Hej behöver lite hjälp här.

Vi ska byta ut vår Nibe varmvattenberedare från 2001 till en med värmepump.

Fått förslag på en Hitachi Yutampo för 43k med utedel.

Finns det andra bra förslag?

Nibe F110
Indol pv200
Kollar på dessa två med min de verkar inte ha utedel?

Enheten kommer stå i ett förråd isolerat men ej uppvärmt och där verkar den äldre Nibe klarat sig fint.

Kan inte i dagsläget koppla något på min ventilation utan att göra om.

Jag har även två helt nya luftvärmepumpar så dessa är inte något jag ska byta ut heller. Ska endast ha för varmvatten till hushållet. Ingen uppvärmning behövs.

Tacksam för tips råd och tankar

Iom byte till värmepumpanna så är jag berättigad de 30k i effektivisering, därav bytet för min Nibe funkar bra men är ju 24 år gammal
 
43tkr-30 i bidrag = 13 tkr totalt för er?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
43tkr-30 i bidrag = 13 tkr totalt för er?
Ja precis. Vi installerade här om dagen två luftvärmepumpar som man då kan räkna in i kostnaden dem kostade 40k och denna kostar 37. -50% (max 30k) detta är innan installationskostnaden
 
D Dan_karlsson skrev:
Ja precis. Vi installerade här om dagen två luftvärmepumpar som man då kan räkna in i kostnaden dem kostade 40k och denna kostar 37. -50% (max 30k) detta är innan installationskostnaden
Jag hänger inte med i din uträkning. Jag vill bara veta total kostnad för att byta VVB.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag hänger inte med i din uträkning. Jag vill bara veta total kostnad för att byta VVB.
43.000 ink installation för den Hitachi

Sen får vi tillbaka 30k
 
D Dan_karlsson skrev:
43.000 ink installation för den Hitachi

Sen får vi tillbaka 30k
Låter för bra för att vara sant!
 
D Dan_karlsson skrev:
43.000 ink installation för den Hitachi

Sen får vi tillbaka 30k
En del av de 30k är väl för luftvärmepumparna?
 
  • Gilla
Dan_karlsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter för bra för att vara sant!
Nej det är därför jag nämnde det andra.

Energieffektiviseringsbidraget är 30k max 50% av kostnaden för enheterna

Dvs
Hitachi 37k
2* Mitsubishi Hero 39k

Så 76.000/2 = 38k (så taket på 30k nått)

Det bidraget får jag pga vårt hus uppfyller kraven hos Boverket. Så idag har jag 0 bidrag på pumparna. Men sätter jag in Hitachi eller annan värmepump för vattnet så kan jag ta del av hela bidraget
 
Du betalar alltså i storleksordningen 23-24 tusen för värmepumpsberedaren?
 
useless useless skrev:
Du betalar alltså i storleksordningen 23-24 tusen för värmepumpsberedaren?
nja blir ju inte så riktigt utan snarare såhär.

Totalt för bara värmepumpar 43k och Hitachi 43k totalt med installationer -30k så 56k för allt. Eller 43k om jag inte byter varmvattenberedare.

Så den kostar mig egentligen bara 13k extra
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.