633 läst ·
9 svar
633 läst
9 svar
Tips och tankar ang byte av varmvattenberedaren
Hej behöver lite hjälp här.
Vi ska byta ut vår Nibe varmvattenberedare från 2001 till en med värmepump.
Fått förslag på en Hitachi Yutampo för 43k med utedel.
Finns det andra bra förslag?
Nibe F110
Indol pv200
Kollar på dessa två med min de verkar inte ha utedel?
Enheten kommer stå i ett förråd isolerat men ej uppvärmt och där verkar den äldre Nibe klarat sig fint.
Kan inte i dagsläget koppla något på min ventilation utan att göra om.
Jag har även två helt nya luftvärmepumpar så dessa är inte något jag ska byta ut heller. Ska endast ha för varmvatten till hushållet. Ingen uppvärmning behövs.
Tacksam för tips råd och tankar
Iom byte till värmepumpanna så är jag berättigad de 30k i effektivisering, därav bytet för min Nibe funkar bra men är ju 24 år gammal
Vi ska byta ut vår Nibe varmvattenberedare från 2001 till en med värmepump.
Fått förslag på en Hitachi Yutampo för 43k med utedel.
Finns det andra bra förslag?
Nibe F110
Indol pv200
Kollar på dessa två med min de verkar inte ha utedel?
Enheten kommer stå i ett förråd isolerat men ej uppvärmt och där verkar den äldre Nibe klarat sig fint.
Kan inte i dagsläget koppla något på min ventilation utan att göra om.
Jag har även två helt nya luftvärmepumpar så dessa är inte något jag ska byta ut heller. Ska endast ha för varmvatten till hushållet. Ingen uppvärmning behövs.
Tacksam för tips råd och tankar
Iom byte till värmepumpanna så är jag berättigad de 30k i effektivisering, därav bytet för min Nibe funkar bra men är ju 24 år gammal
Nej det är därför jag nämnde det andra.Jonatan79 skrev:
Energieffektiviseringsbidraget är 30k max 50% av kostnaden för enheterna
Dvs
Hitachi 37k
2* Mitsubishi Hero 39k
Så 76.000/2 = 38k (så taket på 30k nått)
Det bidraget får jag pga vårt hus uppfyller kraven hos Boverket. Så idag har jag 0 bidrag på pumparna. Men sätter jag in Hitachi eller annan värmepump för vattnet så kan jag ta del av hela bidraget
nja blir ju inte så riktigt utan snarare såhär.useless skrev:
Totalt för bara värmepumpar 43k och Hitachi 43k totalt med installationer -30k så 56k för allt. Eller 43k om jag inte byter varmvattenberedare.
Så den kostar mig egentligen bara 13k extra
Klicka här för att svara
