Förlåt, detta blir då ännu mer OT, men eftersom utveckling efterfrågas:

Familjen Bygg skrev:
Många tycker att livet är för kort för att drömma om uppfyllande av sina lyckliga stunder om ex antal år. De inser att man lever för dagen och att morgondagen är inget annat än ytterligare en dag närmare slutet. Dessa människor vill uppleva livets goda sidor redan nu och inte längre fram; då livet kanske inte finns eller har andra förutsättningar.

Andra tycker att det är roligt att bo på en fin tomt i ett litet hus eller ett enklare hus och samtidigt leva knappert med radhusbiff från Lidl. Dessa människor är benägna att tro att livet är för evigt men vaknar ofta upp för sent och finner att det enda som de gjort är att skjuta frågan framför sig till arvingarnas stora förträt och otacksamhet.
(min kursivering visar var jag anser att det är liiite förhastade slutsatser. Man kan skriva ner rätt stora fördomar om människor som väljer alt 1 också)
Mitt svar till er var mest menat att nyansera er beskrivning lite. Er beskrivning av de två alternativen visar väldigt tydligt vilken livssyn ni har, dvs att alt 1 är rätt och alt 2 fel. Det behöver inte vara fel något av det. Livet försvinner inte för att man väljer ett enklare hus som man faktiskt har råd med.
Att bo på en fin tomt i litet hus och äta radhusbiff från Lidl kan vara ett utmärkt alternativ om man prioriterar just tomten, läget och att överhuvudtaget ha ett hus hellre än bo kvar i lägenhet i 5 år till för att kunna köpa finare hus sedan - när barnen är större och utnyttjar tomten mindre.

Det var så jag menade. Kanske ingen motsättning mot vad ni menade, men en motsättning mot hur det lät: att alt 2 innebär att man blir missnöjd och illa omtyckt av arvingarna... Tydligare?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.