5 631 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Tips om kompostkvarn ?
Tänkte införskaffa en kompostkvarn för max 2000 kr. Vad jag förstår så finns det två varianter på kompostkvarnarna - en som maler ner kvistarna lite grövre och en som gör det lite mer finfördelat så man även kan använda det under häckar exemplevis. Någon som har några goda råd ? Bosch, Black & Decker (kanske hör hemma i hata B&D tråden...) eller något annat som kan rymmas inom budgeten som är vettigt ?
Jag har en kompostkvarn av valsmodell. Är mycket nöjd, låg ljudnivå och sällan problem med fastnande grenar. Tuggar i sig allt jag ger den. Säker och trevlig.
Har även provat en variant med kniv, låter som ett jetplan och känslig för tjockare grenar, fick plocka isär maskinen varje gång kniven fastnat. Med min valsmaskin backar jag bara valsen när något fastnat.
Min valsmaskin har jag köpt på Lidl av alla ställen, gav 1500 kr, känns lika bra som den 4500-kronors valsmaskin (Bosch) vi hade i min tidigare villasamfällighet. Jag vet att Bauhaus säljer en noname-valsmaskin för runt 1800 kr. Kanske något att satsa på.
Det går att använda det malda materialet från valsmaskinen som marktäckning om man vill det.
Har även provat en variant med kniv, låter som ett jetplan och känslig för tjockare grenar, fick plocka isär maskinen varje gång kniven fastnat. Med min valsmaskin backar jag bara valsen när något fastnat.
Min valsmaskin har jag köpt på Lidl av alla ställen, gav 1500 kr, känns lika bra som den 4500-kronors valsmaskin (Bosch) vi hade i min tidigare villasamfällighet. Jag vet att Bauhaus säljer en noname-valsmaskin för runt 1800 kr. Kanske något att satsa på.
Det går att använda det malda materialet från valsmaskinen som marktäckning om man vill det.
Har själv en AL-KO av valsmodell och är mycket nöjd. Extra nöjd var jag att det var ett etablerat märke och det var dags att byta mothållsrulle, bara att beställa hem på motorsågsaffären.
Klicka här för att svara