9 290 läst ·
25 svar
9k läst
25 svar
Tips om ställbart anhåll för kapning av exakta längder?
På kapen jag är van att jobba vid är anhållen gjorda av ca. 15mm plåt som dessutom är förstärkt i en vinkel baktill. Där har vi rejäla grejer. Men så tar ju sågen sådär 20-meters bitar också och det är dubbla klingor med cc 1000 mmpär h skrev:Ujk kommer absolut utan tvekan funka för en kap o ger. Men vist lägger man upp största plankan sågen klarar av och tjongar in den i stoppen så kan det nog flytta sig lite. Men när man jobbar med precision och repeterbara arbeten måste man alltid vara försiktig. Man för det man skal såga med försiktighet mot stoppen. Det gör även jag på min 100000 kr såg. och det är inte för att det inte håller utan för att jag vill inte på något sätt rubba inställningen.
Inte ens i den får man dänga i för tunga grejer som limträbalkar på 115x405 mm alldeles för hårt, för då kan det ju till slut förstöra gängorna på skruven som ställer sågen.
Jag gillar alltid att ha lite overhead så att säga. O jag tycker den på bild ser liiiite klen ut, men ögat kanske luras? Just med tanke på att anhållet är aluminium då ju, och aluminium är rätt mjukt ändå. Men jag kanske bara är paranoid. Gillar rejäla grejer vettuNär väl biten ligger mot stoppet så är det inget tryck mot stoppet så det behöver inte alls vara så starkt. När man för ner klingan för att kapa så blir det inte heller något tryck mot stoppet.
Så jag är helt övertygad om att Ujk funkar utmärkt som stopp till kap o ger sågarna som finns på marknaden i dag. Även till den största plankan sågen klarar av. Man får helt enkelt vara lite försiktigare då.
Det är ju så klart en fördel.
Nä nu skall jag ut och kolla efter 4-kantsprofilen, se om jag får upp suget att bygga ihop något!
En Bosch bänk har jag den lär duga och jag köpte till 2 st extra anhåll så man inte behöver flytta dom utan kan ha 2 olika längder förinställda samt får stöd vid kapning av korta bitar https://www.bosch-professional.com/se/sv/gta-3800-24636-ocs-p/
Det är ju den rimliga tanken men eftersom den är amerikansk så skulle jag inte sätta allt för mycket på det. Efter tjugo år i ett internationellt mjukvaruföretag så får jag fortfarande förklara för utvecklarna i USA att datum kan skrivas på olika sätt och även att man i många länder har något så obskyrt som kommatecken som decimalseparator. Den diskussionen har jag ungefär vartannat år.Martin_B skrev:
Norrmannen som har Bellevue Woodshop har gjort en egen variant. LionStop: https://youtu.be/dHXoMG2s5yExibeca skrev:
Det har du faktiskt helt rätt i. Den europé som köper den gör nog bäst i att skicka frågan till tillverkaren före beställning!jac skrev:Det är ju den rimliga tanken men eftersom den är amerikansk så skulle jag inte sätta allt för mycket på det. Efter tjugo år i ett internationellt mjukvaruföretag så får jag fortfarande förklara för utvecklarna i USA att datum kan skrivas på olika sätt och även att man i många länder har något så obskyrt som kommatecken som decimalseparator. Den diskussionen har jag ungefär vartannat år.
Tack för tipset!!! Det såg ju faktiskt rätt bra ut. Inte dyr heller! Knappt två tusen kronor på Duabhuset! Är ju som hittat.smurfen72 skrev:
Ser dock ett problem med det anhållet. Och det är att det inte har en flat yta i höjd med sågbordet hela vägen till anhållet, dvs man kan inte bara skjuta bakåt småbitar osv. En stor nackdel för mig. För då får jag hela tiden hålla på och lägga upp på kanten längst ut, som ju verkar vara en rulle.
Skall nog dock undersöka produkten lite mer!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Festool Kapex MFT kit. Klart mycket stabilare och exaktare än Bosch bänken.
Klicka här för att svara