Martin_B
Söker efter en lösning med ett gediget ställbart anhåll för bra precision, för att kunna kapa exaktlängder av mindre bitar (som exempelvis vid tillverkning av köksluckor).

Vill dels kunna ha anhållet inställd på en och samma längd för att med precision kunna kapa samma längd flera gånger om, utan att behöva oroa mig för att bitarna blir olika långa. Det får inte diffa en millimeter.
Samtidigt skall anhållet vara lätt omställbart så jag kan kapa andra, olika, exakta längder.

Antingen separat lösning för befintlig geringssåg (har en Metabo KGS 216), eller ett komplett paket med ny geringssåg, ifall det inte finns separata lösningar.

Känner ni till en bra och stabil liknande lösning?

Bordssåg med justerbord är en av de bättre lösningarna. En egentillverkad krafti sågbänk där sågen är permanent monterad funkar med. Efter det finns det nog mest en massa industrimaskiner.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Daniel_N skrev:
Bordssåg med justerbord är en av de bättre lösningarna. En egentillverkad krafti sågbänk där sågen är permanent monterad funkar med. Efter det finns det nog mest en massa industrimaskiner.
Usch, jag var rädd för detta :(
Visste väl att jag skulle få ta tjuren vid hornen och bygga ihop något själv. ...har dragit mig för det. Allt tar ju sådan tid!

Funderade på att svetsa ihop något så anhållet kan glida på en skena liksom, så man låser med en vred eller någon snabblåsning.
Lär ju ta en hel dag det projektet också. Suck...

Ja, det är nog bara till att bygga något själv. Men det finns ju lite hjälp att få i form av kit som t.ex. detta:
http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-track-stop-kit-101500

Jag tror det kan finnas motsvarande från andra tillverkare också, kolla t.ex. Kreg, Rockler, Incra
men jag vet inte hur mycket av det som går att beställa inom EU, Axminster är ju smidigt att handla från.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Det viktigaste är att kapen sitter fast. Sedan kan man förlänga dom befintliga anhållen med lite snickeri bygge. Det finns färdiga skenor med flytbart stopp gissningsvis är det inbyggda skalor på något sätt. Eller så klämmer du fast en liten trä bit på det förlängda anhållet du byggt. Repitivitet bygger på att man har anhåll med stopp

Äh jac skriver snabbare än mig

Redigerat:
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Tittade på kittet på axminster och jag är inte riktigt övertygad om stabiliteten.
Tror nog jag får bygga något eget som blir riktigt stabilt.
Får göra en enkel ritning.

Martin_B
xibeca skrev:
[länk]
OJojoj! Se där ja!
Exakt vad jag söker! EXAKT!
Är ju van vid att ställa anhållet digitalt. Det är ju så extremt smidigt... vore ju fantastiskt att ha hemma!

Ser inget pris. Undrar vad den kostar?

Förmodligen alldeles för mycket för att man skall satsa på det. Ligger säkert i 10-15.000-kronorssegmentet.

Martin_B
Nu såg jag videon också!

Vid 44 sek blev jag kär! Killen bara bankar stycket rätt in i anhållet! Den sitter kvar! Det är PRECIS sådant jag vill se! ...blir ju nästan kåt här :D

Tittade vidare på länkar osv. och hittade följande och då kom kallduschen: .... o där slaknade man direkt :( :mad: :D

SawGear System - 8 Foot Working Length (SG08) $3,210.00 (SEK 31 874)
SawGear System - 12 Foot Working Length (SG12) $3,530.00 (SEK 35 051)
SawGear System - 16 Foot Working Length (SG16) $4,600.00 (SEK 45 676)

http://stores.sawgearstore.com/

Nu vill jag bara gråta... varför skulle jag kolla upp den här produkten. Kommer inte o kunna sova inatt... :D ...suck

Redigerat:
Nu ska du inte vara lessen för det, det såg ut som om den bara mätte i fötter, tummar och fraktioner därav så den är ändå inget att ha.

Kan du inte köpa en aluminiumprofil typ alucon och bygga ett stopp till. Då har du en rejäl stabil skena. Ska du ha den till en kap-gersåg så tycker jag digitaler är överdrivet. Klistermätskalor finns också billigt att köpa.

Nu skall vi inte springa över ån efter vatten. Det är till en kap o ger du skall ha det till. Bara maskinen i sig flexar tillräckligt mycket för att det inte skulle kvala in i min värd när det kommer till noggrannhet. Det betyder inte att en kap o ger kan vara bra utan det betyder att jag är lite skadad.

Ujk kommer absolut utan tvekan funka för en kap o ger. Men vist lägger man upp största plankan sågen klarar av och tjongar in den i stoppen så kan det nog flytta sig lite. Men när man jobbar med precision och repeterbara arbeten måste man alltid vara försiktig. Man för det man skal såga med försiktighet mot stoppen. Det gör även jag på min 100000 kr såg. och det är inte för att det inte håller utan för att jag vill inte på något sätt rubba inställningen.

När väl biten ligger mot stoppet så är det inget tryck mot stoppet så det behöver inte alls vara så starkt. När man för ner klingan för att kapa så blir det inte heller något tryck mot stoppet.

Så jag är helt övertygad om att Ujk funkar utmärkt som stopp till kap o ger sågarna som finns på marknaden i dag. Även till den största plankan sågen klarar av. Man får helt enkelt vara lite försiktigare då.

Och man kan eftermontera digital avläsning till ujk eller hemmabygge

• Gilla
kulle
  • Laddar…
En fördel med ett skensystem som UJK är att man kan köpa till ytterligare flip stop. På så vis kan man mäta upp och sätta flera stopp när man behöver kapa ett antal längder. När man kapat en längd fäller man undan det stoppet och kör nästa men man kan lätt gå tillbaka till en tidigare längd genom att bara fälla fram det stoppet igen.
Det ger repeterbarhet med identiska mått på ämnena även om man "hoppar" lite mellan olika längder.

//Ronnie

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
jac skrev:
Nu ska du inte vara lessen för det, det såg ut som om den bara mätte i fötter, tummar och fraktioner därav så den är ändå inget att ha.
Men tror du inte att en så dyr produkt går att ställa till metriska mått?
Ja annars är den ju totalt värdelös för min del så klart...

Martin_B
katos skrev:
Kan du inte köpa en aluminiumprofil typ alucon och bygga ett stopp till. Då har du en rejäl stabil skena. Ska du ha den till en kap-gersåg så tycker jag digitaler är överdrivet. Klistermätskalor finns också billigt att köpa.
Annars har jag ju fin rektangulär 4-kantsprofil i stål hemma att använda som glidskena, samt 4-kantsprofil som passar på den och kan glida samtidigt som den inte glappar något nämnvärt. Hade kunnat fixa någon låsanordning bara så är man snart igång med ett litet bygge :) ..hade ju som sagt velat slippa detta, men men.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.