1 869 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
en bra kompostkvarn? - tips sökes
Hej,
Jag har blytung lerjord och tänkte göra den odlingsbar med klipp/kompost från en kompostkvarn.
Tänker att en kvarn kanske betalar sig på sikt om man slipper köpa jord till alla krukor/växthus osv då jag hoppas kunna få ordning på lerjorden som sagt.
Kollade denna Bosch AXT 25TC som verkar bra, men även Al-KO EasyCrush LH2810 har fått bra reviews och är billigare.
Jag vill kunna mala ner allt som brädstumpar, grönt klipp från färska växer och grenar från kvistning av fällda träd..
Vilken maskin skulle ni rekommendera?
Verkar som att Bosch'en har en annorlunda vals/kniv som verkar bra,
Tips?
Jag har blytung lerjord och tänkte göra den odlingsbar med klipp/kompost från en kompostkvarn.
Tänker att en kvarn kanske betalar sig på sikt om man slipper köpa jord till alla krukor/växthus osv då jag hoppas kunna få ordning på lerjorden som sagt.
Kollade denna Bosch AXT 25TC som verkar bra, men även Al-KO EasyCrush LH2810 har fått bra reviews och är billigare.
Jag vill kunna mala ner allt som brädstumpar, grönt klipp från färska växer och grenar från kvistning av fällda träd..
Vilken maskin skulle ni rekommendera?
Verkar som att Bosch'en har en annorlunda vals/kniv som verkar bra,
Tips?
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Vi har haft en AXT 25 TC i många år. Det är en bra maskin, men den duger inte till det du beskriver.T turbo100 skrev:
Dels har den en övre gräns på kanske 3 cm för vilka dimensioner den sväljer, dels funkar den inget bra med gröna småkvistar med blad, vilka tenderar att orsaka svårrensade proppar i inmatningstratten. Sen går det rätt långsamt också.
Låter som att du skulle ha en betydligt kralligare flismaskin (också betydligt dyrare tyvärr).
Klicka här för att svara