån och den tredje hur jag tänkt att taket ska utformas, där de gröna linjerna visar taket idag och de röda det nya taket.
Vad tror ni, skulle det fungera eller skulle det bli heltokigt? Alla tips, tankar, funderingar, ävensom spridda sådana, tas mycket tacksamt emot!!!
Hur skulle "ni" ha gjort?
Jag funderar lite löst på en utbyggnad. Huset är idag 1.5 plan i rektangulär form med ett utreum+förråd som står på en solid platta. Min tanke är att göra en "T-formad" utbyggnad som är lika stor som plattan/utreummet +förrådet i 1.5 våningar.
Nedan följer tre bilder. Den första visar baksidan av huset där uterummet ligger. Den andra visar huset snett framifrån och den tredje hur jag tänkt att taket ska utformas, där de gröna linjerna visar taket idag och de röda det nya taket.
Vad tror ni, skulle det fungera eller skulle det bli heltokigt? Alla tips, tankar, funderingar, ävensom spridda sådana, tas mycket tacksamt emot!!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Att du bygger ut lika brett på långsidan så kommer du antingen få en nock som hamnar högre än befintlig nock, eller en markant lägre taklutning i den nya delens tak. Bygg ut i samma bredd som en kortsida för att få samma taklösning.
Ok, jag fattar. Nått kändes fel, och det är ju självklart när du säger det.M Marcusskold skrev:
Då kan man ju köra 1-plan hela långsidan och 1.5 plan i husets bredd så att säga. Tack!
Några frågor:
1. Skulle ni dunka på takmaterial med solcellskapacitet direkt om ni bytte tak idag?
2. Hur skulle ni designa övervåningen? Vi behöver 4 sovrum (3 barn) och det är tänkt att mitt å frugans sovrums ska finnas i utbyggnaden.
3. Jag skulle behöva dränera kåken. Är det svårt att få till en bra gräsmatta om man ska lägga nytt?
1. Skulle ni dunka på takmaterial med solcellskapacitet direkt om ni bytte tak idag?
2. Hur skulle ni designa övervåningen? Vi behöver 4 sovrum (3 barn) och det är tänkt att mitt å frugans sovrums ska finnas i utbyggnaden.
3. Jag skulle behöva dränera kåken. Är det svårt att få till en bra gräsmatta om man ska lägga nytt?
Det finns inga mått angivna. Rummen verkar små med tanke på att det är taklutning att ta hänsyn till. Hade jag tre barn skulle jag tänka att det är bra att ha ett sovrum i nedre delen av huset i närheten till ingången för att det äldsta barnet skall kunna få mer frihet, och samtidigt skulle ni själva få ett större sovrum.M Messier1994 skrev:
Nu saknas planen för bottenvåningen, kanske finns ett sovutrymme förberett där som du/ ni i dagsläget använder till kontor - multimedia rum- hobby rum eller dylikt.
Klicka här för att svara